Main Article Content

Abstract

An axiological experience of a child at the level of intellect, will and emotions is organised by adults who are important in the child?s life. The personalistic vision of man proposed in this paper ? as the most convincing from the point of view of the child?s personal development ? accepts the personal dignity and the empowerment of a child as unquestionable values but does not assume the equal status of a child and adults in the context of axiological choices, i.e. it does not respect the absolutisation of freedom. A child collects the behaviour patterns which are offered by adults who have axiological reflective consciousness in contrast to a child who functions at the level of axiological emotional awareness. Therefore, the presence of authority figures and personality patterns is indispensable in the educational process.

Keywords

aksjologia wychowanie świat wartości axiology education world of values

Article Details

How to Cite
Kunicka, M. . (2017). A Child in the Axiological Space. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(3(79), 133–142. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/260

References

  1. DELSOL CH., 2005, Jak dzisiaj przekazywać wartości?, Znak, nr 2(597).
  2. HABERMAS J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. I, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  3. HABERMAS J., 2002, Teoria działania komunikacyjnego, t. II, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  4. HESCHEL A.J., 2008, Człowiek nie jest sam, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  5. HESCHEL A.J., 2014, Kim jest człowiek?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  6. HUSSERL E., 1987, Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Wprowadzenie do filozofii fenomenologicznej, Wydawnictwo Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków.
  7. JABŁOŃSKI A., 2012, Stanisława Kowalczyka personalistyczna koncepcja społeczeństwa, Roczniki Nauk Społecznych, t. 4(40), nr 1, s. 57–79.
  8. KOWALCZYK S., 1995, Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wydawnictwo TUM, Wrocław.
  9. KOWALCZYK S., 2011, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
  10. ŚLIPKO T., MÓŁKA J., 2016, Godność człowieka w świetle etyki, [w:] I. Jazukiewicz, A.M. de Tchorzewski (red.), Godność jako wartość i problem edukacyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  11. TISCHNER J., 2006, Studia z filozofii świadomości. Dzieła zebrane, Instytut Myśli Józefa Tischnera, Kraków.
  12. WOJEWODA M., 2010, Pluralizm aksjologiczny i jego implikacje we współczesnej filozofii religii, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  13. Netografia
  14. ADAMSKI F., 2011, Pluralizm wartości a wychowanie, Fides et ratio (online), nr 3(7), (dostęp: 26.04.2016), s. 80–85, dostępny w Internecie: http://www.stowarzyszenie fidesetratio.pl/Presentations0/FIDES07.pdf
  15. KIEREŚ H., 2002, Wolność jako wartość a dobro wspólne, Człowiek w Kulturze (online), nr 14, (dostęp: 30.03.2016), dostępny w Internecie: http://www.gilsonsociety.pl/czlowiek-w-kulturze/czlowiek-wkulturze-wydanie-on-line-on-line-edition/nr-14/
  16. MELLIBRUDA J., 2016, Wewnętrzny proces wartościowania, (online) (dostęp: 01.03.2016), dostępny w Internecie: http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1368-wewnetrzny-proces-wartosciowania.html
  17. PODGÓRSKI R., 2016, Przestrzeń aksjologiczna w nauczaniu ks. bpa prof. gen. Tadeusza Płoskiego, (online), (dostęp: 26.04.2016), dostępny w Internecie: http://docplayer.pl/11294298-Ryszard-podgorski-przestrzenaksjologiczna-w-nauczaniu-ks-bpa-prof-gen-tadeusza-ploskiego.html#show_full_text