Main Article Content
Abstract
Changeability and accidentality are features of the modern world. Quite often it is difficult to predict the direction of changes. People approach differently unplanned and inexplicable things that happen in their life. The article presents the procedure of designing a Scale in order to investigate the attitude to accidental events and its psychometric properties. It was assumed that the attitude to accidental events may vary depending on the fact whether the examined person is to make a general statement or about a specific experience. Therefore, two versions of the scale were suggested. 286 people aged from 19 to 50 took part in the research. Both versions of the scale turned out to be tools of satisfactory reliability and accuracy. The factor analysis separated five factors in the first version of the scale and three factors in the second one.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BABBIE E., 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- BANDURA A., 1982, The Psychology of Chance Encounters and Life Paths, American Psychologist, Vol. 37.
- BAUMAN Z., 2009, Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- BOROWSKA T., 2000, Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, IBE, Warszawa.
- DRWAL R., 1978, Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. W. M. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. T. III, PWN, Warszawa.
- DUBAS E., 2010, Uczenie się przez przypadek jako przestrzeń edukacji dorosłych. Perspektywa biograficzna, [w:] A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo WSA w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
- KOSCHANTY R., 2006, Przypadek. Kategoria egzystencjalna i artystyczna w literaturze i filmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- KRAJEWSKI W., 1977, Konieczność. Przypadek. Prawo statystyczne, PWN, Warszawa.
- KRUMBOLTZ J.D., 1979, A social learning theory of career decision making, [in:] A.M. Mitchell, G.B. Jones, J.D. Krumboltz (eds.), Social Learning and Career Decision Making, RI: Carroll Press, Cranston.
- KRUMBOLTZ J.D., 2009, The Happenstance Learning Theory, Journal of Career Assessment, Vol. 17.
- KRUMBOLTZ J.D., LEVIN A.S., 2009, Szczęście to nie przypadek, GWP, Gdańsk.
- MARQUARD O., 1994, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
- NOSAL Cz.S., BAJCAR B., 2004, Kwestionariusz Orientacji Temporalnej AION-2000, Wrocław (opracowanie
- niepublikowane, udostępnione przez Autora).
- OLEŚ P., 1989, Wartościowanie a osobowość, KUL, Lublin.
- ROTTER J.B., 1966, Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement, Psychological Monographs, Vol. 80 (1), (Vhole No. 609).
- Słownik języka polskiego, 2007, L. Drabik, E. Sobol (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
References
BABBIE E., 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
BANDURA A., 1982, The Psychology of Chance Encounters and Life Paths, American Psychologist, Vol. 37.
BAUMAN Z., 2009, Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
BOROWSKA T., 2000, Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, IBE, Warszawa.
DRWAL R., 1978, Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. W. M. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. T. III, PWN, Warszawa.
DUBAS E., 2010, Uczenie się przez przypadek jako przestrzeń edukacji dorosłych. Perspektywa biograficzna, [w:] A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo WSA w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
KOSCHANTY R., 2006, Przypadek. Kategoria egzystencjalna i artystyczna w literaturze i filmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
KRAJEWSKI W., 1977, Konieczność. Przypadek. Prawo statystyczne, PWN, Warszawa.
KRUMBOLTZ J.D., 1979, A social learning theory of career decision making, [in:] A.M. Mitchell, G.B. Jones, J.D. Krumboltz (eds.), Social Learning and Career Decision Making, RI: Carroll Press, Cranston.
KRUMBOLTZ J.D., 2009, The Happenstance Learning Theory, Journal of Career Assessment, Vol. 17.
KRUMBOLTZ J.D., LEVIN A.S., 2009, Szczęście to nie przypadek, GWP, Gdańsk.
MARQUARD O., 1994, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
NOSAL Cz.S., BAJCAR B., 2004, Kwestionariusz Orientacji Temporalnej AION-2000, Wrocław (opracowanie
niepublikowane, udostępnione przez Autora).
OLEŚ P., 1989, Wartościowanie a osobowość, KUL, Lublin.
ROTTER J.B., 1966, Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement, Psychological Monographs, Vol. 80 (1), (Vhole No. 609).
Słownik języka polskiego, 2007, L. Drabik, E. Sobol (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.