Main Article Content
Abstract
The main intention of the conducted project was an attempt to bring closer a fragment of school daily life which covers the time of break between lessons and to recognise the meanings which are attributed by pupils to the school bell sound. The text presents results of my research, which illustrate the world of children?s meanings associated with the sound of the school bell ? an inherent attribute of pupils? daily life. What significance do they ascribe to the sound of the school bell? What does its sound really mean to them when it signals a beginning of another lesson and what when it starts a break? Such formulated questions specified the area of my empiric quests. These attempts of mine belong to the trend of research which on the one hand contributes to the fuller comprehension of childhood shown from the perspective of the very children, whereas on the other hand it may reveal senses and meanings which are given by children to the world that surrounds them.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- CIESIELSKA-ZAJĄC E., 2011, Dzieje szkolnych dzwonków Małachowianki (opracowanie nieopublikowane, udostępnione przez p. Elżbietę Ciesielską-Zając na użytek niniejszej publikacji), Płock.
- FORSTNER D., 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Wydawnictwo „Pax”, Warszawa.
- GOMULICKI W., 2008, Wspomnienia niebieskiego mundurka, Wydawnictwo GREG, Kraków.
- KEHILY M.J., 2008, Zrozumieć dzieciństwo: wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- KLUS-STAŃSKA D., 2004, Światy dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych, [w:] D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- KOPALIŃSKI W., 1990, Słownik symboli, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.
- KOPP I., LIPPITZ W., 2003, „Moje nieczyste sumienie jest właściwie superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- KOWALSKI P., 1998, Leksykon. Znaki świata: omen, przesąd, znaczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- KRZYCHAŁA S., ZAMORSKA B., 2008, Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- KWIECIŃSKI Z., 1990, Młodzież wobec humanistycznych wartości życia społecznego. Struktura napięć aksjonormatywnych a edukacja i socjalizacja, [w:] B. Suchodolski (red.), Alternatywna pedagogika humanistyczna. Konferencja w Jabłonnie k. Warszawy w dniach 29 listopada – 1 grudnia 1984, Polska Akademia Nauk, Komitet Prognozowania Rozwoju Kraju „Polska 2000”, Wrocław.
- MCLAREN P., 1986, Schooling as a Ritual Performance. Towards a political economy of educational symbols and gestures, Routledge Kegan Paul, London.
- MICKIEWICZ A., 2004, Pan Tadeusz, Wydawnictwo GREG, Kraków.
- NALASKOWSKI A., 2002, Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- NALASKOWSKI A., Interhomo, http://www.pedagogika.mk.pl/wykład1.htm [2012.02.14].
- OSTROWSKA U., 2000, Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- ROZYNKOWSKI W., 2001, Dzwony średniowiecznego Torunia, [w:] T. Jaworski, M. Nasieniewski, K. Przegiętka (red.), Tajemnice starych dzwonów Torunia i Chełmna w 500-tną rocznicę ulania wielkiego Tuba Dei spisane, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Toruń.
- RUTKOWIAK J., 1995, „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji, [w:] J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- SZEWCZYK J., 2001, Szkolne obrzędy i rytuały w kontekście mitycznej podróży bohatera, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- SZKUDLAREK T., 1992, McLaren i Agata: o pewnej możliwości interpretacji rytualnego oporu przeciw szkole, [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz. II, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
- SZYMCZAK M. (red.), 1995, Słownik języka polskiego, t. II: L-P, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- WIERZBICKI P., 1977, Entuzjasta w szkole, Wydawnictwo „Czytelnik”, Warszawa.
- ZIELIŃSKI M.G., 2001, »Vivos voco, mortus plango, fulgura frango« – rzecz o dzwonach, [w:] T. Jaworski, M. Nasieniewski, K. Przegiętka (red.), Tajemnice starych dzwonów Torunia i Chełmna w 500-tną rocznicę ulania wielkiego Tuba Dei spisane, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Toruń.
References
CIESIELSKA-ZAJĄC E., 2011, Dzieje szkolnych dzwonków Małachowianki (opracowanie nieopublikowane, udostępnione przez p. Elżbietę Ciesielską-Zając na użytek niniejszej publikacji), Płock.
FORSTNER D., 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Wydawnictwo „Pax”, Warszawa.
GOMULICKI W., 2008, Wspomnienia niebieskiego mundurka, Wydawnictwo GREG, Kraków.
KEHILY M.J., 2008, Zrozumieć dzieciństwo: wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków.
KLUS-STAŃSKA D., 2004, Światy dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych, [w:] D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
KOPALIŃSKI W., 1990, Słownik symboli, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.
KOPP I., LIPPITZ W., 2003, „Moje nieczyste sumienie jest właściwie superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
KOWALSKI P., 1998, Leksykon. Znaki świata: omen, przesąd, znaczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
KRZYCHAŁA S., ZAMORSKA B., 2008, Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
KWIECIŃSKI Z., 1990, Młodzież wobec humanistycznych wartości życia społecznego. Struktura napięć aksjonormatywnych a edukacja i socjalizacja, [w:] B. Suchodolski (red.), Alternatywna pedagogika humanistyczna. Konferencja w Jabłonnie k. Warszawy w dniach 29 listopada – 1 grudnia 1984, Polska Akademia Nauk, Komitet Prognozowania Rozwoju Kraju „Polska 2000”, Wrocław.
MCLAREN P., 1986, Schooling as a Ritual Performance. Towards a political economy of educational symbols and gestures, Routledge Kegan Paul, London.
MICKIEWICZ A., 2004, Pan Tadeusz, Wydawnictwo GREG, Kraków.
NALASKOWSKI A., 2002, Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
NALASKOWSKI A., Interhomo, http://www.pedagogika.mk.pl/wykład1.htm [2012.02.14].
OSTROWSKA U., 2000, Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
ROZYNKOWSKI W., 2001, Dzwony średniowiecznego Torunia, [w:] T. Jaworski, M. Nasieniewski, K. Przegiętka (red.), Tajemnice starych dzwonów Torunia i Chełmna w 500-tną rocznicę ulania wielkiego Tuba Dei spisane, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Toruń.
RUTKOWIAK J., 1995, „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji, [w:] J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
SZEWCZYK J., 2001, Szkolne obrzędy i rytuały w kontekście mitycznej podróży bohatera, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
SZKUDLAREK T., 1992, McLaren i Agata: o pewnej możliwości interpretacji rytualnego oporu przeciw szkole, [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz. II, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
SZYMCZAK M. (red.), 1995, Słownik języka polskiego, t. II: L-P, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
WIERZBICKI P., 1977, Entuzjasta w szkole, Wydawnictwo „Czytelnik”, Warszawa.
ZIELIŃSKI M.G., 2001, »Vivos voco, mortus plango, fulgura frango« – rzecz o dzwonach, [w:] T. Jaworski, M. Nasieniewski, K. Przegiętka (red.), Tajemnice starych dzwonów Torunia i Chełmna w 500-tną rocznicę ulania wielkiego Tuba Dei spisane, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Toruń.