Main Article Content

Abstract

In maintaining and perfecting health capabilities pro-health behaviours are favourable, especially those related to a rational diet, recreational physical activity, effective ways of coping with psychological stress, avoiding psychoactive substances, avoiding risky sexual behaviours and undergoing preventive medical examinations. The aim of the study was to analyse the correlation between the level of healthrelated behaviours and satisfaction with life in the group of the academic youth studying pedagogical subjects at chosen universities in Cracow. The following variables were used and levels of satisfaction with life and health-related behaviours were characterized. The study verifies the hypothesis that the academic youth will show a wider scale of pro-health behaviours characterized by higher levels of satisfaction with life. The study was conducted in a random group of 486 participants ? 416 women (85.60%) and 70 men (14.40%) at the age 22?28 years. The Inventory of Health-Related Behaviours (IHRB) by Juczyński (2009) was used for the assessment of four categories of health-related behaviours: proper nutrition habits (PNH), prophylaxis (P), pro-health practices (PHP) and positive attitude (PA). The intensity of pro-health behaviours was assessed with the use of the proper sten scores (Juczyński 2009). The standardised Satisfaction With Life Scale (SWLS) by Diener et al. in the Polish adaptation by Z. Juczyński (2009) was used for the purpose of measuring the satisfaction with life. The above presented authors? own research shows that the majority of Cracow students of pedagogical subjects was characterized by an average satisfaction with life and low levels of pro-health behaviours. What was also indicated were the interdependencies between particular categories of pro-health behaviours and the level of life satisfaction.

Keywords

studenci kierunków nauczycielskich satysfakcja z życia zachowania zdrowotne health-related behaviours satisfaction with life academic youth

Article Details

How to Cite
Kosiba, G., Gacek, M., Bogacz-Walancik, A., & Wojtowicz, A. (2017). Health-Related Behaviours and Perceived Life Satisfaction in the Academic Youth of Pedagogical Subjects. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(2(78), 79–93. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/266

References

  1. BINKOWSKA-BURY M., MARĆ M., JANUSZEWICZ P., 2010, Wiedza o zdrowiu a zachowania ryzykowne w środowisku młodzieży akademickiej, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 45(1).
  2. BRONIKOWSKI M., 2007, Niedostatki i potrzeby współczesnego wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Sport, 51(2).
  3. BYRA S., 2011, Satysfakcja z życia osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego w pierwszym okresie nabycia niepełnosprawności – funkcje wsparcia oczekiwanego i otrzymywanego. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 17(2).
  4. CAMPBELL A., 1976, Subjective measures of well being, American Psychologist, 31(2).
  5. DUDA-ZALEWSKA A., 2012, Zachowania zdrowotne nauczycieli a staż pracy w zawodzie, Hygeia Public Health, 47(2).
  6. EIME R., HARVEY J., PAYNE W., 2014, Dose-response of women's health-related quality of life (HRQoL) and life satisfaction to physical activity, Journal of Physical Activity Health, 11(2), DOI: 10.1123/jpah.2012-0073.
  7. FIOŁNA E., 2010, Wpływ aktywności fizycznej na poczucie jakości życia studentów. Analiza porównawcza, [w:] I. Murawow, A. Nowak A. (red.), Zdrowie dobrem społecznym, WSNSiT, Radom.
  8. GACEK M., 2013, Selected individual differences as determining factors of cereal product, fruit and vegetable consumption among perimenopausal women, in light of health hazards, Przegląd Menopauzalny, 17(5).
  9. GACEK M., 2016, Poczucie własnej uogólnionej skuteczności a wybory żywieniowe młodych kobiet rekreacyjnie uprawiających fitness, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 22(3).
  10. GACEK M., FRĄCZEK B., MORAWSKA M., 2015, Self-efficacy as a predictor of dietary choices in a group of young women practicing fitness on a recreational basis, Medycyna Sportowa, 31(2).
  11. GAWEŁ A., 2003, Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  12. HESZEN I., SĘK H., 2012, Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa.
  13. JEGIER A., NAZAR K., DZIAK A., 2013, Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
  14. JUCZYŃSKI Z., 2009, Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa.
  15. KARSKI J.B., 2011, Praktyka i teoria promocji zdrowia, CeDeWu, Warszawa.
  16. KLESZCZEWSKA E., KLESZCZEWSKI T., ŁOGWINIUK K., SZPAKOW A., BOYKO O., 2014, Stosunek do badań profilaktycznych studentów z wybranych uczelni Suwałk, Grodna i Lwowa, Hygeia Public Health, 49(3).
  17. KUŃSKI H., 2002, Trening zdrowotny osób dorosłych, Medsportpress, Warszawa.
  18. LAUDAŃSKA-Krzemińska I., 2014, Health behaviours and their determinants among physical education and pedagogy students as well as school teachers – a comparison study, Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 50(2).
  19. LAUDAŃSKA-KRZEMIŃSKA I., WIERZEJSKA E., JÓŹWIAK P., KLIMAS N., 2015, Zachowania zdrowotne nauczycieli w Wielkopolsce – poszukiwanie mocnych i słabych stron, [w:] R. Stemplewski, R. Szeklicki, J. Maciszek (red.), Aktywność fizyczna i żywienie w trosce o zdrowie i jakość życia, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
  20. LEWKO J., POLITYŃSKA-LEWKO B., SIERAKOWSKA M., KRAJEWSKA-KUŁAK E., 2005, Zachowania zdrowotne wśród studentów pielęgniarstwa, Annales UMCS, 60(16).
  21. LISICKI T., KOSIŃSKA E., 2010, Krytycznie o badaniach czasu wolnego młodzieży akademickiej, Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, 5.
  22. LISICKI T., WALENTUKIEWICZ A., 2005, Żywienie jako przejaw stylu życia studentów kończących studia, [w:] T. Lisicki, B. Wilk, A. Walentukiewicz (red.), Prozdrowotny styl życia, AWFiS, Gdańsk.
  23. ŁYSAK A., WALENTUKIEWICZ A., WILK B., 2009, Wybrane zachowania zdrowotne młodzieży akademickiej o wysokim poziomie aktywności fizycznej – doniesienia wstępne, Rocznik Naukowy, 19, AWFiS, Gdańsk.
  24. MAHER J.P., DOERKSEN S.E., ELAVSKY S., CONROY D.E., 2014, Daily satisfaction with life is regulated by both physical activity and sedentary behavior, Journal of Sport and Exercise Psychology, 36(2), DOI: 10.1123/jsep.2013-0185.
  25. MAHER J.P., PINCUS A.L., RAM N., CONROY D.E., 2015, Daily physical activity and life satisfaction across adulthood, Developmental Psychology, 51(10), DOI: 10.1037/dev0000037.
  26. MAKOWSKA B., 2010, Wybrane elementy oceny jakości życia studentów studiów niestacjonarnych, Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, 5.
  27. MĘDRELA-KUDER E., 2011, Ocena stylu życia studentów fizjoterapii i edukacji techniczno-informatycznej na podstawie żywienia i aktywności fizycznej, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 62(3).
  28. MIĄZEK U., CHRZANOWSKA M., MIĄZEK Z., 2005, Aktywność fizyczna w stylu życia studentek w świetle zaleceń ekspertów promocji zdrowia, Annales UMCS, Lublin, LX, Suppl. XVI.
  29. MONHOLLEN C., SUMMERS L., SABIN M., RUTHERFORD J., 2016, Sedentary behaviors and physical activity in relation to class standing in university students, Medicine & Science in Sports and Exercise, 48 (5 Suppl. 1), DOI: 10.1249/01.mss.0000488198.25704.eb.
  30. MYSZKOWSKA-RYCIAK J., KRAŚNIEWSKA A., HARTON A., GAJEWSKA D., 2011, Porównanie wybranych zachowań żywieniowych studentek Akademii Wychowania Fizycznego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Problemy Higieny i Epidemiologii, 92(4).
  31. NITECKA-WALERYCH A., 2005, Zachowania prozdrowotne studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] T. Lisicki, B. Wilk, A. Walentukiewicz (red.), Prozdrowotny styl życia, AWFiS, Gdańsk.
  32. PASIUT U., 2014, Związki stylu życia z poziomem otłuszczenia oraz dystrybucją tkanki tłuszczowej u młodych kobiet i mężczyzn studiujących w Krakowie, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20(2).
  33. PAWŁUCKI A., 2010, Wychowanie fizyczne ucznia późnej dorosłości, Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 7.
  34. PEDIŠIĆ Z., RAKOVAC M., TITZE S., JURAKIĆ D., OJA P., 2014, Domain-specific physical activity and health-related quality of life in university students, European Journal of Sports Science, 14(5), DOI: 10.1080/17461391.2013.84486.1.
  35. PODSTAWSKI R., GÓRNIK K., ROMAŃCZUK A., 2012, Styl życia przyszłych nauczycielek wczesnej edukacji kształcących się na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, Hygeia Public Health, 47(1).
  36. PRAŻMOWSKA B., DZIUBAK M., MORAWSKA S., STACH J., 2011, Wybrane zachowania zdrowotne nauczycieli szkół średnich, Problemy Pielęgniarstwa, 19(2).
  37. RASIŃSKA R., 2012, Nawyki żywieniowe studentów w zależności od płci, Nowiny Lekarskie, 81(4).
  38. ROMANOWSKA-TOŁŁOCZKO A., 2011, Styl życia studentów oceniany w kontekście zachowań zdrowotnych, Hygeia Public Health, 46(1).
  39. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r., nr 4, poz. 17).
  40. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (DZ.U. z 2012 r., Nr 25, poz. 131).
  41. SCHNETTLER B., LOBOS G., ORELLANA L., GRUNERT K., SEPÚLVEDA J., MORA M., DENEGRI M., MIRANDA H., 2015a, Analyzing food-related life satisfaction and other predictors of life satisfaction in central chile. Spanish Journal of Psychology, 18, DOI: 10.1017/sjp.2015.32.
  42. SCHNETTLER B., MIRANDA H., LOBOS G., ORELLANA L., SEPÚLVEDA J., DENEGRI M., ETCHEBARNE S., MORA M., GRUNERT K.G., 2015b, Eating habits and subjective well-being. A typology of students in Chilean state universities, Appetite, 89, DOI: 10.1016/j.appet.2015.02.008.
  43. SEŃ M., ZACHARCZUK A., LINTOWSKA A., 2012, Zachowania żywieniowe studentów wybranych uczelni wrocławskich a wiedza na temat skutków zdrowotnych nieprawidłowego żywienia, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 2(2).
  44. SĘK H., 2004, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Uwarunkowania i możliwości zapobiegania, [w:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN, Warszawa.
  45. SHARMA S., DORTCH K.S., BYRD-WILLIAMS C., TRUXILLIO J.B., RAHMAN G.A., BONSU P., HOELSCHER D., 2013, Nutrition-related knowledge, attitudes, and dietary behaviors among head start teachers in Texas: a cross-sectional study, Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 113(4).
  46. SYGIT-KOWALKOWSKA E., 2014, Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna, Hygeia Public Health, 49(2).
  47. ŚLUSARSKA B., KULIK T., PIASECKA H., PACIAN A., 2012, Wiedza i zachowania zdrowotne studentów medycyny w zakresie czynników ryzyka sercowo-naczyniowego, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(1).
  48. TOBIASZ-ADAMCZYK B., 2000, Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  49. TRZEBIATOWSKI J., 2011, Jakość życia w perspektywie nauk społecznych i medycznych – systematyzacja ujęć definicyjnych, Hygeia Public Health, 46(1).
  50. TUCHOLSKA S., 2003, Wypalenie zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  51. VALOIS R.F., ZULLIG K.J., HUEBNER E.S., DRANE J.W., 2004, Physical activity behaviors and perceived life satisfaction among public high adolescents, Journal of School Health, 74(2).
  52. WALENTUKIEWICZ A., 2010, Ocena wartości odżywczej diet studentek AWFiS w Gdańsku. Cz. II. Witaminy i składniki mineralne, Rocznik Naukowy AWFiS, Gdańsk, t. XX.
  53. WOJTYNIAK B., GORYŃSKI P., MOSKALEWICZ B., 2012, Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, Warszawa.
  54. WOYNAROWSKA B., 2012a, Edukacja zdrowotna w nowych standardach kształcenia nauczycieli, Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, nr 5.
  55. WOYNAROWSKA B., 2012b, Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, ZNP, Kielce.
  56. WOYNAROWSKA-SOŁDAN M., TABAK I., 2013, Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły, Medycyna Pracy, 64(5).