Main Article Content

Abstract

In this article, I address the complex subject of individualised teaching at school. I explore in how far individualised teaching is achievable at school. To capture this multidimensional issue, I first discuss various understandings of individualisation and its historical embeddedness. Then, I analyse legal provisions regulating individualised teaching and outline researchers' positions on individualised teaching. At the declarative level, individualisation means respecting the uniqueness of the student, emphasising his/her activity and promoting his/her emancipation. In terms of recommendations for school-based policies, individualisation entails endorsing individual paths amidst high standardisation and institutionalisation. Individualised teaching is also treated instrumentally as a means to other ends. Besides, the limited use of individualised teaching is associated with the attachment to the principles of a uniform, mass school.

Keywords

indywidualizacja indywidualizacja nauczania pedagogika szkoły zadania szkoły individualisation individualised teaching school pedagogy the school’s responsibilities

Article Details

How to Cite
Reinhard, K. (2018). Individualised Teaching at School - Possibilities and Limitations: a Theoretical Context . INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(Specjalny), 133–143. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/224

References

  1. Bauman Z., 2000a, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa.
  2. Bauman Z., 2000b, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa.
  3. Bauman Z., 2008, Zindywidualizowane społeczeństwo, GWP, Gdańsk.
  4. Beck U., 2004, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  5. Bokszański Z., 2007, Indywidualizm a zmiana społeczna, PWN, Warszawa.
  6. Freire P., 2000, „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 67–78.
  7. Gauchet M., 2002, Nowy wiek osobowości. Próba psychologii współczesnej, Res publica Nowa, nr 12.
  8. Jacyno M., 2007, Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.
  9. Karpińska A., 2016, Indywidualizacja jako zasada i wartość w procesie kształcenia, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom, s. 428–434.
  10. Kruszewski K. (red.), 2004, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa.
  11. Kuligowska K., 1975, Problemy indywidualizacji nauczania, WSiP, Warszawa.
  12. Kwaśnica R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
  13. Lewowicki T., 1997, Indywidualizacja w kształceniu, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa, s. 251–256.
  14. Olcoń-Kubicka M., 2009, Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Scholar, Warszawa.
  15. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. 2017 r. https://www.ore.edu.pl/2017/12/ppko/ (dostęp: 22.11.2018).
  16. Reykowski J. (1999). Kolektywizm i indywidualizm jako kategorie opisu zmian społecznych, [w:] K. Gawlikowski i in., Indywidualizm a kolektywizm, IFiS PAN, Warszawa.
  17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534).
  18. Sajdak A., 2008, Edukacja kreatywna, Wydawnictwo WAM, Kraków.
  19. Sajdak A., 2003, Indywidualizacja w nauczaniu, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II G–Ł, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, s. 298–306.
  20. Skrzetuska E., 2011, Poziomy i wymiary indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej [w:] eadem (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela, Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 37–60.
  21. Sośnicki K., 1959, Dydaktyka ogólna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa.
  22. Środa M., 2003, Indywidualizm i jego krytycy, Aletheia, Warszawa.
  23. Tocquevill e A. de, 1976, O demokracji w Ameryce, PIW, Warszawa.
  24. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19) http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 (dostęp: 25.11.2018).
  25. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj.pdf (dostęp: 25.11.2018).
  26. Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U. 2017, poz. 356) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf (dostęp: 22.11.2018).