Main Article Content

Abstract

This article concerns the neoliberal policy of guilt and shame, as one of the essential elements of the neoliberal governmentality of the poor. It assumes that this policy is reproduced at the state level, internalized, and then demonstrated in practices of defining one?s own identity. The authors seek the traces of the policy of guilt and shame in human ways of thinking about themselves, presented by the wards of MOPS centers (Centers for Family Support). At the same time, the authors search for attempts of exceeding the logic of neoliberal governmentality in the respondents? statements, which contain the critical potential, in the sense of getting closer to understanding nonindividual determinants of neoliberal world order, and emancipatory potential, in the sense of creating a mental legitimacy for their actions.

Keywords

polityka winy i wstydu neoliberalne urządzanie ubóstwo policies of guilt and shame neoliberal governmentality poverty

Article Details

How to Cite
Lewartowska-Zychowicz, M. ., & Strumska-Cylwik, L. . (2017). Policies of Guilt and Shame as a Part of the Neoliberal Governmentality of the Poor. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(3(79), 21–34. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/251

References

  1. ARENDT H., 2000, Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Wydawnictwo Fundacji „Aletheia”, Warszawa.
  2. ARONSON E., WILSON T.D., AKERT R.M., 2007, Psychologia społeczna. Serce i umysł, przeł. W. Domachowski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  3. BERNE E., 1998, Dzień dobry i co dalej?, przeł. M. Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
  4. CHUTORAŃSKI M., 2015, Emilu, rozwijaj się albo…Poza edukacyjną dyscyplinę, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 3(30).
  5. CHUTORAŃSKI M., 2013, Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  6. DAVIS M., 2009, Planeta slumsów, przeł. K. Bielińska, Książka i Wiedza, Warszawa.
  7. FOUCAULT M., 2000, Techniki siebie, [w:] M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa–Wrocław.
  8. FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977–1978, przeł. M. Herer, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  9. FRIEDMAN M., FRIEDMAN R., 2006, Wolny wybór, przeł. J. Kwaśniewski, Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec.
  10. HARVEY D., 2008, Neoliberalizm. Historia katastrofy, przeł. J.P. Listwan, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
  11. LEWARTOWSKA-ZYCHOWICZ M., 2014, Dziecko, kobieta i ubogi – genealogia (neo)liberalnego wykluczenia, Studia Edukacyjne, nr 33.
  12. MCKAY M., DAVIS M., FANNING P., 2001, Sztuka skutecznego porozumiewania się, przeł. A. Błaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  13. MCLAREN P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przeł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  14. MISES L., 2001, Liberalizm w tradycji klasycznej, przeł. S. Czarnik, Wydawnictwo „ARCANA”, Kraków.
  15. OSTROWICKA H., 2015, Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie, Impuls, Kraków.