Main Article Content
Abstract
This article concerns the neoliberal policy of guilt and shame, as one of the essential elements of the neoliberal governmentality of the poor. It assumes that this policy is reproduced at the state level, internalized, and then demonstrated in practices of defining one?s own identity. The authors seek the traces of the policy of guilt and shame in human ways of thinking about themselves, presented by the wards of MOPS centers (Centers for Family Support). At the same time, the authors search for attempts of exceeding the logic of neoliberal governmentality in the respondents? statements, which contain the critical potential, in the sense of getting closer to understanding nonindividual determinants of neoliberal world order, and emancipatory potential, in the sense of creating a mental legitimacy for their actions.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ARENDT H., 2000, Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Wydawnictwo Fundacji „Aletheia”, Warszawa.
- ARONSON E., WILSON T.D., AKERT R.M., 2007, Psychologia społeczna. Serce i umysł, przeł. W. Domachowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- BERNE E., 1998, Dzień dobry i co dalej?, przeł. M. Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
- CHUTORAŃSKI M., 2015, Emilu, rozwijaj się albo…Poza edukacyjną dyscyplinę, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 3(30).
- CHUTORAŃSKI M., 2013, Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- DAVIS M., 2009, Planeta slumsów, przeł. K. Bielińska, Książka i Wiedza, Warszawa.
- FOUCAULT M., 2000, Techniki siebie, [w:] M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa–Wrocław.
- FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977–1978, przeł. M. Herer, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- FRIEDMAN M., FRIEDMAN R., 2006, Wolny wybór, przeł. J. Kwaśniewski, Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec.
- HARVEY D., 2008, Neoliberalizm. Historia katastrofy, przeł. J.P. Listwan, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
- LEWARTOWSKA-ZYCHOWICZ M., 2014, Dziecko, kobieta i ubogi – genealogia (neo)liberalnego wykluczenia, Studia Edukacyjne, nr 33.
- MCKAY M., DAVIS M., FANNING P., 2001, Sztuka skutecznego porozumiewania się, przeł. A. Błaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- MCLAREN P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przeł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- MISES L., 2001, Liberalizm w tradycji klasycznej, przeł. S. Czarnik, Wydawnictwo „ARCANA”, Kraków.
- OSTROWICKA H., 2015, Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie, Impuls, Kraków.
References
ARENDT H., 2000, Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Wydawnictwo Fundacji „Aletheia”, Warszawa.
ARONSON E., WILSON T.D., AKERT R.M., 2007, Psychologia społeczna. Serce i umysł, przeł. W. Domachowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
BERNE E., 1998, Dzień dobry i co dalej?, przeł. M. Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
CHUTORAŃSKI M., 2015, Emilu, rozwijaj się albo…Poza edukacyjną dyscyplinę, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 3(30).
CHUTORAŃSKI M., 2013, Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
DAVIS M., 2009, Planeta slumsów, przeł. K. Bielińska, Książka i Wiedza, Warszawa.
FOUCAULT M., 2000, Techniki siebie, [w:] M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa–Wrocław.
FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977–1978, przeł. M. Herer, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
FRIEDMAN M., FRIEDMAN R., 2006, Wolny wybór, przeł. J. Kwaśniewski, Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec.
HARVEY D., 2008, Neoliberalizm. Historia katastrofy, przeł. J.P. Listwan, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
LEWARTOWSKA-ZYCHOWICZ M., 2014, Dziecko, kobieta i ubogi – genealogia (neo)liberalnego wykluczenia, Studia Edukacyjne, nr 33.
MCKAY M., DAVIS M., FANNING P., 2001, Sztuka skutecznego porozumiewania się, przeł. A. Błaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
MCLAREN P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przeł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
MISES L., 2001, Liberalizm w tradycji klasycznej, przeł. S. Czarnik, Wydawnictwo „ARCANA”, Kraków.
OSTROWICKA H., 2015, Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie, Impuls, Kraków.