Main Article Content

Abstract

The article presents a multi-dimensional model of the continuum of teacher?s activity in the educational environment in the postmodern world implied by the rapid development of ICT (Information and Communication Technology). The designed concept is the result of the analysis of the literature supplemented with the results of the empirical diagnostic/correlative research of a quantitative and qualitative character, specifying information competences of 1160 teachers in the use of ICT methods and tools. The boundary values of the model (the concept-constructs ?cloud? and ?silo?) were determined as well as their referents to six layers including: technology, society, economy, knowledge, culture, philosophy (epistemology, axiology). An attempt was also made to better specify the teachers? activity in the educational environment in athe era of technological and cultural change.

Keywords

kompetencje informacyjne nauczycieli ICT model środowiska edukacyjnego chmura – silos information competences of teachers ICT educational environment model cloud-silo

Article Details

How to Cite
Baron-Polańczyk, E. (2016). The Model of the Continuum of Teachers? Educational Environment (Cloud ? Silos). INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 19(2(74), 125–138. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/267

References

  1. BABBIE E., 2004, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz i in., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  2. BARON-POLAŃCZYK E., 2011, Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  3. BAUMAN Z., 2010, Kultura 2.0, [w:] M. Kuc, Ucieczka od samotności, Rzeczpospolita, nr 284, s. A20.
  4. BENDYK E., ROTKIEWICZ M., 2010, Mózg to żadna tajemnica, Polityka, nr 45.
  5. CLARK A., CHALMERS D.J., 2015, The Extended Mind, http://consc.net/papers/extended.html (dostęp: 24.05.2015).
  6. DRÓŻKA W., 2010, Triangulacja badań. Badania empiryczne ilościowo-jakościowe, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Wyd. Naukowe GWP, Gdańsk.
  7. FERGUSON G.A., TAKANE Y., 2003, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  8. FRANKFORT-NACHMIAS CH., NACHMIAS D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
  9. GNITECKI J., 1996, Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologicznej, Wyd. WSP, Zielona Góra.
  10. GOBAN-KLAS T., 2004, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  11. GOŁĘBNIAK B.D., 2004, Nauczanie i uczenie się w klasie, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, vol. 2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  12. KWIATKOWSKI S.M., 2012, Pedagogika pracy w świecie innowacyjnej gospodarki, [w:] S.M. Kwiatkowski (red.), Pedagogika pracy – tradycja i wyzwania współczesności, Wyd. Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom–Warszawa–Bydgoszcz.
  13. MELOSIK Z., 2004, Pedagogika postmodernizmu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, vol. 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  14. MELOSIK Z., SZKUDLAREK T., 2009, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  15. MELOSIK Z., SZKUDLAREK T., 2010, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  16. MITRA S., 2014, Hole in the Wall experiment, http://www.hole-in-the-wall.com/Beginnings.html (dostęp: 13.06.2014).
  17. NOWACKI T.W., 2005, Tworząca ręka, Studio Wyd. FAMILIA, Warszawa.
  18. PILCH T., BAUMAN T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. „Żak”, Warszawa.
  19. SCHÖN D.A., 1987, The Reflective Practicioner. How Professionals Think in Acton, Basic Books, New York.
  20. SIEMENS G., 2005, Connectivism. A Learning Theory for the Digital Age, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1). Retrieved January 10, 2008, http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm (dostęp: 24.05.2015).
  21. SIEMENS G., 2012, Konektywizm – Sieci, małe światy, luźne więzi, http://www.eid.edu.pl/publikacje/konektywizm_-_sieci_male_swiaty_lune_wiezi,322.html (dostęp: 25.04.2014).
  22. SIEMIENIECKI B., 2013, Pedagogika kognitywistyczna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  23. Survey of Schools: ICT in Education, Benchmarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe’s Schools. Final Report. A study prepared for the European Commission DG Communications Networks, Content & Technology, February 2013.
  24. SZKUDLAREK T., 2004, Pedagogika krytyczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, vol. 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  25. SZKUDLAREK T., ŚLIWERSKI B., 2009, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  26. ŚLIWERSKI B., 2001, Edukacja pod prąd, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  27. VON LAKERVELD L., 2014, Kształcenie kontekstualne w zarządzaniu i nauczaniu w Europie. Jak zmienić szkołę w środowisko kształcenia dla nauczycieli, Wyd. System Ewaluacji Oświaty. Nadzór pedagogiczny.
  28. WITKOWSKI L., 1995, W stronę ponowoczesnej teorii i praktyki edukacji (inspiracje Baumanowskie), [w:] A. Zeidler-Janiszewska (red.), Trudna ponowoczesność. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.