Main Article Content

Abstract

The main intention of the conducted project was an attempt to bring closer a fragment of school daily life which covers the time of break between lessons and to recognise the meanings which are attributed by pupils to the school bell sound. The text presents results of my research, which illustrate the world of children?s meanings associated with the sound of the school bell ? an inherent attribute of pupils? daily life. What significance do they ascribe to the sound of the school bell? What does its sound really mean to them when it signals a beginning of another lesson and what when it starts a break? Such formulated questions specified the area of my empiric quests. These attempts of mine belong to the trend of research which on the one hand contributes to the fuller comprehension of childhood shown from the perspective of the very children, whereas on the other hand it may reveal senses and meanings which are given by children to the world that surrounds them.

Keywords

dzwonek szkolny uczeń szkoła school bell pupil school

Article Details

How to Cite
Martyniuk, W. (2012). School Bell ? an Attribute of Pupils? Daily Life. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(3(59), 57–73. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/213

References

  1. CIESIELSKA-ZAJĄC E., 2011, Dzieje szkolnych dzwonków Małachowianki (opracowanie nieopublikowane, udostępnione przez p. Elżbietę Ciesielską-Zając na użytek niniejszej publikacji), Płock.
  2. FORSTNER D., 1990, Świat symboliki chrześcijańskiej, Wydawnictwo „Pax”, Warszawa.
  3. GOMULICKI W., 2008, Wspomnienia niebieskiego mundurka, Wydawnictwo GREG, Kraków.
  4. KEHILY M.J., 2008, Zrozumieć dzieciństwo: wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków.
  5. KLUS-STAŃSKA D., 2004, Światy dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych, [w:] D. Klus-Stańska (red.), Światy dziecięcych znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  6. KOPALIŃSKI W., 1990, Słownik symboli, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.
  7. KOPP I., LIPPITZ W., 2003, „Moje nieczyste sumienie jest właściwie superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  8. KOWALSKI P., 1998, Leksykon. Znaki świata: omen, przesąd, znaczenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  9. KRZYCHAŁA S., ZAMORSKA B., 2008, Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  10. KWIECIŃSKI Z., 1990, Młodzież wobec humanistycznych wartości życia społecznego. Struktura napięć aksjonormatywnych a edukacja i socjalizacja, [w:] B. Suchodolski (red.), Alternatywna pedagogika humanistyczna. Konferencja w Jabłonnie k. Warszawy w dniach 29 listopada – 1 grudnia 1984, Polska Akademia Nauk, Komitet Prognozowania Rozwoju Kraju „Polska 2000”, Wrocław.
  11. MCLAREN P., 1986, Schooling as a Ritual Performance. Towards a political economy of educational symbols and gestures, Routledge Kegan Paul, London.
  12. MICKIEWICZ A., 2004, Pan Tadeusz, Wydawnictwo GREG, Kraków.
  13. NALASKOWSKI A., 2002, Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  14. NALASKOWSKI A., Interhomo, http://www.pedagogika.mk.pl/wykład1.htm [2012.02.14].
  15. OSTROWSKA U., 2000, Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  16. ROZYNKOWSKI W., 2001, Dzwony średniowiecznego Torunia, [w:] T. Jaworski, M. Nasieniewski, K. Przegiętka (red.), Tajemnice starych dzwonów Torunia i Chełmna w 500-tną rocznicę ulania wielkiego Tuba Dei spisane, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Toruń.
  17. RUTKOWIAK J., 1995, „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji, [w:] J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  18. SZEWCZYK J., 2001, Szkolne obrzędy i rytuały w kontekście mitycznej podróży bohatera, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  19. SZKUDLAREK T., 1992, McLaren i Agata: o pewnej możliwości interpretacji rytualnego oporu przeciw szkole, [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz. II, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
  20. SZYMCZAK M. (red.), 1995, Słownik języka polskiego, t. II: L-P, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  21. WIERZBICKI P., 1977, Entuzjasta w szkole, Wydawnictwo „Czytelnik”, Warszawa.
  22. ZIELIŃSKI M.G., 2001, »Vivos voco, mortus plango, fulgura frango« – rzecz o dzwonach, [w:] T. Jaworski, M. Nasieniewski, K. Przegiętka (red.), Tajemnice starych dzwonów Torunia i Chełmna w 500-tną rocznicę ulania wielkiego Tuba Dei spisane, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Toruń.