Main Article Content

Abstract

This article develops a thesis regarding the demand for such a vocabulary that will allow to release deposits of energy and imagination that will effectively resist the processes of education privatisation. We believe that in Polish conditions the emancipatory potential can be found in the category of solidarity. Developing the comprehension of solidarity we outline a theoretical field which we describe as the pedagogy of radical solidarity.

Keywords

neoliberalizm pedagogika radykalnej solidarności marksizm wspólnota etyczność neoliberalism pedagogy of radical solidarity Marxism community ethicality

Article Details

How to Cite
Chutorański, M. ., & Szwabowski, O. . (2016). About the Demand for the Pedagogy of Radical Solidarity ? Invitation to Discussion. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 19(1(73), 53–72. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/232

References

  1. ABRAMOWSKI E., 2010, Kooperatywa. Polskie korzenie przedsiębiorczości społecznej, wybór i opracowanie R. Okraska, Stowarzyszenie „Obywatele Obywatelom”, Łódź.
  2. AGAMBEN G., 2008a, Homo Sacer. Suwerenna władza i nagie życie, tłum. M. Salwa, Warszawa.
  3. AGAMBEN G., 2008b, Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa.
  4. ALTHUSSER L., Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, tłum. A. Staroń, strona internetowa Nowej Krytyki, (dok. elektr.) http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article279.
  5. BADIEU A., 2007, Święty Paweł. Ustanowienie uniwersalizmu, tłum. J. Kutyła, P. Mościcki, Korporacja Ha!art, Kraków.
  6. BAUMAN Z., 2004, Życie na przemiał, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  7. BIDET J., DUMÉNIL G., 2011, Altermarksizm. Inny marksizm dla innego świata, tłum. M. Więckowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
  8. BIHR A., 2008, Nowomowa neoliberalna. Retoryka kapitalistycznego fetyszyzmu, tłum. A. Łukomska, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
  9. BOLLIER D., 2014, The Commoms Dobra wspólne dla każdego, tłum. Spółdzielnia Socjalna Faktoria, Faktoria, Zielonka.
  10. BUTLER J., 2011, For and Against Precarity, Tidal, No. 1.
  11. CAMUS A., 1998, Człowiek zbuntowany, tłum. J. Guze, Muza, Warszawa.
  12. CAMUS A., 2004, Mit Syzyfa i inne eseje, tłum. J. Guze, Muza, Warszawa.
  13. CHUTORAŃSKI M., 2013a, Krajowe Ramy Wysokiego Performansu?, Studia Pedagogiczne, LXVI.
  14. CHUTORAŃSKI M., 2013b, Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michaela Foucaulta, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  15. CHUTORAŃSKI M., 2015, Emilu rozwijaj się, albo... Poza edukacyjną dyscyplinę (w druku).
  16. CLEAVER H., 2011, Praca w szkole i walka przeciwko pracy w szkole, tłum. Wila, Przegląd Anarchistyczny, nr 13.
  17. DE ANGELIS M., 2012, Grodzenia, dobra wspólne i „zewnętrze”, tłum. T. Leśniak, Praktyka Teoretyczna, nr 6, dostęp: http://www.praktykateoretyczna.pl/PT_nr6_2012_Roza_Luksemburg/17.De_Angelis.pdf
  18. EAGLETON T., 2012, Koniec teorii, przeł. B. Kuźniarz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  19. ESPOSITO R., 2008, Bios, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  20. FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, tłum. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  21. FOUCAULT M., 2012, Hermeneutyka podmiotu, tłum. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  22. GOUNARI P., 2014, Neoliberalism as Social Necrophilia: Erich Fromm and The Politics of Hopelessness in Greece, [in:] S. Miri, R. Lake, T. Kress (eds.), Reclaiming the Sane Society: Essays on Erich Fromm’s Thought, Sense Publishers, Boston.
  23. GRAEBER D., 2009, Direct Action: An Ethnography, AK Press, Oakland, Edinburgh.
  24. HAIDER A., MOHANDESI S., 2013, Workers’ Inquiry: A Genealogy, Viewpoint Magazine, No. 3, dostęp: https://viewpointmag.com/2013/09/27/workers-inquiry-a-genealogy/
  25. HAIVEN M., 2015, Reimagining our collective powers against austerity, Roarmag, dostęp: http://roarmag.org/2015/06/max-haiven-common-austerity/
  26. HARDT M., NEGRI A., 2012. Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne, tłum. „praktyka teoretyczna”, korporacja ha!atr, Kraków.
  27. HILL D., 2013. Marxist Essays on Neoliberalism, Class, ‘Race’, Capitalism and Education, IEPS, Brighton.
  28. HOLLOWAY J., 2005, Change the World without Taking Power. The Meaning of Revolution Today, Plutopress, Londyn, Ann Arbor.
  29. JEDLEWSKA B., 2005, Edukacja do sukcesu. Obszary problemów i zaniedbań, pilne wyzwania, [w:] Rynek i kultura neoliberalna, A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Impuls, Kraków.
  30. KROPOTKIN P., 2006, Pomoc wzajemna jako czynnik rozwoju, tłum. J. Hempl, „Trojka”, Poznań.
  31. LACLOU E., 2004, Emancypacje, tłum. L. Rasiński i in., Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  32. LEWIS T.E., 2010, Swarm Intelligence: Rethinking the Multitude from within the Transversal Commons, Cultural, Theory and Critique, 51 (3).
  33. LEWIS T.E., 2013, On Study. Giorgio Agamben and educational potentiality, Routledge, London, New York.
  34. LEWIS T.E., KAHN R., 2010. Education Out of Bounds. Reimagining Cultural Studies for a Posthuman Age, Palgrave MacMillan, New York.
  35. LORDON F., 2012. Kapitalizm, niewola i pragnienie. Marks i Spinoza, tłum. M. Kowalska, M. Kozłowski, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
  36. MACINTYRE A., 2007, Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność?, tłum. A. Chmielewski i in., Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  37. MAGIERA E., 2012, Edward Abramowski jako twórca koncepcji polskiego kooperatyzmu, [w:] W. Andrukowicz, E. Magiera (red.), Wybrani twórcy i ich idee pedagogiczne w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), ZAPOL, Szczecin.
  38. MCKENZIE J., 2011, Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, tłum. T. Kubikowski, Kraków, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków.
  39. MCLAREN P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, tłum. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, DSW, Wrocław.
  40. NEARY M., AMSLER S. 2012, Occupy: a new pedagogy of space and time?, Journal for Critical Education Policy Studies, 10(2).
  41. NEGRI A., 1991, Marx beyond Marx, Lessons on the Grundrisse, tłum. H. Cleaver, M. Ryan, M. Viano, Autonomedia/Pluto Press, London, New York.
  42. NGAI P., 2010, Pracownice chińskich fabryk, przeł. I. Czyż, Oficyna Wydawnicza Bractwa „Trojka”, Poznań.
  43. NGAI P., HUILIN L., YUHUA G., YUAN S., RUCKSA R. (red.), 2013, Niewolnicy Apple’a, tłum. M. Walulik, Oficyna Wydawnicza Bractwa „Trojka”, Poznań. OccupyArrests.com, http://occupyarrests.moonfruit.com/
  44. OST D., 2007, Klęska „Solidarności”, tłum. H. Jankowska, Muza, Warszawa.
  45. PANNEKOEK A., 2013, Między własnością publiczną a własnością wspólną, tłum. B. Ślosarski, (dok. elektr.), http://www.praktykateoretyczna.pl/anton-pannekoek-miedzy-wlasnoscia-publiczna-a-wlasnoscia-wspolna/ data dostępu: 22 listopada 2013.
  46. POTULICKA E., RUTKOWIAK J., 2010, Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  47. RAUNIG G., 2011, Rzecz-pospolita. Nowe maszyny tego, co wspólne, tłum. M. Ratajczak, Praktyka Teoretyczna, nr 4, dostęp: http://www.praktykateoretyczna.pl/PT_nr4_2011_Commonwealth/17.Raunig.pdf
  48. ROGGERO G., 2011, Skład żywej wiedzy: praca, przechwytywanie i rewolucja, tłum. K. Szadkowski, [w:] Wieczna radość. Ekonomia społecznej kreatywności, bęc zmiana, Warszawa.
  49. RORTY R., 2009, Przygodność, ironia i solidarność, Wyd. II, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa.
  50. SANDEL M., 2012, Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku, tłum. A. Chromik, T. Sikora, Kurhaus, Warszawa.
  51. SIENKIEWICZ E., 2011, Czy potrzebna jest polska teologia polityczna?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  52. SOWA J., 2003, Sezon w teatrze lalek, [w:] J. Sowa, Sezon w teatrze lalek i inne eseje, Wydawnictwo ha!art, Kraków.
  53. SOWA J., 2015, Inna Rzeczposoplita jest możliwa! Widma przeszłości, wizja przyszłości, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  54. STANDING G., 2014, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, tłum. K. Czarnecki, P. Kaczmarski, M. Karolak, PWN, Warszawa.
  55. STARNAWSKI M., 2012, Wyzysk ideologiczny, tożsamość i wyzwania pedagogiki emancypacyjnej, [w:] P. Rudnicki, M. Starnawski, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji, DSW, Wrocław.
  56. SZAHAJ A., 2014, Kapitalizm drobnego druku, Książka i Prasa, Warszawa.
  57. SZKUDLAREK T., 2001, Ekonomia i moralność: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr spec.
  58. SZKUDLAREK T., 2012, Robotnicy wiedzy i edukacja akademicka, [w:] P. Zuk (red.), Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, Scholar, Warszawa.
  59. SZWABOWSKI O., 2014, Poza prywatne i publiczne w dyskusji o edukacji wyższej (i nie tylko), Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
  60. SZWABOWSKI O., 2015, The real subsumption under the capital and pedagogy of strike, [in:] G. Grollios, A. Liambas, P. Pavlidis (eds.), Critical Education in the Era of Crisis, Proceedings, Vol. 2, Aristotle University of Thessaloniki, Saloniki.
  61. ŚWIĘĆKOWSKA T., 2008, Frontex – bat na imigrantów, Le Monde diplomatique, nr 7 (29), dostęp: http://monde-diplomatique.pl/LMD29/index.php?id=2
  62. TISCHNER J., 1981, Etyka solidarności, Znak, Kraków.
  63. TOMBA M., 2011, Zróżnicowanie wartości dodatkowej we współczesnych formach wyzysku, tłum. W. Marzec, [w:] M. Kozłowski, A. Kurant, J. Sowa, K. Szadkowski, K. Szreder (red.), Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, Bęc Zmiana, Warszawa.
  64. URBAŃSKI J., 2014, Prekariat i nowa walka klas, Książka i Prasa, Warszawa.
  65. VANEIGEM R., 2004, Rewolucja życia codziennego, tłum. M. Kwaterko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  66. WACQUANT L., 2009, Więzienia nędzy, tłum. M. Kozłowski, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
  67. WALICKI A., 2013, Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii, Universitas. Polska Akademia Nauk, Kraków.
  68. WALLERSTEIN I., 2004, Koniec świata jaki znamy, tłum. M. Bilewicz, A.W. Jelonek, Kszysztof Tyszka, Warszawa.
  69. WALLERSTEIN I., 2007, Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, tłum. K. Gawlicz, M. Starnaski, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
  70. WALZER M., 2012, Moralne maksimum, moralne minimum, tłum. J. Erbel, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  71. WOODCOCK J., 2014, The Workers’ Inquiry from Trotskyism to Operaismo: a political methodology for investigating the workplace, Ephemera. Theory and Politics in Organization, Vol. 14(3).
  72. ZIEGLER J., 2011, Imperium hańby, tłum. E. Cylwik, Książka i Prasa, Warszawa.
  73. ŽIŽEK S., 2008, W obronie przegranych spraw, przeł. J. Kutyła, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.