Main Article Content

Abstract

The aim of our research was to explore, understand and describe changes in career construction of young women who consulted Life Design practitioners. The study was carried out in two stages. In the first stage, we interviewed the clients using The Career Story Interview developed by Mark Savickas. In the second - deferred - stage, we used our own open-ended interview scenario to ask the clients about their experiences from counselling sessions and changes in their self-esteem, self-image and self-understanding. The interview importantly served to study activity plans or actions undertaken by the narrators between the counselling sessions as exemplifying their reflective (re)construction of their careers and assumption of responsibility for the planning of their lives.

Keywords

poradnictwo zawodowe poradnictwo kariery Life Design Counselling praktyka poradnicza vocational counselling career counselling Life Design Counselling counselling practice

Article Details

How to Cite
Pereświet-Sołtan, A., & Wojtasik, B. (2018). Life Design in Counselling Practice: Clients? Narratives. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(Specjalny), 175–187. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/227

References

  1. Bańka A., 2016, Proaktywność i decyzyjność. Nowe wymiary adaptacji twórczej do rozmytej rzeczywistości rynku pracy, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 13–55.
  2. Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wyd. Literackie, Kraków.
  3. Beck U., 2004, Społeczeństwo ryzyka, Scholar, Warszawa.
  4. Bradshaw J., 1994, Zrozumieć rodzinę: rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, IPZ i PTP, Warszawa.
  5. Brzezińska A., 2005, Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.
  6. Buber M., 1992, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
  7. Cyrulnik B., 2015, Opiekunowie i proces rezyliencji, Studia Poradoznawcze, vol. 4, s. 121–130.
  8. Di Fabio A.M., 2014, Poradnictwo kariery i psychologia pozytywna w XXI w. Nowe konstrukty i sposoby oceny skuteczności działań doradczych, Studia Poradoznawcze, vol. 3, s. 13–40.
  9. Drabik-Podgórna V., 2016, Pozytywne poradnictwo kariery, czyli poradnictwo (coraz mniej zawodowe).
  10. Od diagnozowania przeciwwskazań do zawodu do wspierania w rozwoju kompetencji, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 185–198.
  11. Drabik-Podgórna V., Podgórny M., 2016, Zawód czy kompetencje. Zarys problematyki, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 5–12.
  12. Duarte M.E., 2014, Poradnictwo w konstruowaniu życia. Cele, procesy, instrumenty, Studia Poradoznawcze, vol. 3, s. 41–58.
  13. Erikson E.H., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań.
  14. Guichard J., 2018a, Doradztwo dotyczące zatrudnienia a poradnictwo Life Design: cele główne i szczegółowe oraz podstawy interwencji poradniczych, Studia Poradoznawcze, vol. 7, s. 21–56.
  15. Guichard J., 2018b, Dialog konstruowania życia/Life Design. Nowa forma wspierających interwencji poradniczych, Studia Poradoznawcze, vol.7, s. 57–97.
  16. Jarymowicz M., 1979, Modyfikowanie wyobrażeń dotyczących Ja dla zwiększenia gotowości do zachowań prospołecznych, Ossolineum, Wrocław.
  17. Kozielecki J.,1981, Psychologiczna teoria samowiedzy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  18. Minta J., 2016, Tranzycje w konstruowaniu karier przez młodych dorosłych. Przesłania dla poradnictwa, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław.
  19. Nota L., Ginevr a M.C., Santill i S., 2015, Life Design and Prevention, [w:] L. Nota, J. Rossier (eds.), Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
  20. Nota L., Rossier J. (eds.), 2015, Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
  21. Pereświet-Sołtan A., 2011, Znaczenie refleksji w rozwijaniu kompetencji społecznych doradcy, Dyskursy Młodych Andragogów, s. 215–227.
  22. Rossier J. 2015, Career Adaptability and Life Designing, [w:] L. Nota, J. Rossier (eds.), Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
  23. Savickas M.L., 2012, Life Design: A Paradigm for Career Intervention In the 21st Century, Journal of Counselling&Development 90 (1), 13–19.
  24. Savickas M.L., Nota L., Rossier J., Dauwalder J.P., Duart e M.E., Guichard J., Soresi S.,Esbr oeck
  25. R., Vianen A.E.M., 2009, Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century, Journal of Vocational Behavior, 75, s. 239–250.
  26. Siarkiewicz E., 2010, Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  27. Wojtasik B., 2003, Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej codzienności, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny, s. 343–351.
  28. Wojtasik B., 2010, Proces zmian w poradnictwie edukacyjno-zawodowym. Dążenie do spójności, współpracy i dobrej jakości, „Edukacja Dorosłych” nr 1, s. 27-39.
  29. Wojtasik B., 2011, Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa.