Main Article Content
Abstract
The language determines human cognition, it enables to separate things in the world and to always consider any world cognition as an interpretation in language. The concepts and terms support processes of shaping stereotypes of thinking about the reality and are the reason for deforming the picture of the objective world in the users? consciousness. In the pedagogical lexical landscape there appear concept enclaves filled-in by words recognised as useless under the promoted educational ideology and by the terms that are driven away by more ?modern? ones and by those which were supplanted by their replacements not counterbalancing the meaning layer, but positively received by the doctrine?s supporters. The article shows this type of enclaves, where the indicator of belonging to the world outside them is to show a politically correct language serving the currently binding educational ideology.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
-
ARENDT H., 1994, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Fundacja ALETHEIA, Warszawa.
AUSTIN J.L., 1993, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
BARKER Ch., 2005, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.
CZYSZKIEWICZ R., DURKA W., 2009, Enklawy rynku pracy. Krytyczne uwagi do teorii wykluczenia społecznego, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
DRUCKER P.F., 1992, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
GOLKA M., 2007, Mała ontologia enklaw, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
GOŁDYKA L., MACHAJ I., 2007, Enklawa życia społecznego kategorią pojęciową socjologii. Prolegomena, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe
US, Szczecin.
GRAMZA D., 2009, Enklawa jako indywidualna kompozycja przestrzeni aksjologicznej, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
HARTLEY J., 1982, Understanding News (Studies in Culture and Communication), Routledge, London.
JUCHNOWICZ M., 2005, Uwagi dotyczące realizacji przedmiotu podstawy przedsiębiorczości, Przedsiębiorczość ? Edukacja, nr 1.
KUNICKA M., 2009, Enklawy w przestrzeni szkolnej. Dystans władzy a zachowania konformistyczne uczniów, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
KUNICKA M., 2012, Pogarda dla cnotliwych, czyli co utrudnia rozwój dyspozycji do godziwego postępowania, [w:] I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska (red.), Etyczny i aksjologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu, Szczecin.
KUNICKA M., 2013, Normy moralne i wartości duchowe jako enklawy systemu społecznego. Dziecko w systemie aksjonormatywnym, Teraźniejszość ? Człowiek ? Edukacja, nr 2/62.
LESZCZAK O., 2007, Semiotyka stosunków międzyludzkich: między wolnością a równością, [w:] R. Stefański (red.), Poprawność polityczna ? równość czy wolność?, Seria: The Peculiarity of Man, vol. 11, t. 1, Wydawnictwo WZiA AŚ, Toruń?Kielce.
MISES L. von, 2007, Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
PIEPER J., 1986, Missbrauch der Sprache. Missbrauch der Macht, Schwabenverlag, Ostfildern.
PIRVELI M., RYKIEL Z., 2007, Enklawy i eksklawy społecznej późnej nowoczesności, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
ROGALSKI E., 2007, Wprowadzenie, [w:] E. Rogalski (red.), Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce, Wydawnictwo NWSP, Białystok.
SALAMUCHA A., 2004, Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej, Roczniki Nauk Społecznych KUL, z. 2.
SAUSSURE F. de, 1991, Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa.
PIWOCKI P., Rola języka i konstrukcje językowe, www.wiatrak.nl/2239/rola-jezyka-i-konstrukcje-jezykowe (data dostępu: 09.01.2013).
ORLIŃSKI W., Dzień po Halloween, http://wo.blox.pl/2006/10/Dzien-po-Halloween.html (data dostępu: 15.01.2013).
References
AUSTIN J.L., 1993, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
BARKER Ch., 2005, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.
CZYSZKIEWICZ R., DURKA W., 2009, Enklawy rynku pracy. Krytyczne uwagi do teorii wykluczenia społecznego, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
DRUCKER P.F., 1992, Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
GOLKA M., 2007, Mała ontologia enklaw, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
GOŁDYKA L., MACHAJ I., 2007, Enklawa życia społecznego kategorią pojęciową socjologii. Prolegomena, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe
US, Szczecin.
GRAMZA D., 2009, Enklawa jako indywidualna kompozycja przestrzeni aksjologicznej, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
HARTLEY J., 1982, Understanding News (Studies in Culture and Communication), Routledge, London.
JUCHNOWICZ M., 2005, Uwagi dotyczące realizacji przedmiotu podstawy przedsiębiorczości, Przedsiębiorczość ? Edukacja, nr 1.
KUNICKA M., 2009, Enklawy w przestrzeni szkolnej. Dystans władzy a zachowania konformistyczne uczniów, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
KUNICKA M., 2012, Pogarda dla cnotliwych, czyli co utrudnia rozwój dyspozycji do godziwego postępowania, [w:] I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska (red.), Etyczny i aksjologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu, Szczecin.
KUNICKA M., 2013, Normy moralne i wartości duchowe jako enklawy systemu społecznego. Dziecko w systemie aksjonormatywnym, Teraźniejszość ? Człowiek ? Edukacja, nr 2/62.
LESZCZAK O., 2007, Semiotyka stosunków międzyludzkich: między wolnością a równością, [w:] R. Stefański (red.), Poprawność polityczna ? równość czy wolność?, Seria: The Peculiarity of Man, vol. 11, t. 1, Wydawnictwo WZiA AŚ, Toruń?Kielce.
MISES L. von, 2007, Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
PIEPER J., 1986, Missbrauch der Sprache. Missbrauch der Macht, Schwabenverlag, Ostfildern.
PIRVELI M., RYKIEL Z., 2007, Enklawy i eksklawy społecznej późnej nowoczesności, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
ROGALSKI E., 2007, Wprowadzenie, [w:] E. Rogalski (red.), Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce, Wydawnictwo NWSP, Białystok.
SALAMUCHA A., 2004, Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej, Roczniki Nauk Społecznych KUL, z. 2.
SAUSSURE F. de, 1991, Kurs językoznawstwa ogólnego, PWN, Warszawa.
PIWOCKI P., Rola języka i konstrukcje językowe, www.wiatrak.nl/2239/rola-jezyka-i-konstrukcje-jezykowe (data dostępu: 09.01.2013).
ORLIŃSKI W., Dzień po Halloween, http://wo.blox.pl/2006/10/Dzien-po-Halloween.html (data dostępu: 15.01.2013).