Main Article Content
Abstract
The aim of the text is to reflect on the conceptualisation and status of research, which involves children. The article consists of two parts. The first one includes a comparative analysis of the specifics and conditions of research conducted with children and adults. The second part presents research results, where children were involved (interview and ethnographic observation) that bring the researcher closer to discover the school image from their own perspective. The conclusion indicates the necessity of reflective location of children research on a continuum ? from the very similar to those which are carried out with adults.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- CLARK A., 2005, Talking and listening to children, [w:] W. Dudek (red.), Children’s spaces, Architectural Press, Oxford.
- FREEMAN M., MATHISON S., 2008, Researching children’s experiences, 1st ed., The Guilford Press; za: M. Neuman, 2016, Co dzieci mówią o różnorodności? Badanie literatury dziecięcej wraz z dziećmi, niepublikowana praca dyplomowa napisana pod kierunkiem K. Gawlicz, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
- HAJNICZ W., KARWOWSKA-STRUCZYK M., 1998, Obserwacja w poznawaniu dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- HILL M., 1997, Participatory research with children. Research Review, Child and Family Social Work, No. 2; za: S. Punch, 2002, Research with children. The same or different from research with adults?, Childhood, No. 3 (9).
- JAMES A., JENKS CH., PROUT A., 1998, Theorizing Childhood, Polity Press, Cambrige; za: S. Punch, 2002, Research with children. The same or different from research with adults?, Childhood, No. 3 (9).
- JENKS CH., 2008, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, tłum. ks. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- KRASUSKA-BETIUK M., 2015, Edukacja i sfera publiczna w świetle teorii reprezentacji społecznych, Forum Oświatowe, nr 1 (53).
- KUSIAK M.E., 2007, Wiedza dziecka na temat władzy wyniesiona z doświadczeń życia przedszkolnego, niepublikowana praca magisterska, napisana pod kierunkiem J. Zwiernik, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
- MANNHEIM K., 1980, Strukturen des Denkens, Frankfurt/M (wyd. oryg. 1922–1925; niepubl. manuskrypt); za: Nentwig-Gesemann I., Klar I., 2004, Akcjonizm, regularność, reguły – o kulturze dziecięcych zabaw, tłum. S. Krzychała, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- NENTWIG-GESEMANN I., KLAR I., 2004, Akcjonizm, regularność, reguły – o kulturze dziecięcych zabaw, tłum. S. Krzychała, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- PUNCH S., 2002, Research with children. The same or different from research with adults?, Childhood, No. 3 (9).
- SOMMER D., PRAMLING SAMUELSSON I., HUNDEIDE K., 2010, Child perspectives and children’s perspectives in theory and practice, Springer, London–New York; za: K. Gawlicz, B. Röhrborn, 2014, Edukacja przedszkolna: pytanie o demokrację, Wydawca: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa.
- SZKODZIŃSKA N., 2011, Wiedza dzieci 6-letnich na temat szkoły na podstawie obserwacji ich zabaw swobodnych, niepublikowana praca magisterska, napisana pod kierunkiem J. Zwiernik, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
- WOODHEAD M., 1998, Dążenie ku tęczy. Poszukiwanie standardów jakości edukacji, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- WYGOTSKI L.S., 1995, Kryzys siódmego roku życia, tłum. T. Czub, [w:] A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
References
CLARK A., 2005, Talking and listening to children, [w:] W. Dudek (red.), Children’s spaces, Architectural Press, Oxford.
FREEMAN M., MATHISON S., 2008, Researching children’s experiences, 1st ed., The Guilford Press; za: M. Neuman, 2016, Co dzieci mówią o różnorodności? Badanie literatury dziecięcej wraz z dziećmi, niepublikowana praca dyplomowa napisana pod kierunkiem K. Gawlicz, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
HAJNICZ W., KARWOWSKA-STRUCZYK M., 1998, Obserwacja w poznawaniu dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
HILL M., 1997, Participatory research with children. Research Review, Child and Family Social Work, No. 2; za: S. Punch, 2002, Research with children. The same or different from research with adults?, Childhood, No. 3 (9).
JAMES A., JENKS CH., PROUT A., 1998, Theorizing Childhood, Polity Press, Cambrige; za: S. Punch, 2002, Research with children. The same or different from research with adults?, Childhood, No. 3 (9).
JENKS CH., 2008, Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, tłum. ks. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków.
KRASUSKA-BETIUK M., 2015, Edukacja i sfera publiczna w świetle teorii reprezentacji społecznych, Forum Oświatowe, nr 1 (53).
KUSIAK M.E., 2007, Wiedza dziecka na temat władzy wyniesiona z doświadczeń życia przedszkolnego, niepublikowana praca magisterska, napisana pod kierunkiem J. Zwiernik, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
MANNHEIM K., 1980, Strukturen des Denkens, Frankfurt/M (wyd. oryg. 1922–1925; niepubl. manuskrypt); za: Nentwig-Gesemann I., Klar I., 2004, Akcjonizm, regularność, reguły – o kulturze dziecięcych zabaw, tłum. S. Krzychała, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
NENTWIG-GESEMANN I., KLAR I., 2004, Akcjonizm, regularność, reguły – o kulturze dziecięcych zabaw, tłum. S. Krzychała, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
PUNCH S., 2002, Research with children. The same or different from research with adults?, Childhood, No. 3 (9).
SOMMER D., PRAMLING SAMUELSSON I., HUNDEIDE K., 2010, Child perspectives and children’s perspectives in theory and practice, Springer, London–New York; za: K. Gawlicz, B. Röhrborn, 2014, Edukacja przedszkolna: pytanie o demokrację, Wydawca: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa.
SZKODZIŃSKA N., 2011, Wiedza dzieci 6-letnich na temat szkoły na podstawie obserwacji ich zabaw swobodnych, niepublikowana praca magisterska, napisana pod kierunkiem J. Zwiernik, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
WOODHEAD M., 1998, Dążenie ku tęczy. Poszukiwanie standardów jakości edukacji, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
WYGOTSKI L.S., 1995, Kryzys siódmego roku życia, tłum. T. Czub, [w:] A. Brzezińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.