Main Article Content

Abstract

The exposure of children and young people to technology is strongly affecting the way in which socjety develops. The authors explore the notions introduced by Marc Prensky ? digital natives and digital immigrants, to identify and describe the gap in the way two generations deal with technology and internet. The authors examine the patterns of children?s learning, cognition and action within the digital culture and propose the notion of ?digital refugees? as a new metaphor relevant to change the way of thinking about technology and its socio-cultural role.

Keywords

mobilność kultura cyfrowa urządzenia mobilne dzieci socjalizacja uczenie się mobility digital culture mobile devices children socialization learning

Article Details

How to Cite
Bougsiaa, H., & Kopciewicz, L. (2016). Children in Mobile Culture. Participation, Learning and Emancipation of ?Digital Natives?. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 19(1(73), 139–154. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/238

References

  1. BOUGSIAA H., CACKOWSKA M., KOPCIEWICZ L., 2015, Technologiczne re-konstrukcje w rodzinnych polach socjalizacyjnych: matki, dzieci i urządzenia mobilne, [w:] L. Kopciewicz, B. Simlat-Żuk, (red.), Codzienność, performatywność, demokracja. Pedagogika wobec norm życiowych i problematyki nienormatywności, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
  2. BOYD D., 2014, It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens, Yale University Press, New Heaven–London.
  3. BUCKINGHAM D., 2008, Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej, [w:] M.J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków.
  4. CASTELLS M. et all., 2004, The Mobile Communication Society, University of Southern California.
  5. DINGLI A., SEYCHEL D., 2015, The New Digital Natives: Cutting the Chord, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg.
  6. GOBAN-KLAS T., 2006, Komórka w naszej chacie. Wstęp do wydania polskiego, [w:] P. Levinson, Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawa.
  7. IZDEBSKA J., 2007, Dziecko w świecie mediów elektronicznych. Teorie, badania, edukacja medialna, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.
  8. KATZ J., 1997, Media Rants: Postpolitics in the Digital Nation, Hardwired, San Francisco.
  9. POSTMAN N., 1994, The Disappearance of Childhood, Vintage Books, New York.
  10. PRENSKY M., 2012, From Digital Natives to Digital Wisdom, Sage, London.
  11. TAPSCOTT D., 2010, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie cyfrowe zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  12. TOMASZEWSKA H., 2012, Młodzież, rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii informacyjnych w życiu nastolatków, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
  13. URRY J., 2000, Sociology Beyond Societies: Mobilities for the Twenty-First Century, Routledge, London.
  14. URRY J., 2009, Socjologia mobilności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  15. Innovation Imperative: Meet Generation Z, 2014, www.northeastern.edu/news/2014/ (dostęp: 1.06.2015).
  16. Marketing Mobilny w Polsce 2013/2014, http://jestem.mobi/2014/02/nowy-raport-marketing-mobilny-wpolsce-2013-2014/ (dostęp: 1.06.2015)
  17. Meet Generation Z: Forget Everything You Learned About Millennials, 2014, Sparks and Honey, www.sparksandhoney.com (dostęp: 1.06.2015).
  18. PALLEY W., 2012, Gen Z: Digital in Their DNA, JWT, New York.
  19. Wave 5 Trends Report, 2011, GlobalWebIndex, www.globalwebindex.net (dostęp: 1.06.2015).