Main Article Content

Abstract

The article is an attempt to present the reflection models concerning working with students, which were constructed based on the analysis of the data gathered in a research project. I focused on providing the answer to the question of how doing reflection on working with students is documented in the narration of the research participants, i.e. early education teachers. I also tried to reconstruct a specific reflection way, which was created and followed by the interviewees. I tried to consider such aspects as: what triggers reflection?; how does reflection proceed?; what does it lead to?; when does doing reflection end? Moreover, I presented a strategy which was documented in the empirical data, and which the research participants used in order to stimulate their own thinking process, and named it talking for thinking. I emphasised the methodological solutions which were used in the research, i.e. an episodic interview and the grounded theory from the perspective of K. Charmaz. I took account of the following theories which allowed me to build a theoretical framework for thinking about reflection and methodological proceeding: constructivism from the perspective of H. Berner, N. Goodman and K. J. Gergen; the constructivist model of cognition and the non-classical sociology of knowledge from the perspective of A. Zybertowicz, A. Gidden?s structuration theory, H. Blumer and E. Goffman?s symbolic interactionism, phenomenology from the perspective of E. Husserl, P. L. Berger and T. Luckmann, and A. Schütz, J. Burner?s sociocultural approach, J. Dewey?s concept of reflective thinking, J. Kozielecki?s concept of human cognition and E. J. Langer?s notions of mindfulness and mindlessness. In the paper, I made an attempt to create a cultural space for considerations about early education teachers? reflection concerning working with students.

Keywords

badania rekonstrukcyjne perspektywa nauczycieli wczesnej edukacji wywiad epizodyczny metodologia teorii ugruntowanej modele refleksji dotyczącej pracy z uczniami strategia mówienie dla myślenia reconstructive research, early education teachers’ perspective episodic interview grounded theory methodology models of reflection concerning working with students talking for thinking strategy

Article Details

How to Cite
Szymczak, J. (2017). What Happens in Teachers? Brains when They Think about Working with Students. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(3(79), 117–130. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/259

References

  1. BERGER P.L., LUCKMANN T., 2010, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  2. BERNER H., 2006, Współczesne kierunki pedagogiczne, przeł. K. Natoniewska, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
  3. BLUMER H., 2007, Interakcjonizm symboliczny, przeł. G. Woroniecka, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
  4. BRUNER J., 2006, Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Towarzystwo Autorów i Wydawnictw Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków.
  5. CHARMAZ K., 2009, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, Wyd. Nauk.PWN, Warszawa.
  6. DEWEY J., 1988, Jak myślimy?, przeł. Z. Bastgenówna, Książka i Wiedza, Warszawa.
  7. FILIPIAK E., LEMAŃSKA-LEWANDOWSKA E., SZYMCZAK J., 2015, Feedback i jego rola w tworzeniu krytycznej przestrzeni i warunków dla prowadzenia konwersacji ułatwiającej nauczycielom rozumienie własnej praktyki edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Raport Tematyczny z realizacji projektu ACK. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
  8. FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, przeł. P. Tomanek, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  9. FLICK U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  10. GERGEN K.J., 2009, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, przeł. M. Marody, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa.
  11. GIDDENS A., 2003, Stanowienie społeczeństwa, red. A. Kowalska, Zysk i S-ka, Poznań.
  12. GOFFMAN E., 2008, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
  13. GOFFMAN E., 2012, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  14. GOODMAN N., 1997, Jak tworzymy świat, przeł. M. Szczubiałka, Fundacja ALETHEIA, Warszawa.
  15. HUSSERL E., 1990, Idea fenomenologii. Pięć wykładów, przeł. J. Sidorek, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  16. KOZIELECKI J., 1995, Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
  17. LANGER E.J., 1993, Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności, [w:] T. Maruszewski (red.), Poznanie. Afekt. Zachowanie, przeł. D. Bartkowska-Nowak et al., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  18. MACIUSZEK J., 2013, Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecznego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  19. MROCZKOWSKI A., SZYMCZAK J., 2015, Portfolio i e-portfolio i jego rola w dokumentowaniu codzienności edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Raport Tematyczny z realizacji projektu ACK. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
  20. SCHÖN D. A., 1987, The Reflective Practitioner. HOW PROFESSIONALS THINK IN ACTION, Basic Books, Inc., the United States of America.
  21. SCHÜTZ A., 2008, O wielości światów, przeł. B. Jabłońska, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
  22. SZYMCZAK J., 2015a, Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – założenia, istota, motywy konstruowania i nadawania mu wymiaru praktycznego, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 1 (28).
  23. SZYMCZAK J., 2015b, (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności, [w:] E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz.
  24. SZYMCZAK J., 2017, Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
  25. TRIPP D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, przeł. K. Kruszewski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  26. ZYBERTOWICZ A., 1995, Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.