Main Article Content
Abstract
Demographic cycles ? phenomena that consist of intertwined baby booms and baby busts ? have been observed for several centuries. Its consequence is that numerically big generations at the childbearing age cause high birth rate and the other way round. These regularities are significantly disrupted by crucial historical events ? first of all by world wars, but also by increased emigration waves. Taking into account modern society we focus on present times. Obviously, it is only a metaphor because it is difficult to be restricted only to static presentations while talking about problems connected with the human life span. In order to do that three temporal dimensions are needed ? that is also past and future. Only in this way the directions and pace of social changes can be presented.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Active Ageling and Solidarity between Generations 2012, raport Eurostatu, 2012.
- GAREWICZ J., 1983, Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, Studia Socjologiczne, nr 1.
- IGLICKA K., 2010, Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji, Scholar, Warszawa.
- JERUSZKA U., 2011, Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, Polityka Społeczna, nr 1.
- KIERSZTYN A., 2011, Racjonalne inwestycje, czy złudne nadzieje: nadwyżka wykształcenia na polskim rynku pracy, Polityka Społeczna, nr 1.
- MANNHEIM K., 1943, Diagnosis of our Times Wartime Essays of a Sociologist, [in:] The Problem of Youth in Modern Society, Kegan Paul, Trench, Trubner & Co., London.
- SZTANDERSKA U., WOJCIECHOWSKI W., 2008, Czego (nie) uczą polskie szkoły?, Forum Obywatelskiego Rozwoju – Fundacja im. Friedricha Eberta, Warszawa.
- SZYLKO-SKOCZNY M., DUSZCZYK M., 2010, Trzy koncepcje polskiej polityki imigracyjnej, Polityka Społeczna, nr 7.
References
Active Ageling and Solidarity between Generations 2012, raport Eurostatu, 2012.
GAREWICZ J., 1983, Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, Studia Socjologiczne, nr 1.
IGLICKA K., 2010, Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji, Scholar, Warszawa.
JERUSZKA U., 2011, Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, Polityka Społeczna, nr 1.
KIERSZTYN A., 2011, Racjonalne inwestycje, czy złudne nadzieje: nadwyżka wykształcenia na polskim rynku pracy, Polityka Społeczna, nr 1.
MANNHEIM K., 1943, Diagnosis of our Times Wartime Essays of a Sociologist, [in:] The Problem of Youth in Modern Society, Kegan Paul, Trench, Trubner & Co., London.
SZTANDERSKA U., WOJCIECHOWSKI W., 2008, Czego (nie) uczą polskie szkoły?, Forum Obywatelskiego Rozwoju – Fundacja im. Friedricha Eberta, Warszawa.
SZYLKO-SKOCZNY M., DUSZCZYK M., 2010, Trzy koncepcje polskiej polityki imigracyjnej, Polityka Społeczna, nr 7.