Main Article Content

Abstract

New media are changing the cultural paradigm that identifies us. What it brings about is the necessity of the reflection on the organisation, forms and contents of mass education, which do not correspond to the cultural situation. The properties of the new media specify anew both the way of perception and ? what neurobiologists? research shows ? of understanding, knowledge acquiring, using senses in perception, etc. Such change should be accompanied by the re-definion of education covering not only the new contents or using new technologies, but, first of all, complying in its design with the characteristic features of a new recipient shaped by new media. The article attempts to set up horizons and directions of the development of the humanistic education respectively to the recognition that indicates a continuously deepening gap between the cultural reality that surrounds us and the education offered by public schools, which self-evidently impact horizontally and vertically comprehended interpersonal relations.

Keywords

kształcenie humanistyczne nowy model edukacji nowe media cyfrowy paradygmat kultury humanistic education new model of education new media digital paradigm of culture

Article Details

How to Cite
Kłakówna, A., & Regiewicz, A. (2016). New Media and School Education ? Introduction to the Project. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 19(1(73), 155–170. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/239

References

  1. BARTHES R., 1968, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, przeł. W. Błońska, Pamiętnik Literacki, z. 4.
  2. BAUMAN Z., 1997, Prawodawcy i tłumacze, przeł. A. Tanalska, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, Wybór i oprac. R. Nycz, Kraków.
  3. BAUMAN Z., 2000, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa.
  4. BAUMAN Z., 2012, O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo, przeł. P. Poniatowska, Wrocław.
  5. BIEDRZYCKI K., BOBIŃSKI W., JANUS-SITARZ A., PRZYBYLSKA R. (red.), 2014, Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, t. 2, Kraków.
  6. BOBINSKI W., 2012, Już nigdy nie będzie takiego przedmiotu..., Tygodnik Powszechny, nr 50.
  7. CARR N., 2013, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Gliwice.
  8. CHYŁA W., 2008, Media jako biotechnosystem, Zarys filozofii mediów, Poznań.
  9. DELSOL C., 2011, Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, przeł. M. Kowalska, Kraków.
  10. DEVLIN K., 1999, Żegnaj, Kartezjuszu. Rozstanie z logiką w poszukiwaniu nowej kosmologii umysłu, przeł. B. Stanosz, Warszawa.
  11. HARTMAN J., 2013, Umarła klasa, www.wyborcza.pl „Magazyn Świąteczny” (dostęp: 10.05).
  12. KASPRZAK P., 2014, Cud nad Wisłą 2012. Raport Fundacji OFF o polskich wynikach w badaniach PISA, https://osswiata.pl/program/kasprzak/pliki/pdf/raportPISA13.pdf
  13. KŁAKÓWNA Z.A., 2003, Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków.
  14. KŁAKÓWNA Z.A., 2014, Jakoś i jakość. Subiektywna kronika wypadków przy reformowaniu szkoły, Kraków.
  15. KŁAKÓWNA Z.A., KÓŁODZIEJ P., WALIGÓRA J., 2011, Pakt dla szkoły, Zarys koncepcji kształcenia ogólnego. Zaproszenie do dyskusji, Gdańsk.
  16. KOŁODZEJ P., 2011, Pakt dla szkoły: tradycja wielkich polskich reform oświatowych jako punkt odniesienia dla współczesnej koncepcji edukacji szkolnej, [w:] Z.A. Kłakówna, P. Kołodziej, J. Waligóra, Pakt dla szkoły, Zarys koncepcji kształcenia ogólnego. Zaproszenie do dyskusji, Gdańsk.
  17. KOŁODZIEJ P., 2013, Czas na obraz. Dzieło malarskie jako tekst i kontekst w szkolnym kształceniu humanistycznym 1880–1999, Kraków.
  18. KWAŚNICA R., 2015, Holistyczna szkoła całodniowa, [w:] Raport Reforma Kulturowa 2020-2030-2040, www.asnswerthefuture.pl
  19. LINDSTROM M., 2005, Dziecko reklamy. Dlaczego nasze dzieci lubią to co lubią, przeł. A. M. Kawalec, Warszawa.
  20. MARKOWSKI M.P., 2010, Coś za coś, [w:] M.P. Markowski, Słońce, możliwość, radość, Wołowiec.
  21. POSTMAN N., 2001, W stronę XVIII stulecia, przeł. R. Frąc, Warszawa.
  22. REGIEWICZ A., 2012, Audiowizualność wobec nowych mediów, [w:] A. Regiewicz, J. Warońska, Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności, Częstochowa.
  23. RICOEUR P., 1992, Tożsamość osobowa, [w:] P. Ricoeur, Filozofia osoby, przeł. M. Frankiewicz, Kraków.
  24. RICOEUR P., 2008, Czas i opowieść, t. I. Intryga i historyczna opowieść, przeł. M. Frankiewicz, t. II. Konfiguracja w opowieści fikcyjnej, przeł. J. Jakubowski, t. III. Czas opowiadany, przeł. U. Zbrzeźniak, Kraków.
  25. SMAIL G., VORGAN G., 2011, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, przeł. S. Borg, Poznań.
  26. SKOWRONEK B., 2010, Nie elitarna, nie popularna – po prostu kultura, Polonistyka, nr 5.
  27. SPITZER M., 2008, Jak uczy się mózg, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa.
  28. SPITZER M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przeł. A. Lipiński, Słupsk.
  29. STEINER G., 2009, Czym jest literatura porównawcza?, przeł. I. Hansz, Przegląd Polityczny, nr 93.
  30. WALIGÓRA J., 2014, Kontekst albo niewyczerpywalność, [w:] J. Waligóra, Ani rytuał, ani karnawał... O interpretacji tekstu literackiego w szkole, Kraków.
  31. WIENER D., 2008, Jak przegrzewa się mózg, czy Homo sapiens na zakręcie, www.wyborcza.pl „Magazyn Świąteczny” (dostęp: 16.08.).
  32. WOJNAR I., 1990, Podstawowe problemy wychowania estetycznego – teoria i praktyka, [w:] I. Wojnar, Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. Polska koncepcja i doświadczenia, Warszawa.