Main Article Content
Abstract
The aim of our research was to explore, understand and describe changes in career construction of young women who consulted Life Design practitioners. The study was carried out in two stages. In the first stage, we interviewed the clients using The Career Story Interview developed by Mark Savickas. In the second - deferred - stage, we used our own open-ended interview scenario to ask the clients about their experiences from counselling sessions and changes in their self-esteem, self-image and self-understanding. The interview importantly served to study activity plans or actions undertaken by the narrators between the counselling sessions as exemplifying their reflective (re)construction of their careers and assumption of responsibility for the planning of their lives.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2018 Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Bańka A., 2016, Proaktywność i decyzyjność. Nowe wymiary adaptacji twórczej do rozmytej rzeczywistości rynku pracy, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 13–55.
- Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wyd. Literackie, Kraków.
- Beck U., 2004, Społeczeństwo ryzyka, Scholar, Warszawa.
- Bradshaw J., 1994, Zrozumieć rodzinę: rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, IPZ i PTP, Warszawa.
- Brzezińska A., 2005, Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.
- Buber M., 1992, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
- Cyrulnik B., 2015, Opiekunowie i proces rezyliencji, Studia Poradoznawcze, vol. 4, s. 121–130.
- Di Fabio A.M., 2014, Poradnictwo kariery i psychologia pozytywna w XXI w. Nowe konstrukty i sposoby oceny skuteczności działań doradczych, Studia Poradoznawcze, vol. 3, s. 13–40.
- Drabik-Podgórna V., 2016, Pozytywne poradnictwo kariery, czyli poradnictwo (coraz mniej zawodowe).
- Od diagnozowania przeciwwskazań do zawodu do wspierania w rozwoju kompetencji, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 185–198.
- Drabik-Podgórna V., Podgórny M., 2016, Zawód czy kompetencje. Zarys problematyki, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 5–12.
- Duarte M.E., 2014, Poradnictwo w konstruowaniu życia. Cele, procesy, instrumenty, Studia Poradoznawcze, vol. 3, s. 41–58.
- Erikson E.H., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań.
- Guichard J., 2018a, Doradztwo dotyczące zatrudnienia a poradnictwo Life Design: cele główne i szczegółowe oraz podstawy interwencji poradniczych, Studia Poradoznawcze, vol. 7, s. 21–56.
- Guichard J., 2018b, Dialog konstruowania życia/Life Design. Nowa forma wspierających interwencji poradniczych, Studia Poradoznawcze, vol.7, s. 57–97.
- Jarymowicz M., 1979, Modyfikowanie wyobrażeń dotyczących Ja dla zwiększenia gotowości do zachowań prospołecznych, Ossolineum, Wrocław.
- Kozielecki J.,1981, Psychologiczna teoria samowiedzy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
- Minta J., 2016, Tranzycje w konstruowaniu karier przez młodych dorosłych. Przesłania dla poradnictwa, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław.
- Nota L., Ginevr a M.C., Santill i S., 2015, Life Design and Prevention, [w:] L. Nota, J. Rossier (eds.), Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
- Nota L., Rossier J. (eds.), 2015, Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
- Pereświet-Sołtan A., 2011, Znaczenie refleksji w rozwijaniu kompetencji społecznych doradcy, Dyskursy Młodych Andragogów, s. 215–227.
- Rossier J. 2015, Career Adaptability and Life Designing, [w:] L. Nota, J. Rossier (eds.), Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
- Savickas M.L., 2012, Life Design: A Paradigm for Career Intervention In the 21st Century, Journal of Counselling&Development 90 (1), 13–19.
- Savickas M.L., Nota L., Rossier J., Dauwalder J.P., Duart e M.E., Guichard J., Soresi S.,Esbr oeck
- R., Vianen A.E.M., 2009, Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century, Journal of Vocational Behavior, 75, s. 239–250.
- Siarkiewicz E., 2010, Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
- Wojtasik B., 2003, Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej codzienności, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny, s. 343–351.
- Wojtasik B., 2010, Proces zmian w poradnictwie edukacyjno-zawodowym. Dążenie do spójności, współpracy i dobrej jakości, „Edukacja Dorosłych” nr 1, s. 27-39.
- Wojtasik B., 2011, Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa.
References
Bańka A., 2016, Proaktywność i decyzyjność. Nowe wymiary adaptacji twórczej do rozmytej rzeczywistości rynku pracy, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 13–55.
Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wyd. Literackie, Kraków.
Beck U., 2004, Społeczeństwo ryzyka, Scholar, Warszawa.
Bradshaw J., 1994, Zrozumieć rodzinę: rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, IPZ i PTP, Warszawa.
Brzezińska A., 2005, Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.
Buber M., 1992, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Cyrulnik B., 2015, Opiekunowie i proces rezyliencji, Studia Poradoznawcze, vol. 4, s. 121–130.
Di Fabio A.M., 2014, Poradnictwo kariery i psychologia pozytywna w XXI w. Nowe konstrukty i sposoby oceny skuteczności działań doradczych, Studia Poradoznawcze, vol. 3, s. 13–40.
Drabik-Podgórna V., 2016, Pozytywne poradnictwo kariery, czyli poradnictwo (coraz mniej zawodowe).
Od diagnozowania przeciwwskazań do zawodu do wspierania w rozwoju kompetencji, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 185–198.
Drabik-Podgórna V., Podgórny M., 2016, Zawód czy kompetencje. Zarys problematyki, [w:] V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny (red.), Zawód czy kompetencje? Wymagania rynku pracy a wspieranie rozwoju kariery, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, s. 5–12.
Duarte M.E., 2014, Poradnictwo w konstruowaniu życia. Cele, procesy, instrumenty, Studia Poradoznawcze, vol. 3, s. 41–58.
Erikson E.H., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań.
Guichard J., 2018a, Doradztwo dotyczące zatrudnienia a poradnictwo Life Design: cele główne i szczegółowe oraz podstawy interwencji poradniczych, Studia Poradoznawcze, vol. 7, s. 21–56.
Guichard J., 2018b, Dialog konstruowania życia/Life Design. Nowa forma wspierających interwencji poradniczych, Studia Poradoznawcze, vol.7, s. 57–97.
Jarymowicz M., 1979, Modyfikowanie wyobrażeń dotyczących Ja dla zwiększenia gotowości do zachowań prospołecznych, Ossolineum, Wrocław.
Kozielecki J.,1981, Psychologiczna teoria samowiedzy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Minta J., 2016, Tranzycje w konstruowaniu karier przez młodych dorosłych. Przesłania dla poradnictwa, Wyd. Naukowe DSW, Wrocław.
Nota L., Ginevr a M.C., Santill i S., 2015, Life Design and Prevention, [w:] L. Nota, J. Rossier (eds.), Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
Nota L., Rossier J. (eds.), 2015, Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
Pereświet-Sołtan A., 2011, Znaczenie refleksji w rozwijaniu kompetencji społecznych doradcy, Dyskursy Młodych Andragogów, s. 215–227.
Rossier J. 2015, Career Adaptability and Life Designing, [w:] L. Nota, J. Rossier (eds.), Handbook of Life Design: From practice to theory and from theory to practice, Hogrefe, Toronto.
Savickas M.L., 2012, Life Design: A Paradigm for Career Intervention In the 21st Century, Journal of Counselling&Development 90 (1), 13–19.
Savickas M.L., Nota L., Rossier J., Dauwalder J.P., Duart e M.E., Guichard J., Soresi S.,Esbr oeck
R., Vianen A.E.M., 2009, Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century, Journal of Vocational Behavior, 75, s. 239–250.
Siarkiewicz E., 2010, Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
Wojtasik B., 2003, Refleksyjne konstruowanie kariery życiowej w ponowoczesnej codzienności, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny, s. 343–351.
Wojtasik B., 2010, Proces zmian w poradnictwie edukacyjno-zawodowym. Dążenie do spójności, współpracy i dobrej jakości, „Edukacja Dorosłych” nr 1, s. 27-39.
Wojtasik B., 2011, Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, KOWEZiU, Warszawa.