Main Article Content

Abstract

Within the last quarter of the century social sciences have been witnessing a quiet methodological revolution. The noticed expansion of interpretative approaches and the growing popularity of quality research may be perceived as a form of academic rebellion against the omnipotent scientistic doctrine with its guaranteed monopoly for setting methodological standards. The movement of quality researchers, particularly in its radical and critical version, undermines a thesis that recognised methodological standards reflect universal rules of the cognitive reason. In this approach the methods of science are a collection of conventions negotiated within reserachers? communities and social and cultural provenance.

Keywords

metodologia metodologia badań społęcznych nauki społeczne methodology methodology of social sciences social sciences

Article Details

How to Cite
Malewski, M. (2012). Methodology of Social Research ? Orthodoxy and Reflectivity. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(4(60), 29–46. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/281

References

  1. ALHEIT P., 2004, Ponowoczesne wyzwania „społeczeństwa uczącego się”. Podejście krytyczne, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4.
  2. BARD A., SODERQUIST J., 2006, Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, WAiP, Warszawa.
  3. BARNES B., BLOOR D., 1993, Mocny program socjologii wiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
  4. BAUMAN T., 2010, Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków.
  5. BAUMAN Z., 2008, Zindywidualizowane społeczeństwo, GWP, Gdańsk.
  6. BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  7. BECK U., GIDDENS A., LASH S., 2009, Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  8. BRZEZIŃSKI J., 2007, Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  9. CASTELLS M., 2007, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  10. DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, t. 1.
  11. DZIAMSKI G., 2009, Prawda jako fakt instytucjonalny, [w:] Z. Drozdowicz, Z. Melosik, S. Sztajer (red.), O racjonalności w nauce i w życiu społecznym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań.
  12. FEYERABEND P.K., 1996, Przeciw metodzie, Siedmioróg, Wrocław.
  13. GIDDENS A., 2002, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  14. GIDDENS A., 2003, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  15. GREENWOOD D.J., LEVIN M., 2009, Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, t. 1.
  16. GUBA E.G., LINCOLN Y.S., 2009, Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, t. 1.
  17. GUSTAVSSON B., 2002, What do We Mean by Lifelong Learning and Knowledge?, International Journal of Lifelong Education, 1 (21).
  18. HAMMERSLEY M., 1992, What’s Wrong with Ethnography? Methodological Explorations, Routledge, London–New York.
  19. HETMAŃSKI M., 2010, Czy możliwa jest ogólna teoria informacji?, Zagadnienia Naukoznawstwa, 3–4.
  20. JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  21. JOHNSTON R., 2010, Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  22. KONARZEWSKI K., 2000, Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.
  23. KUBINOWSKI D., 2010, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  24. KUHN T.S., 1968, Struktura rewolucji naukowych, PWN, Warszawa.
  25. LEWOWICKI T., 1995, Dylematy metodologii pedagogiki, [w:] T. Lewowicki (red.), Dylematy metodologiczne pedagogiki, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego – Filia w Cieszynie, Warszawa–Cieszyn.
  26. LINCOLN Y.S., 2009, Komisje etyczne i konserwatyzm metodologiczny. Wyzwania dla i ze strony paradygmatu fenomenologicznego, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, t. 1.
  27. ŁOBOCKI M., 2004, Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków.
  28. MALEWSKI M., 1997, Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, Kultura i Edukacja, 1–2.
  29. PALKA S., 2010, Wiedza w pedagogice i wiedza pedagogiczna, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków.
  30. PILCH T., BAUMAN T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  31. PRĘGOWSKI M.P., JUZA M., 2011, Twórczość w Internecie. Prosumenci, kognitariat, demokratyzacja, Zagadnienia Naukoznawstwa, 4.
  32. REASON P., TORBERT W.R., 2010, Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  33. RUBACHA K., 2008, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  34. SUCH J., 2009, Racjonalność przyrody a racjonalność życia społecznego, [w:] Z. Drozdowicz, zob. s. 44 (Dziamski), Z. Melosik, S. Sztajer (red.), O racjonalności w nauce i w życiu społecznym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań.
  35. SUŁEK A., 2002, Pochwała metodologii, [w:] A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa.
  36. SZAHAJ A., 2004, Zniewalająca moc kultury. Artykuły i szkice z filozofii kultury, poznania i polityki, Wydawnictwo UMK, Toruń.
  37. SZTOMPKA P., 2002, Shaping Sociological Imagination. The Importance of Theory, [in:] A. Bron, M. Schemmann (eds.), Social Science Theories in Adult Education Research, Lit Verlag, Münster–Hamburg–London.
  38. SZTOMPKA P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  39. SZTOMPKA P., 2007, Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  40. USHER R., BRYANT I., JOHNSTON R., 2001, Podmiot poznający w badaniach edukacyjnych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(14).