Main Article Content

Abstract

Demands for socializing institutions of higher education and reinforcing the social capital of students have been present in the public sphere for some time now. Reinforcing the social capital and competences connected therewith can be justified at several levels: in macro dimension this demand is imposed by standardising and unifying actions connected with European ones. In the meso (institutional) dimension the significance of social capital of students will be revealed due to changes in the organisation framework resulting from popularisation of studies. It will be also reflected in the comparison of the ratio of students attending full-time courses and those who follow extramural studies. The changes in the meso area remain closely connected with changes from the micro area, regarding psychological skills, social and cultural competences and readiness to educate ?new? students.

Keywords

studenci uniwersytet students university

Article Details

How to Cite
Nizińska, A. (2012). Socialising Students ? Socialising Universities. Higher Education as an Institutional Educational Environment. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(4(60), 115–126. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/289

References

  1. ALHEIT P., 2010, The symbolic power of knowledge. Exclusion mechanisms of the “university habitus” in the German HE system, www.ranlhe.dswe.edu.pl/dissemination.
  2. BECHER T., 1989, Academic Tribes and Territories, Philadelphia.
  3. BECHER T., TROWLER P., 2001, Academic Tribes and Territories. Intellectual enquiry and the culture of disciplines, SRHE and Open University Press, Suffolk.
  4. BIESTA G., JAMES D., 2007, Improving learning cultures in further education, Routledge, London–New York.
  5. BŁAŻEJOWSKI J., Uspołecznienie szkół wyższych – możliwości związane z udziałem studentów i doktorantów w zarządzaniu uczelnią, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  6. CZAPIŃSKI J., PANEK T. (red.), 2011, Diagnoza Społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków, Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
  7. KURANTOWICZ E., 2007, O uczących się społecznościach, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  8. KURANTOWICZ E., 2010, Odpowiedzialność uczelni za kształtowanie zachowań prospołecznych studentów, Niepublikowany raport przygotowany na zlecenie MNiSW, Wrocław.
  9. KURANTOWICZ E., 2010a, Uczelnia jako społeczność ucząca się, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  10. KURANTOWICZ E., NIZIŃSKA A., 2012, Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  11. MALEWSKI M., 2011, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  12. NEUMANN R., PARRY S., BECHER T., 2002, Teaching and Learning in their Disciplinary Contexts: A conceptual analysis, Studies in Higher Education, 27/4.
  13. NIZIŃSKA A., 2010, Uczenie się w szkołach wyższych w perspektywie badań europejskich. Ku nowym kulturom uczenia się, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  14. PERLIŃSKA K., 2010, Społeczny wymiar nabywania wiedzy w kształceniu akademickim, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  15. PUTNAM R., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  16. SCHULLER T. i in., 2004, The benefits of learning. The impact of education on health, family and social capital, Routledge, London.
  17. TROWLER P., 2009, Beyond epistemological essentialism: Academic tribes in the 21st century, [in:] C. Kreber (ed.), University and its Disciplines. Teaching and Learning within and beyond disciplinary boundaries, Routledge, London.