Main Article Content

Abstract

With proliferation of computers and increased connectivity in all spheres of life, the application of e-learning in teacher development seems to be an essential method of enhancing effectiveness of practical training, as it opens up new forms of communication and collaboration in the virtual and in the real. The aim of the present paper is to seek solutions to the problems of teaching practice organisation and implementation in order to achieve higher quality, raise effectiveness and increase impact of practical preparation of students for serving their didactic and upbringing duties at schools. Special focus is placed on the innovative creation of a virtual educational space within the Moodle Learning Management System, which would be used while preparing for and serving the teaching practice, as well as while documenting the whole experience after its completion.

Keywords

nauczyciel edukacja uniwersytet teacher education university

Article Details

How to Cite
Morawska, I., Latoch-Zielińska, M., & Krajka, J. (2012). Educating Teachers as a Challenge for University. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(3(59), 23–34. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/211

References

  1. BANACH Cz., 2003, Modernizacja edukacji nauczycieli wobec przemian edukacyjnych oraz szkoły jako podstawowego ogniwa reformy, [w:] E. Sałata, A. Zamkowska, S. Ośko (red.), Kształcenie praktyczne nauczycieli w szkole wyższej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Ryki–Radom.
  2. BIESENBACH-LUCAS S., 2004, Asynchronous web discussions in teacher training courses: Promoting collaborative learning – or not?, AACE Journal, 12 (2).
  3. BOUZIANE A., 2005, CALL: Implementation challenges, Wykład plenarny wygłoszony na kongresie EUROCALL, Kraków.
  4. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk.
  5. DĄBROWA E., JARONOWSKA S., 2005, Pedagogika emancypacyjna, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  6. DENEK K., 1998, O nowy kształt edukacji, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.
  7. DYLAK S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  8. ELLIOTT D., 2009, Internet technologies and language teacher education, [in:] M. Thomas (ed.), Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning, Hershey, New York.
  9. FISH D., 1996, Kształcenie poprzez praktykę, CODN, Warszawa.
  10. FITZPATRICK A., DAVIES G. (eds.), 2003, The Impact of Information and Communications Technologies on the Teaching of Foreign Languages and on the Role of Teachers of Foreign Languages: A Report Commissioned by the Directorate General of Education and Culture, Strasbourg, http://ec.europa.eu/education/policies/lang/doc/ict.pdf.
  11. GOŁĘBNIAK B.D., 1998, Zmiany edukacji nauczycieli, Edytor, Toruń.
  12. JASIŃSKI Z., LEWOWICKI T. (red.), 2000, Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  13. KAMHI-STEIN L.D., 2000, Looking to the future of TESOL teacher education: web-based bulletin board discussions in a methods course, TESOL Quarterly, 34 (3).
  14. Komunikat Komisji Europejskiej, 2003, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
  15. KRAJKA J., MARCZAK M., TATAR S., YILDIZ S., Building teacher awareness in e-learning tandems (in press).
  16. KUŹMA J., WROŃSKI R. (red.), 2002, Kształcenie praktyczne przyszłych nauczycieli nowoczesnej szkoły, Wyd. Nauk. AP w Krakowie, Kraków.
  17. KWAŚNICA R., 2003, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, PWN, Warszawa.
  18. KWIATKOWSKA H., 1998, Edukacja nauczycieli. Konteksty, kategorie, praktyki, IBE, Warszawa.
  19. LORD G., LOMICKA L., 2007, Foreign language teacher preparation and asynchronous CMC: promoting reflective teaching, Journal of Technology and Teacher Education, 15 (4).
  20. OTERO V., PERESSINI D., ANDERSON MEYMARIS K., FORD P., GARVIN T., HARLOW D., REIDEL M., WAITE B.,
  21. MEARS C., 2005, Integrating technology into teacher education: a critical framework for implementing reform, Journal of Teacher Education, 56 (1).
  22. PARIS S.G., AYRES L.R., 1997, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa.
  23. PERROT E., 1995, Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania, tłum. A. Janowski, WSiP, Warszawa.
  24. PRENSKY M., 2001, Digital natives, digital immigrants, On the Horizon, 9 (5) http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
  25. PRENSKY M., 2004, The emerging online life of the digital native. http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-The_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf
  26. Standardy kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. Dz.U. z 2004 r. Nr 207, poz. 2110.
  27. STRYKOWSKI W., 2003, Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, [w:] W. Strykowski, J. Strykowska, J. Pielachowski (red.), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań.
  28. WILCZYŃSKA W., 1999, Uczyć się czy być nauczanym – o autonomii w przyswajaniu języka obcego, PWN, Warszawa–Poznań.
  29. WILCZYŃSKA W. (red.), 2002, Autonomizacja w dydaktyce języków obcych: doskonalenie się w komunikacji ustnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  30. WITKOWSKI L., 1984, Edukacja przez pryzmat teorii społecznej J. Habermasa, Socjologia Wychowania, nr 5.
  31. WŁOCH S., 2005, W poszukiwaniu innowacyjnego modelu kształcenia nauczycieli, [w:] Z. Andrzejak, L. Kacprzak, K. Pająk (red.), Edukacja XXI wieku. Polski system edukacji po reformie 1999, t. 2, cz. 2, Wyd. Elipsa, Poznań–Warszawa.