Main Article Content

Abstract

The text will attempt to reconstruct the meanings inscribed in the textbook and children discourse from the critical-emancipatory perspective. To this end, I will use the category of domination that provides an indication of the handbook meanings and values imposed or retouched, established without the actual context in which pupils grow up, and the category of liberation, which ? entitling the practice of cognitive openness, introduces a breakthrough in the traditional thinking about the multidimensional children discourse. The conclusions from the research allow to distance ourselves towards the product that in the given formative sphere is offered by institutionalized education and to stand up for critical education understood following M. Malewski not as a game for knowledge, competence or power, but rather as a game for a better, more conscious and subject being in the world (Malewski 2010, p. 38).

Keywords

perspektywa krytyczno-emancypacyjna kategoria dominacji kategoria wyzwolenia dyskurs dyskurs podręcznikowy dyskurs dziecięcy proces uczenia się wymiary uczenia się critical-emancipatory perspective category of dominance category of liberation discourse textbook discourse children discourse learning process learning dimension

Article Details

How to Cite
Wiśniewska-Kin, M. (2016). Textbook and Children Discourse from the Critical-Emancipatory Perspective. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 19(1(73), 87–98. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/234

References

  1. BALL A. (red.), 1994, Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, tłum. K. Kwaśniewicz, Kraków.
  2. BALL S., 1994, Monsieur Foucault, [w:] A. Ball (red.), Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, tłum. K. Kwaśniewicz, Kraków.
  3. BERNSTEIN B., 1990, Odtwarzanie kultury, tłum. Z. Bokszański, Warszawa.
  4. BIAŁOBRZESKA J., 2003, Ja, ty – my. Poznaję świat i wyrażam siebie, Warszawa.
  5. BONAR J., BURAKOWSKA E., DĄBROWSKI M. i in., 2002, Przygoda z klasą, Warszawa.
  6. BOURDIEU P., 2004, Męska dominacja, tłum. L. Kopciewicz, Warszawa.
  7. BOURDIEU P., PASSERON J.-C., 1990, Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, Warszawa.
  8. BRUNER J.S., 2006, Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków.
  9. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1996, Emancypacja czy izonomia? (dylematy współczesnej edukacji), [w:] H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie, Toruń.
  10. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk.
  11. CZYŻEWSKI M., DUNIN K., PIOTROWSKI A., 1991, Cudze problemy, czyli wstęp do sepologii, [w:] M. Czyżewski, K. Dunin i A. Piotrowski (red.), Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne, Warszawa.
  12. DOBROWOLSKA H., KONIECZNA A., WASILEWSKA K., 2000, Wesoła szkoła, Warszawa.
  13. DUDZIKOWA M., 2007, Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, t. 2, Gdańsk.
  14. DUSZAK A., N. FAIRCLOUGH (red.), 2008, Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków.
  15. FOUCAULT M., 1998, Nadzorować i karać, tłum. T. Komendant, Warszawa.
  16. FREIRE P., 1992, „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, tłum. K. Blusz, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków.
  17. FREIRE P., GIROUX H.A., 1993, Edukacja, polityka i ideologia, [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz. 3, Toruń.
  18. GRZMIL-TYLUTKI H., 2006, Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków.
  19. HABERMAS J., 1986, Pojęcie działania komunikacyjnego (uwagi wyjaśniające), Kultura i Społeczeństwo, nr 3.
  20. HABERMAS J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, 2, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa.
  21. JABŁOŃSKA B., 2009, Krytyczna analiza dyskursu, [w:] B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Kraków.
  22. JANOWSKI A., 1995, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa.
  23. KLUS-STAŃSKA D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa.
  24. KOWALSKI M.A., 2010, Dyskurs kolonialny w Drugiej Rzeczpospolitej, Warszawa.
  25. LABOCHA J., 1996, Dyskurs jako proces przekazywania wiedzy, [w:] T. Rittel (red.), Dyskurs edukacyjny, Kraków.
  26. LOREK M., 2000, Słońce na stole, Warszawa.
  27. MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się, Wrocław.
  28. PIOTROWSKA M., SZYMAŃSKA M., 2003, Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję, Warszawa.
  29. SHUGAR G.W., 1983, Analiza dyskursu u małych dzieci, [w:] Studia z psycholingwistyki ogólnej i rozwojowej, Wrocław.
  30. STAWIŃSKA U. i in., 1999, Ja, ty i świat, Łódź.
  31. SZKUDLAREK T., 1993, Post-socjalistyczna edukacja a filozofia post-modernizmu, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1 (147).
  32. SZKUDLAREK T., 2001, Ekonomia i etyka: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
  33. SZKUDLAREK T., 2001, Ekonomia i moralność: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
  34. SZKUDLAREK T., 2003, Pedagogika krytyczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa.