Main Article Content
Abstract
The text poses a question about teachers? workplace. It sounds like a heresy, but it is extremely important from the point of view of this profession. School is only one of venues of teachers? work and students? learning. Information openness and diversity of situations that create a learning possibility significantly distant teachers? workplaces from a classroom or an after-school club. This, in turn, forces us to view the practice from a wider perspective than ever and perceive it as an integral element of teachers? education. That means seeking concepts of such practices which will become a real source of teachers? competences, i.e. the knowledge about learning determinants and mechanisms, practical and cognitive skills used in the process of professional practice, abilities of autonomic and responsible performance of undertaken tasks and reflective self-evaluation. In this understanding the practices of teachers-to-be have not only educational functions, i.e. are a source of knowledge and skills that are necessary to be a teacher in various situations, but they are also a crucial circumstance of evaluating the appropriateness and candidates? success/failure in their future teaching job. This role of teachers? practices is often underestimated, neglected or simply unnoticed.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk.
- CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2010, Zaskakujące, intrygujące, niezwyczajne obrazy młodzieży, Przegląd Pedagogiczny, nr 1.
- Dlaczego twoje dziecko nie dostanie Nobla, Rozmowa A. Pacewicz i P. Pacewicza z K.G. Wilsonem dnia 5 lipca (2011) na krakowskiej konferencji STHESCA, Gazeta Wyborcza, 08.07.2011.
- FREIRE P., 1993, Education: The Practice of Freedom, Writers and Readers Publ., London.
- FREIRE P., 2005, Teachers as Cultural Workers. Letters to Those Who Dare Teach, Westview Press, Colorado.
- GLADWELL M., 2011, Co widział pies i inne przygody, przekł. R. Śmietana, Wyd. Znak, Kraków.
- HEATH Ch., HEATH D., 2011, Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić, przekł. A. Gralak, Wyd. Znak, Kraków.
- KLUS-STAŃSKA D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa.
- MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. Nauk. DSW, Wrocław.
- MARCUSE H., 1991, Człowiek jednowymiarowy: badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, przekł. St. Konopacki i in., PWN, Warszawa.
- MIŁOSZ C., 1953, Zniewolony umysł, WL, Kraków.
- POSTMAN P., 1996, The End of Education. Redefining the Value of School, Vintage Books, New York.
- SZULSKI J., 2011, Zdarza się, Dom Wyd. JS & Co., Warszawa.
- WASHBURN A., M., 2009, Education for Exponential Times, Journal of Transformative Education, No. 1, (7).
References
CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk.
CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2010, Zaskakujące, intrygujące, niezwyczajne obrazy młodzieży, Przegląd Pedagogiczny, nr 1.
Dlaczego twoje dziecko nie dostanie Nobla, Rozmowa A. Pacewicz i P. Pacewicza z K.G. Wilsonem dnia 5 lipca (2011) na krakowskiej konferencji STHESCA, Gazeta Wyborcza, 08.07.2011.
FREIRE P., 1993, Education: The Practice of Freedom, Writers and Readers Publ., London.
FREIRE P., 2005, Teachers as Cultural Workers. Letters to Those Who Dare Teach, Westview Press, Colorado.
GLADWELL M., 2011, Co widział pies i inne przygody, przekł. R. Śmietana, Wyd. Znak, Kraków.
HEATH Ch., HEATH D., 2011, Pstryk. Jak zmieniać, żeby zmienić, przekł. A. Gralak, Wyd. Znak, Kraków.
KLUS-STAŃSKA D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa.
MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. Nauk. DSW, Wrocław.
MARCUSE H., 1991, Człowiek jednowymiarowy: badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, przekł. St. Konopacki i in., PWN, Warszawa.
MIŁOSZ C., 1953, Zniewolony umysł, WL, Kraków.
POSTMAN P., 1996, The End of Education. Redefining the Value of School, Vintage Books, New York.
SZULSKI J., 2011, Zdarza się, Dom Wyd. JS & Co., Warszawa.
WASHBURN A., M., 2009, Education for Exponential Times, Journal of Transformative Education, No. 1, (7).