Main Article Content

Abstract

The article focuses on the process of developing foreign language teaching (FLT) competence. Following Grucza, as this process is considered to be continuous, nobody can completely and absolutely acquire FLT competence (F. Grucza 2000, p. 28). This means that we can only talk about more or less competent teachers, but not about teachers who have fully developed this competence or who have not developed it at all. Nevertheless, in exploring the process of FLT competence development, it is argued that this competence is one of learned dispositions and, as such, it can be acquired through education or self-improvement.

Keywords

nauczyciel kompetencja glottodydaktyczna rozwój kompetencja autonomia proces teacher foreign language teaching competence development process autonomy

Article Details

How to Cite
Pol, A. (2018). Developing Foreign Language Teaching (FLT) Competence. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(Specjalny), 101–109. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/221

References

  1. Buliński T., 2002, Człowiek do zrobienia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  2. Czerepaniak-Walczak M. 1997, Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Edytor, Toruń.
  3. Dylak S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, UAM, Poznań.
  4. Grucza B., 1988, Programy kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce, NRD i RFN a kompetencja glottodydaktyczna, [w:] F. Grucza (red.), Problemy kształcenia nauczycieli języków obcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  5. Grucza B., 1993, O kształtowaniu kompetencji glottodydaktycznej nauczycieli języków obcych, [w:] F. Grucza (red.), Przyczynki do teorii i metodyki kształcenia nauczycieli języków obcych i tłumaczy w perspektywie wspólnej Europy, Wydawnictwa UW, Warszawa.
  6. Grucza F., 1983, Zum Gegenstand und zur inneren Gliederung der Linguistik und der Glottodidaktik, Kwartalnik Noefilologiczny, nr 3.
  7. Grucza F., 1984, Lingwistyka, lingwistyka stosowana, glottodydaktyka, translatoryka, [w:] Materiały z X Sympozjum Instytutu Lingwistyki Stosowanej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  8. Grucza F., (red.), 1993, Przyczynki do teorii i metodyki kształcenia nauczycieli języków obcych i tłumaczy w perspektywie wspólnej Europy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  9. Grucza F., 2000, Kultur aus der Sicht der Angewandten Linguistik, [w:] D.H. Schlosser (red.), Sprache und Kultur, Peter Lang, Frankfurt/ Main.
  10. Kwaśnica R. 1995, Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, [w:] H. Kwiatkowska,
  11. Lewowicki T. (red.), Studia Pedagogiczne LXI. Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa.
  12. Kwaśnica R., 2007, Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław.
  13. Kwaśnica R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego: o potrzebie refleksyjności, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
  14. Kwiatkowska H., 1997, Edukacja nauczycieli. Konteksty, kategorie, praktyki, PWN, Warszawa.
  15. Kwiatkowska H., 2008, Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  16. Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, WAGROS, Poznań.
  17. Płusa P., 1990, Optymalizacja kompetencji w procesie kształcenia i doskonalenia nauczycieli języków obcych. Studium porównawcze i próba modelowania na przykładzie języka francuskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  18. Schulz R., 1992, Kształcenie dla innowacji pedagogicznych – geneza, sens i zastosowania idei, [w:] idem (red.), Kształcenie dla innowacji pedagogicznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
  19. Torenc M., 2007, Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
  20. Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.