Main Article Content
Abstract
The article is an attempt to present the reflection models concerning working with students, which were constructed based on the analysis of the data gathered in a research project. I focused on providing the answer to the question of how doing reflection on working with students is documented in the narration of the research participants, i.e. early education teachers. I also tried to reconstruct a specific reflection way, which was created and followed by the interviewees. I tried to consider such aspects as: what triggers reflection?; how does reflection proceed?; what does it lead to?; when does doing reflection end? Moreover, I presented a strategy which was documented in the empirical data, and which the research participants used in order to stimulate their own thinking process, and named it talking for thinking. I emphasised the methodological solutions which were used in the research, i.e. an episodic interview and the grounded theory from the perspective of K. Charmaz. I took account of the following theories which allowed me to build a theoretical framework for thinking about reflection and methodological proceeding: constructivism from the perspective of H. Berner, N. Goodman and K. J. Gergen; the constructivist model of cognition and the non-classical sociology of knowledge from the perspective of A. Zybertowicz, A. Gidden?s structuration theory, H. Blumer and E. Goffman?s symbolic interactionism, phenomenology from the perspective of E. Husserl, P. L. Berger and T. Luckmann, and A. Schütz, J. Burner?s sociocultural approach, J. Dewey?s concept of reflective thinking, J. Kozielecki?s concept of human cognition and E. J. Langer?s notions of mindfulness and mindlessness. In the paper, I made an attempt to create a cultural space for considerations about early education teachers? reflection concerning working with students.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BERGER P.L., LUCKMANN T., 2010, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- BERNER H., 2006, Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
- BLUMER H., 2007, Interakcjonizm symboliczny, przeł. G. Woroniecka, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
- BRUNER J., 2006, Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków.
- CHARMAZ K., 2009, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, Wyd. Nauk.PWN, Warszawa.
- DEWEY J., 1988, Jak myślimy?, przeł. Z. Bastgenówna, Książka i Wiedza, Warszawa.
- FILIPIAK E., LEMAŃSKA-LEWANDOWSKA E., SZYMCZAK J., 2015, Feedback i jego rola w tworzeniu krytycznej przestrzeni i warunków dla prowadzenia konwersacji ułatwiającej nauczycielom rozumienie własnej praktyki edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Raport Tematyczny z realizacji projektu ACK. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
- FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, przeł. P. Tomanek, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- FLICK U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- GERGEN K.J., 2009, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, przeł. M. Marody, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa.
- GIDDENS A., 2003, Stanowienie społeczeństwa, red. A. Kowalska, Zysk i S-ka, Poznań.
- GOFFMAN E., 2008, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
- GOFFMAN E., 2012, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- GOODMAN N., 1997, Jak tworzymy świat, przeł. M. Szczubiałka, Fundacja ALETHEIA, Warszawa.
- HUSSERL E., 1990, Idea fenomenologii. Pięć wykładów, przeł. J. Sidorek, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
- KOZIELECKI J., 1995, Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
- LANGER E.J., 1993, Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności, [w:] T. Maruszewski (red.), Poznanie. Afekt. Zachowanie, przeł. D. Bartkowska-Nowak et al., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- MACIUSZEK J., 2013, Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- MROCZKOWSKI A., SZYMCZAK J., 2015, Portfolio i e-portfolio i jego rola w dokumentowaniu codzienności edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Raport Tematyczny z realizacji projektu ACK. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
- SCHÖN D. A., 1987, The Reflective Practitioner. HOW PROFESSIONALS THINK IN ACTION, Basic Books, Inc., the United States of America.
- SCHÜTZ A., 2008, O wielości światów, przeł. B. Jabłońska, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
- SZYMCZAK J., 2015a, Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania mu wymiaru praktycznego, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 1 (28).
- SZYMCZAK J., 2015b, (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności, [w:] E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
- SZYMCZAK J., 2017, Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
- TRIPP D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, przeł. K. Kruszewski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- ZYBERTOWICZ A., 1995, Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
References
BERGER P.L., LUCKMANN T., 2010, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
BERNER H., 2006, Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
BLUMER H., 2007, Interakcjonizm symboliczny, przeł. G. Woroniecka, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
BRUNER J., 2006, Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków.
CHARMAZ K., 2009, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, Wyd. Nauk.PWN, Warszawa.
DEWEY J., 1988, Jak myślimy?, przeł. Z. Bastgenówna, Książka i Wiedza, Warszawa.
FILIPIAK E., LEMAŃSKA-LEWANDOWSKA E., SZYMCZAK J., 2015, Feedback i jego rola w tworzeniu krytycznej przestrzeni i warunków dla prowadzenia konwersacji ułatwiającej nauczycielom rozumienie własnej praktyki edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Raport Tematyczny z realizacji projektu ACK. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, przeł. P. Tomanek, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
FLICK U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
GERGEN K.J., 2009, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, przeł. M. Marody, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa.
GIDDENS A., 2003, Stanowienie społeczeństwa, red. A. Kowalska, Zysk i S-ka, Poznań.
GOFFMAN E., 2008, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
GOFFMAN E., 2012, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
GOODMAN N., 1997, Jak tworzymy świat, przeł. M. Szczubiałka, Fundacja ALETHEIA, Warszawa.
HUSSERL E., 1990, Idea fenomenologii. Pięć wykładów, przeł. J. Sidorek, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
KOZIELECKI J., 1995, Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
LANGER E.J., 1993, Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności, [w:] T. Maruszewski (red.), Poznanie. Afekt. Zachowanie, przeł. D. Bartkowska-Nowak et al., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
MACIUSZEK J., 2013, Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
MROCZKOWSKI A., SZYMCZAK J., 2015, Portfolio i e-portfolio i jego rola w dokumentowaniu codzienności edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Raport Tematyczny z realizacji projektu ACK. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
SCHÖN D. A., 1987, The Reflective Practitioner. HOW PROFESSIONALS THINK IN ACTION, Basic Books, Inc., the United States of America.
SCHÜTZ A., 2008, O wielości światów, przeł. B. Jabłońska, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
SZYMCZAK J., 2015a, Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania mu wymiaru praktycznego, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 1 (28).
SZYMCZAK J., 2015b, (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności, [w:] E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
SZYMCZAK J., 2017, Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
TRIPP D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, przeł. K. Kruszewski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
ZYBERTOWICZ A., 1995, Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.