Main Article Content
Abstract
In this paper the author discusses the concept of ?cyborgization? on the level of social prospects, social imagination and educational projects. The ways in which this concept has emerged are discussed and the types of reflection are highlighted which constitute contemporary technological discourses and their impact on society and education. The most important part of the paper focuses on emerging technologies and their educational impact as well as on debates about emancipation of learners.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BAKKE M., 2010, Bio-transfiguracje, Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- BRAIDOTTI R., 2006, Transpositions: On Nomadic Ethics, Polity Press, Cambridge.
- BRAIDOTTI R., 2014, Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- CARON A.H., CARONIA L., 2007, Moving cultures. Mobile communication in everyday life, McGill-Queens University Press, Montreal.
- CARONIA L., 2005, Mobile culture: An ethnography of cellular phone use in teenagers’ everyday life, Convergence. The Journal of Research into Media Technologies, 11.
- CARONIA L., CARON A.H., 2004, Constructing a specific culture: Young people’s use of the mobile as a social performance, Convergence. The Journal of Research into Media Technologies, 10.
- DILTS M.M., 1941, The Telephone in a changing world, Longman’s Green, New York.
- DINGLI A., SEYCHEL D., 2015, The New Digital Natives: Cutting the Chord, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg.
- DUSEK V., 2011, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- DYLAK S., 2013, Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa.
- GAJEWSKA G., 2010, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- HARAWAY D., 2003, Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, Przegląd Filozoficzno-Literacki, nr 1.
- HJORTH L., 2012, iPersonal: A Case Study of the Politics of the Personal, [in:] L. Hjorth, J. Burgess, I. Richardson (eds.), Studying Mobile Media: Cultural Technologies, Mobile Communication, and the iPhone, Routledge, New York.
- HOJNACKI L. (red.), 2011, M-Learning czyli rewolucja w nauczaniu, Think Global, Warszawa.
- KLICHOWSKI M., PRZYBYŁA M., 2013, Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji, Studia Edukacyjne, nr 24.
- LATOUR B., 2009, Polityka natury, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- LATOUR B., 2011, Nigdy nie byliśmy nowocześni, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- LEE H., 2013, 3D Holographic Technology and Its Educational Potential, TechTrends, 57(4).
- MORE M., 2014, The Extropian Priniciples. A Transhumanist Declaration, http://vency.com/EXtropian3.htm (dostęp: 30.12.2014).
- OLSEN B., 2010, Kultura materialna po tekście. Przywracanie obecności rzeczom, [w:] E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- PRENSKY M., 2012, From Digital Natives to Digital Wisdom, Sage, London.
- ROSE N., 2011, Polityka życia samego, Praktyka Teoretyczna, nr 2–3.
- SELINGER M., SEPULVEDA A., BUCHAN J., 2013, Education and the Internet of Everything: How ubiquitous connectedness can help transform pedagogy, White Paper, Cisco, San Jose, CA.
- STARNER T., 2014, How wearables worked their way into the mainstream, Pervasive Computing, Vol. 13.
- THOMPSON M., 2009, When daddy is off at war: A hologram home?, The Time, January 9.
- ŻIŻEK S., 2006, Rewolucja u bram. W.I. Lenin: pisma wybrane z 1917 roku, Korporacja Ha!art, Kraków.
References
BAKKE M., 2010, Bio-transfiguracje, Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
BRAIDOTTI R., 2006, Transpositions: On Nomadic Ethics, Polity Press, Cambridge.
BRAIDOTTI R., 2014, Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
CARON A.H., CARONIA L., 2007, Moving cultures. Mobile communication in everyday life, McGill-Queens University Press, Montreal.
CARONIA L., 2005, Mobile culture: An ethnography of cellular phone use in teenagers’ everyday life, Convergence. The Journal of Research into Media Technologies, 11.
CARONIA L., CARON A.H., 2004, Constructing a specific culture: Young people’s use of the mobile as a social performance, Convergence. The Journal of Research into Media Technologies, 10.
DILTS M.M., 1941, The Telephone in a changing world, Longman’s Green, New York.
DINGLI A., SEYCHEL D., 2015, The New Digital Natives: Cutting the Chord, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg.
DUSEK V., 2011, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków.
DYLAK S., 2013, Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa.
GAJEWSKA G., 2010, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
HARAWAY D., 2003, Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, Przegląd Filozoficzno-Literacki, nr 1.
HJORTH L., 2012, iPersonal: A Case Study of the Politics of the Personal, [in:] L. Hjorth, J. Burgess, I. Richardson (eds.), Studying Mobile Media: Cultural Technologies, Mobile Communication, and the iPhone, Routledge, New York.
HOJNACKI L. (red.), 2011, M-Learning czyli rewolucja w nauczaniu, Think Global, Warszawa.
KLICHOWSKI M., PRZYBYŁA M., 2013, Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji, Studia Edukacyjne, nr 24.
LATOUR B., 2009, Polityka natury, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
LATOUR B., 2011, Nigdy nie byliśmy nowocześni, Oficyna Naukowa, Warszawa.
LEE H., 2013, 3D Holographic Technology and Its Educational Potential, TechTrends, 57(4).
MORE M., 2014, The Extropian Priniciples. A Transhumanist Declaration, http://vency.com/EXtropian3.htm (dostęp: 30.12.2014).
OLSEN B., 2010, Kultura materialna po tekście. Przywracanie obecności rzeczom, [w:] E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
PRENSKY M., 2012, From Digital Natives to Digital Wisdom, Sage, London.
ROSE N., 2011, Polityka życia samego, Praktyka Teoretyczna, nr 2–3.
SELINGER M., SEPULVEDA A., BUCHAN J., 2013, Education and the Internet of Everything: How ubiquitous connectedness can help transform pedagogy, White Paper, Cisco, San Jose, CA.
STARNER T., 2014, How wearables worked their way into the mainstream, Pervasive Computing, Vol. 13.
THOMPSON M., 2009, When daddy is off at war: A hologram home?, The Time, January 9.
ŻIŻEK S., 2006, Rewolucja u bram. W.I. Lenin: pisma wybrane z 1917 roku, Korporacja Ha!art, Kraków.