Main Article Content
Abstract
In the paper, we discuss the educational potential of coaching as a complementary tool for leadership training. Coaching is treated as a supporting method in the process of learning that must be backed up with some philosophical aspects in virtues that allow building up social leadership competence. Thus, leader virtues, such as loyalty, personal example or duty are discussed as quality issues of the modern leader.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BERTALANFFY L., VON, 1985, Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój, zastosowania, przeł. E. Woydyłło-Woźniak, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- BOMBAŁA B., 2010, Fenomenologia zarządzania: Przywództwo, Difin, Warszawa.
- CHMIELECKA M., 2010, Coaching w kształceniu liderów, [w:] S.M. Kwiatkowski, J.M. Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
- CLUTTERBUCK D., 2009, Coaching zespołowy, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań.
- CZARKOWSKA L.D. (red.), 2014, Coaching transformacyjny jako droga ku synergii, Poltext, Warszawa.
- DOROSZEWSKI W. (red.), 1958, Słownik języka polskiego, t. I–XI, Warszawa, http://doroszewski.pwn.pl, (dostęp: 29.01.2016).
- FREIRE P., 1970, Pedagogy of the oppressed, Continuum, New York–London.
- FREIRE P., 2005, Education for critical consciousness, Continuum, New York–London.
- GÓRECKI O., 2011, Utylitaryzm – doktrynalna analiza ewolucji nurtu, Annales. Etyka w życiu gospodarczym, vol. 14(1).
- KANARSKI L., 2005, Przywództwo we współczesnych organizacjach, Elipsa, Warszawa.
- KARŁOWICZ J., KRYŃSKI A.A., NIEDŹWIEDZKI W., 1900, Słownik języka polskiego, t. I–VIII, Warszawa.
- KOPELMAN M.L., 1990, What is Applied About “Applied” Philosophy?, The Journal of Medicine and Philosophy, 15, 2.
- KOŹMIŃSKI K.A., 2013, Ograniczone przywództwo: Studium empiryczne, Poltex, Warszawa.
- MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- PAGLIA C., 1991, Junk Bonds and Corporate Raiders: Academe in the Hour of the Wolf (Review of One Hundred Years of Homosexuality: And Other Essays on Greek Love; The Constraints of Desire: The Anthropology of Sex and Gender in Ancient Greece), Arion: A Journal of Humanities and the Classics, 1(2).
- PARIS S., LIPSON M., WIXSON K., 1983, Becoming a strategic reader, Contemporary Educational Psychology, Vol. 8.
- PARKER M., 2004, Becoming Manager or the Werewolf Looks Anxiously in the Mirror, Management Learning, Vol. 35(1).
- PILIPCZUK P., 2012, Współczesna mitologia coachingu. 70 konkretnych odpowiedzi na 70 zasadniczych pytań, Helion, Gliwice.
- ROGERS J., 2010, Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- SAID E.W., 1975, The Text, the World, the Critic, The Bulletin of the Midwest Modern Language Association, 8(2), http://doi.org/10.2307/1314778.
- SAID E.W., 1983, The World, the Text, and the Critic, Harvard University Press, Cambridge.
- SCHÖN D.A., 1983, The Reflective Practitioner, Basic Books, New York.
- SCRUTON R., 2012, A Short History of Modern Philosophy: From Descartes to Wittgenstein, Bloomsbury Reader, Kindle Edition.
- SKUBACZEWSKA-PNIEWSKA, 2013, W więzieniu systemu. Ferdinand de Saussure a teoria literatury, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
- SMÓŁKA P. (red.), 2009, Coaching. Inspiracje w perspektywy nauki, praktyki i klientów, Helion, Gliwice.
- STARR J., 2005, Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- TAYLOR E.W., CRANTON P. et al., 2012, The Handbook of Transformative Learning. Theory, Research and Practice, John Wiley and Sons, Inc., San Francisco.
- THORPE S., CLIFFORD J., 2004, Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań.
- TOLHURST J., 2006, Coaching for schools: a practical guide to using coaching to build sustainable learning and leadership in schools, Henry Ling, Ltd., Dorchester.
- WIATR J.J., 2008, Przywództwo polityczne: studium politologiczne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
- WRONA M., 2015, Coaching w edukacji zawodowej, [w:] J. Moos, M. Kułak (red.), Przemiany w edukacji zawodowej w kontekście relacji szkoła – rynek pracy, wyd. II, ŁCDNiKP, Łódź.
- WUJEC B., 2012, Geneza i definicje coachingu, Coaching Review, 1(4).
References
BERTALANFFY L., VON, 1985, Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój, zastosowania, przeł. E. Woydyłło-Woźniak, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
BOMBAŁA B., 2010, Fenomenologia zarządzania: Przywództwo, Difin, Warszawa.
CHMIELECKA M., 2010, Coaching w kształceniu liderów, [w:] S.M. Kwiatkowski, J.M. Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
CLUTTERBUCK D., 2009, Coaching zespołowy, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań.
CZARKOWSKA L.D. (red.), 2014, Coaching transformacyjny jako droga ku synergii, Poltext, Warszawa.
DOROSZEWSKI W. (red.), 1958, Słownik języka polskiego, t. I–XI, Warszawa, http://doroszewski.pwn.pl, (dostęp: 29.01.2016).
FREIRE P., 1970, Pedagogy of the oppressed, Continuum, New York–London.
FREIRE P., 2005, Education for critical consciousness, Continuum, New York–London.
GÓRECKI O., 2011, Utylitaryzm – doktrynalna analiza ewolucji nurtu, Annales. Etyka w życiu gospodarczym, vol. 14(1).
KANARSKI L., 2005, Przywództwo we współczesnych organizacjach, Elipsa, Warszawa.
KARŁOWICZ J., KRYŃSKI A.A., NIEDŹWIEDZKI W., 1900, Słownik języka polskiego, t. I–VIII, Warszawa.
KOPELMAN M.L., 1990, What is Applied About “Applied” Philosophy?, The Journal of Medicine and Philosophy, 15, 2.
KOŹMIŃSKI K.A., 2013, Ograniczone przywództwo: Studium empiryczne, Poltex, Warszawa.
MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
PAGLIA C., 1991, Junk Bonds and Corporate Raiders: Academe in the Hour of the Wolf (Review of One Hundred Years of Homosexuality: And Other Essays on Greek Love; The Constraints of Desire: The Anthropology of Sex and Gender in Ancient Greece), Arion: A Journal of Humanities and the Classics, 1(2).
PARIS S., LIPSON M., WIXSON K., 1983, Becoming a strategic reader, Contemporary Educational Psychology, Vol. 8.
PARKER M., 2004, Becoming Manager or the Werewolf Looks Anxiously in the Mirror, Management Learning, Vol. 35(1).
PILIPCZUK P., 2012, Współczesna mitologia coachingu. 70 konkretnych odpowiedzi na 70 zasadniczych pytań, Helion, Gliwice.
ROGERS J., 2010, Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
SAID E.W., 1975, The Text, the World, the Critic, The Bulletin of the Midwest Modern Language Association, 8(2), http://doi.org/10.2307/1314778.
SAID E.W., 1983, The World, the Text, and the Critic, Harvard University Press, Cambridge.
SCHÖN D.A., 1983, The Reflective Practitioner, Basic Books, New York.
SCRUTON R., 2012, A Short History of Modern Philosophy: From Descartes to Wittgenstein, Bloomsbury Reader, Kindle Edition.
SKUBACZEWSKA-PNIEWSKA, 2013, W więzieniu systemu. Ferdinand de Saussure a teoria literatury, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
SMÓŁKA P. (red.), 2009, Coaching. Inspiracje w perspektywy nauki, praktyki i klientów, Helion, Gliwice.
STARR J., 2005, Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
TAYLOR E.W., CRANTON P. et al., 2012, The Handbook of Transformative Learning. Theory, Research and Practice, John Wiley and Sons, Inc., San Francisco.
THORPE S., CLIFFORD J., 2004, Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań.
TOLHURST J., 2006, Coaching for schools: a practical guide to using coaching to build sustainable learning and leadership in schools, Henry Ling, Ltd., Dorchester.
WIATR J.J., 2008, Przywództwo polityczne: studium politologiczne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
WRONA M., 2015, Coaching w edukacji zawodowej, [w:] J. Moos, M. Kułak (red.), Przemiany w edukacji zawodowej w kontekście relacji szkoła – rynek pracy, wyd. II, ŁCDNiKP, Łódź.
WUJEC B., 2012, Geneza i definicje coachingu, Coaching Review, 1(4).