Main Article Content

Abstract

Changeability and accidentality are features of the modern world. Quite often it is difficult to predict the direction of changes. People approach differently unplanned and inexplicable things that happen in their life. The article presents the procedure of designing a Scale in order to investigate the attitude to accidental events and its psychometric properties. It was assumed that the attitude to accidental events may vary depending on the fact whether the examined person is to make a general statement or about a specific experience. Therefore, two versions of the scale were suggested. 286 people aged from 19 to 50 took part in the research. Both versions of the scale turned out to be tools of satisfactory reliability and accuracy. The factor analysis separated five factors in the first version of the scale and three factors in the second one.

Keywords

skala ustosunkowania do przypadkowości zdarzeń The Scale of Approaching Accidentality of Events

Article Details

How to Cite
Sarzyńska-Mazurek, E. (2012). The Scale of Approaching Accidentality of Events ? Its Design and Psychometric Properties. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(3(59), 77–92. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/214

References

  1. BABBIE E., 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. BANDURA A., 1982, The Psychology of Chance Encounters and Life Paths, American Psychologist, Vol. 37.
  3. BAUMAN Z., 2009, Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  4. BOROWSKA T., 2000, Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji, IBE, Warszawa.
  5. DRWAL R., 1978, Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. W. M. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. T. III, PWN, Warszawa.
  6. DUBAS E., 2010, Uczenie się przez przypadek jako przestrzeń edukacji dorosłych. Perspektywa biograficzna, [w:] A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk (red.), Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo WSA w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
  7. KOSCHANTY R., 2006, Przypadek. Kategoria egzystencjalna i artystyczna w literaturze i filmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  8. KRAJEWSKI W., 1977, Konieczność. Przypadek. Prawo statystyczne, PWN, Warszawa.
  9. KRUMBOLTZ J.D., 1979, A social learning theory of career decision making, [in:] A.M. Mitchell, G.B. Jones, J.D. Krumboltz (eds.), Social Learning and Career Decision Making, RI: Carroll Press, Cranston.
  10. KRUMBOLTZ J.D., 2009, The Happenstance Learning Theory, Journal of Career Assessment, Vol. 17.
  11. KRUMBOLTZ J.D., LEVIN A.S., 2009, Szczęście to nie przypadek, GWP, Gdańsk.
  12. MARQUARD O., 1994, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  13. NOSAL Cz.S., BAJCAR B., 2004, Kwestionariusz Orientacji Temporalnej AION-2000, Wrocław (opracowanie
  14. niepublikowane, udostępnione przez Autora).
  15. OLEŚ P., 1989, Wartościowanie a osobowość, KUL, Lublin.
  16. ROTTER J.B., 1966, Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement, Psychological Monographs, Vol. 80 (1), (Vhole No. 609).
  17. Słownik języka polskiego, 2007, L. Drabik, E. Sobol (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.