Main Article Content

Abstract

This article contains the names of people who use counsellors? help. They have typological value, not only specifying the variety of the contemporary ?counsellees?, but they also indicate economic, social and cultural changes, which appeared in the last century, shaping the relation of people towards the surrounding world, other people and themselves. They indicate changes in the counselling understood as an interpersonal relation, organised activity and the process of social life ? the places where adults learn.

Keywords

poradnictwo „radzący się” pacjent klient homo consultans counselling “counsellee” patient client homo consultans

Article Details

How to Cite
Kargulowa, A. . (2017). Patient, Client, Homo Consultans ? an Andragogic Perspective. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(3(79), 7–20. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/250

References

  1. ALHEIT P., 2011, Podejścia biograficzne do całożyciowego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3(55).
  2. BRAMMER L.M., 1973, Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, tłum. J. Mieścicki, M. Żardecka, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa.
  3. BAUMAN Z., 2009, Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Wyd. UJ, Kraków.
  4. CLAPARÈDE É., 1924, Poradnictwo zawodowe: Zadania i metody, tłum. M. Sokalowa, Wyd. „Ligi Pracy”, Warszawa.
  5. CZERKAWSKA A., 2013, Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne, Wyd. Nauk. DSW, Wrocław.
  6. CZERNIAWSKA O., 1980, Poradnictwo wychowawcze dla dorosłych, [w:] A. Kargulowa, M. Jędrzejczak (red.), Rola poradnictwa i doradztwa w optymalizowaniu rozwoju osobowości i podnoszeniu kultury pedagogicznej społeczeństwa, Wyd. UWr., Wrocław.
  7. CZERNIAWSKA O., 1996, Nieformalne doradztwo dla ludzi starszych, [w:] A. Kargulowa (red.), Dramaturgia poradnictwa, Wyd. UWr., Wrocław.
  8. DRAGON A., 2014, Proces mediacji w perspektywie poradoznawczej (The mediation process: A counselling studies perspective), Studia Poradoznawcze (Journal of Counsellogy), vol. 4.
  9. DUARTE M.E., 2014, Poradnictwo w konstruowaniu życia. Cele, procesy, instrumenty (Life-designing: Objectives, processes, instruments), Studia Poradoznawcze (Journal of Counsellogy), vol. 4.
  10. EGAN G., 2002, Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów, tłum. J. Gilewicz, E. Lipska, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.
  11. HOFSTEDE G., HOFSTEDE G.J., 2007, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, przeł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  12. HOLT J., 1981, O „pomocy” i specjalistach od pomagania, tłum. A. Jakubowicz, [w:] K. Jankowski (red.), Psychologia w działaniu, Czytelnik, Warszawa.
  13. JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  14. JODŁOWSKA B., 2016, Wokół początków pedagogiki. W trosce o powrót do pedagogiki sokratejskiej, Polska Myśl Pedagogiczna, R. II, nr 2.
  15. KARGUL J., 2013, Uczenie się dorosłych w kulturze pośpiechu, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wyd. Nauk. UAM, Poznań.
  16. KARGUL J., 2014, Contemporary Counseling and Its Discontents: A Counselogist on Homo Consultans, Psychology Research, Vol. 4, No. 4.
  17. KARGULOWA A., 2013, (Trans)formacja struktur doświadczenia, wiedzy, działania w sytuacji poradniczej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(61).
  18. KARGULOWA A., 2014, Counseling situation and its ambiguities (Lo stato del counseling e le sue ambiguità), Counseling Giornale Italiano di Ricerca e Applicazioni, Vol. 7.
  19. KARGULOWA A., 2016a, Doradztwo zawodowe w całożyciowym uczeniu się, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, Wyd. Nauk. UAM, Poznań.
  20. KARGULOWA A., 2016b, Discourses of Counsellogy: Toward an Anthropology of Counselling, tłum. P. Palmer i P. Poniatowska, Societas Vistulana, Kraków.
  21. KARGULOWA A., CZERKAWSKA A., KŁODKOWSKA J., SIARKIEWICZ E., ZIELIŃSKA-PĘKAŁ D., ZIERKIEWICZ E.,
  22. , Profesorowi Jeanowi Guichardowi w odpowiedzi (Response to Professor Jean Guichard), Studia Poradoznawcze (Journal of Counsellogy).
  23. KRAJEWSKI M., 2014, Uczestnictwo w kulturze, [w:] Praktyki kulturalne Polaków, Wyd. Nauk. UMK, Toruń.
  24. KWAŚNICA R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Wyd. Nauk. DSW, Wrocław.
  25. LATOUR B., 2011, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, tłum. M. Gulda, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  26. ŁADYŻYŃSKI A., 2017, Rodzina jako zbiorowy pacjent. Perspektywa systemowa – referat na Ogólnopolskiej konferencji naukowej „Pomagający i wspomagani. Potrzeby – kompetencje – relacje pomocowe i poradnicze”, 27 IV 2017, Poznań, Wydział Nauk Edukacyjnych UAM.
  27. MALEWSKI M., 2001, Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, [w:] E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Wyd. UMK, Toruń.
  28. MALEWSKI M., 2003, Counselling towards changing potterns of human life, [w:] E. Kalinowska, A. Kargulowa, B. Wojtasik (red.), Counsellor – Profession, Passion, Calling?, Vol. II, Wyd. DSWE TWP, Wrocław.
  29. MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  30. MALEWSKI M., 2016, O granicach andragogiki i granicach w andragogice, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 19, nr 3(73).
  31. MARODY M., 2015, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Wyd. Scholar, Warszawa.
  32. MELOSIK Z., 2003, Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej, Chowanna, nr 1.
  33. MICHALSKI W., 2017, Performans – terminologiczne niedopowiedzenie w dobie wspólnotowej, integra, http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,8806, (dostęp: 25.03.2017).
  34. MILNER J., O’BYRNE P., 2007, Poradnictwo krótkoterminowe. Narracje i rozwiązania, Zysk i S-ka, Poznań.
  35. RITZER G., 2003, Makdonaldyzacja społeczeństwa. Wydanie na nowy wiek, tłum. L. Stawowy, Warszawskie Wyd. Literackie MUZA SA, Warszawa.
  36. ROGERS C.R., 1951/1991, Client Centred Therapy: Its Current Practice, Implications and Theory (Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe), tłum. A. Dodziuk, E. Knoll, „THESAURUS-PRESS” Juniorzy Gospodarki, Wrocław.
  37. SIARKIEWICZ E., 2014, Moc słowa. Możliwości identyfikowania wypowiedzi performatywnych w poradniczych
  38. praktykach (Performative utterances in counselling practice), Studia Poradoznawcze (Journal of Counsellogy).
  39. SOLARCZYK-AMBROZIK E., 2013, Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, Edukacja Dorosłych, nr 1(68).
  40. STARNAWSKI W., 2016, Czym jest realizm w pedagogii osoby?, Polska Myśl Pedagogiczna, R. II.
  41. TOFFLER A., 1998, Szok przyszłości, tłum. E. Grabczak-Ryszka, W. Osiatyński, E. Woydyłło, Zysk i S-ka, Poznań.
  42. ZIELIŃSKA-PĘKAŁ D., 2012, Od pomocy do przemocy w poradnictwie. Dwie narracje (From Helping to Hurting in Counselling. Two Narriations), Studia Poradoznawcze (Journal of Counsellogy).