Main Article Content

Abstract

Nowadays people are looking for an answer to the question which conditions support achieving desired social goals. One of such significant goals is the reform of education, which has been undergoing crisis for some time. Apart from various suggestions of a possible solution to this problem there are also some economic and social approaches. Among them there is a concept connected with the notion of social capital, which is considered to be the most productive. As far as school environment is concerned, the perception of social capital is focused on the perspective of collective actions and explaining pupil?s and teacher?s behaviours, which results in a cooperation undertaken for mutual benefit. The affluence of the social capital is confirmed by pupils? self-organization and their social involvement. Thus, when individuals who have similar goals, meet one another and initiate relations, they create a new common quality, which is beneficial for all members of the school society. This way they create a set of informal values and ethical norms, which are common for all members of this school community ? the so-called relational bonds. They enable effective cooperation to realize harmonic and successful education process. The social capital is a permanent common and public good. Benefits of investing in the social capital are felt by all participants of the school educational process. A pupil with good relational bonds but in a school with poor social capital is not as productive as the pupil in a school with strong social capital. However, even a pupil with poor relational bonds may benefit from functioning in community in the school with strong social capital. Simultaneously, his or her relational bonds may be strengthen in this way. Thus, social capital may be perceived as pupil?s and teacher?s personal good and simultaneously as a public good, which means a good of the school as an institution. But its supreme value is shaping relational bonds based on trust and partnership. This article attempts to analyse conditions of shaping the social capital in the school and factors that support its development in the conditions of multiculturalism.

Keywords

kapitał społeczny edukacja środowisko szkolne zaangażowanie społeczne szkoła uczeń nauczyciel wielokulturowość social capital education school environment social involvement school pupil teacher multiculturalism

Article Details

How to Cite
Juszczyk-Rygałło, J. (2017). Forming the School Social Capital in the Conditions of Multiculturalism. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(2(78), 53–66. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/263

References

  1. ADLER P., KWON S., 2002, Social Capital: prospects for a new concept, Academy of Management Review, Vol. 27, No. 1.
  2. BIELSKA E., 2001, Koncept władzy, pluralizm kulturowy a problemy marginalizacji w kontekście zmiany społecznej, [w:] J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna: konteksty edukacji międzykulturowej, t. 1, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.
  3. BOURDIEU P., 1983, Forms of Capital, [in:] J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood Press, New York.
  4. BOURDIEU P., WACQUANT L.J.D., 2001, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, tłum. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  5. BRUNER J., 2006, Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.
  6. COLEMAN J.S., 1988, Social Capital in the Creation of Human Capital, American Journal of Sociology, No. 94.
  7. DEWEY J., 1900, The School and Society, The University of Chicago Press, Chicago, Illinois.
  8. DUDZIKOWA M., 2011, Erozja kapitału społecznego w szkole w atmosferze nieufności, [w:] M. Dudzikowa i in. (red.), Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, t. 2, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
  9. DUDZIKOWA M. i in. (red.), 2011, Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, t. 2, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
  10. ELIAS N., 2008, Społeczeństwo jednostek, tłum. J. Stawiński, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  11. FUKUYAMA F., 1997, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, tłum. A. i L. Śliwa, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa–Wrocław.
  12. GRANOVETTER M., 1973, The Strength of Weak Ties, American Journal of Sociology, Vol. 78(6).
  13. GRIFFIN R.W., 2004, Podstawy zarządzania organizacjami, tłum. M. Rusiński, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  14. GUILLAUMOND F., 2000, Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej, tłum. K. i K. Pruscy, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa.
  15. HANIFAN L.J., 1916, The Rural School Community Center, Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 67.
  16. KRAWCZYK-SOKOŁOWSKA I., 2011, Wybrane aspekty wartości przedsiębiorstwa, Zeszyt Naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, nr 107.
  17. LIN N., 2002, Social Capital: A Theory of Social Structure and Action, Cambridge University Press, Cambridge.
  18. MATYSIAK A., 2008, Kapitał jako proces, Zeszyty Naukowe, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 6.
  19. MIKUŁOWSKI-POMORSKI J., 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków.
  20. NIKITOROWICZ J., 2010, Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
  21. NOWICKA E., 1998, Akulturacja, [w:] H. Kubiak, J. Szacki i in. (red.), Encyklopedia socjologii, t. I, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  22. OTRĘBA R., 2012, Sukces i autonomia w zarządzaniu organizacją szkolną, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  23. PRZYGODZKI Z., 2004, Znaczenie kapitału społecznego w rozwoju, [w:] A. Jewtuchowicz (red.), Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  24. PUTNAM R., 1993, Making Democracy Work, Princeton University Press, Princeton.
  25. SZAHAJ A., 2010, Wielokulturowość: za i przeciw (kilka uwag), [w:] D. Pietrzyk-Reeves, M. Kułakowska (red.), Studia nad wielokulturowością, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków.
  26. SZTOMPKA P., 2007, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  27. SZTOMPKA P., 2016, Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  28. ŚLIZ A., SZCZEPAŃSKI M.S., 2011, Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festiwal Caravan czy wielokulturowe Street Party?, Studia Socjologiczne, nr 4(203).
  29. WNUK-LIPIŃSKI E., 1996, Demokratyczna rekonstrukcja, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  30. Załącznik nr 2 do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, źródło: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//501/12293659/12403181/12403182/dokument265884.pdf (dostęp: 20.01.2017).