Main Article Content
Abstract
In this article, I address the complex subject of individualised teaching at school. I explore in how far individualised teaching is achievable at school. To capture this multidimensional issue, I first discuss various understandings of individualisation and its historical embeddedness. Then, I analyse legal provisions regulating individualised teaching and outline researchers' positions on individualised teaching. At the declarative level, individualisation means respecting the uniqueness of the student, emphasising his/her activity and promoting his/her emancipation. In terms of recommendations for school-based policies, individualisation entails endorsing individual paths amidst high standardisation and institutionalisation. Individualised teaching is also treated instrumentally as a means to other ends. Besides, the limited use of individualised teaching is associated with the attachment to the principles of a uniform, mass school.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2018 Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Bauman Z., 2000a, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa.
- Bauman Z., 2000b, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa.
- Bauman Z., 2008, Zindywidualizowane społeczeństwo, GWP, Gdańsk.
- Beck U., 2004, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- Bokszański Z., 2007, Indywidualizm a zmiana społeczna, PWN, Warszawa.
- Freire P., 2000, „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 67–78.
- Gauchet M., 2002, Nowy wiek osobowości. Próba psychologii współczesnej, Res publica Nowa, nr 12.
- Jacyno M., 2007, Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.
- Karpińska A., 2016, Indywidualizacja jako zasada i wartość w procesie kształcenia, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom, s. 428–434.
- Kruszewski K. (red.), 2004, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa.
- Kuligowska K., 1975, Problemy indywidualizacji nauczania, WSiP, Warszawa.
- Kwaśnica R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
- Lewowicki T., 1997, Indywidualizacja w kształceniu, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa, s. 251–256.
- Olcoń-Kubicka M., 2009, Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Scholar, Warszawa.
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. 2017 r. https://www.ore.edu.pl/2017/12/ppko/ (dostęp: 22.11.2018).
- Reykowski J. (1999). Kolektywizm i indywidualizm jako kategorie opisu zmian społecznych, [w:] K. Gawlikowski i in., Indywidualizm a kolektywizm, IFiS PAN, Warszawa.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534).
- Sajdak A., 2008, Edukacja kreatywna, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- Sajdak A., 2003, Indywidualizacja w nauczaniu, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II G–Ł, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, s. 298–306.
- Skrzetuska E., 2011, Poziomy i wymiary indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej [w:] eadem (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela, Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 37–60.
- Sośnicki K., 1959, Dydaktyka ogólna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa.
- Środa M., 2003, Indywidualizm i jego krytycy, Aletheia, Warszawa.
- Tocquevill e A. de, 1976, O demokracji w Ameryce, PIW, Warszawa.
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19) http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 (dostęp: 25.11.2018).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj.pdf (dostęp: 25.11.2018).
- Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U. 2017, poz. 356) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf (dostęp: 22.11.2018).
References
Bauman Z., 2000a, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa.
Bauman Z., 2000b, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa.
Bauman Z., 2008, Zindywidualizowane społeczeństwo, GWP, Gdańsk.
Beck U., 2004, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Bokszański Z., 2007, Indywidualizm a zmiana społeczna, PWN, Warszawa.
Freire P., 2000, „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 67–78.
Gauchet M., 2002, Nowy wiek osobowości. Próba psychologii współczesnej, Res publica Nowa, nr 12.
Jacyno M., 2007, Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.
Karpińska A., 2016, Indywidualizacja jako zasada i wartość w procesie kształcenia, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom, s. 428–434.
Kruszewski K. (red.), 2004, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa.
Kuligowska K., 1975, Problemy indywidualizacji nauczania, WSiP, Warszawa.
Kwaśnica R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
Lewowicki T., 1997, Indywidualizacja w kształceniu, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa, s. 251–256.
Olcoń-Kubicka M., 2009, Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Scholar, Warszawa.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. 2017 r. https://www.ore.edu.pl/2017/12/ppko/ (dostęp: 22.11.2018).
Reykowski J. (1999). Kolektywizm i indywidualizm jako kategorie opisu zmian społecznych, [w:] K. Gawlikowski i in., Indywidualizm a kolektywizm, IFiS PAN, Warszawa.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534).
Sajdak A., 2008, Edukacja kreatywna, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Sajdak A., 2003, Indywidualizacja w nauczaniu, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II G–Ł, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, s. 298–306.
Skrzetuska E., 2011, Poziomy i wymiary indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej [w:] eadem (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja. Uzdolnienia. Refleksja nauczyciela, Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 37–60.
Sośnicki K., 1959, Dydaktyka ogólna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa.
Środa M., 2003, Indywidualizm i jego krytycy, Aletheia, Warszawa.
Tocquevill e A. de, 1976, O demokracji w Ameryce, PIW, Warszawa.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19) http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 (dostęp: 25.11.2018).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj.pdf (dostęp: 25.11.2018).
Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U. 2017, poz. 356) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf (dostęp: 22.11.2018).