Main Article Content

Abstract

The issues of integrated education have been subjected to a lot of scientific exploration, which has given rise to many descriptions grounded on it as well as separated from it. Yet, what is missing are the disputes focused on the attempts at interpreting and explaining the identified difficulties occurring in this form of education and conducted with the application of concepts borrowed from other disciplines than pedagogy and special pedagogy. The presented study aims at viewing the environment of integrated education in the perspective of borderlands. This allows for a broader, social perspective in which the discussed form is seen. The concepts of borderlands may not only help to explain the processes taking place within them but also encourage to use the models of enhancing integration processes described by borderland sociology and intercultural education.

Keywords

edukacja integracyjna uczeń z niepełnosprawnością pogranicza integrated education learner with disability borderlands

Article Details

How to Cite
Gajdzica, Z. (2015). Integrated Class as a Borderland Haven. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 18(4(72), 117–127. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/202

References

  1. BABIŃSKI G., 1994, Pogranicze etniczne, pogranicze kulturowe, peryferie. Szkic wstępny problematyki, Pogranicze. Studia Społeczne, t. IV.
  2. BARTH F., 1998, Introduction, [in:] F. Barth (ed.), Ethnic Groups and Boundaries. The Social Organization of Cultural Difference, Waveland Press, Long Grove III.
  3. BEŁZA M., 2011, Szkolnictwo specjalne w Polsce – różne formy organizacji, [w:] S. Wrona, I. Fajfer-Kruczek (red.), Wsparcie instytucjonalne osób niepełnosprawnych w Polsce i Republice Czeskiej, „ARKA”, Cieszyn.
  4. CHODKOWSKA M., 2004, Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, TWP, Warszawa.
  5. GAJDZICA Z., 2013, Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Impuls–UŚ, Kraków–Katowice.
  6. GOŁDYKA L., 2013, Pogranicze polsko-niemieckie jako przestrzeń socjalizacji, Scholar, Warszawa.
  7. JACHER W., 2004, Integracja społeczna, [w:] I. Machaj (opracowanie i wybór), Małe struktury społeczne, UMCS, Lublin.
  8. JAŁOWIECKI B., KARPALSKI S., 2011, Peryferia i pogranicza jako interdyscyplinarny obszar badawczy, [w:] B. Jałowiecki, S. Karpalski (red.), Peryferia i pogranicza. O potrzebie różnorodności. Scholar, Warszawa.
  9. JANICKA K., BOJANOWSKI M., 2006, Stosunek do imigrantów i polityki imigracyjnej w Polsce: aspekt terytorialny, [w:] Ż. Leszkowicz-Baczyńska (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Nowe pogranicza?, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra.
  10. KANTOR R., 1989, Kultura pogranicza jako problem etnograficzny, [w:] Z. Jasiński, J. Korbel (red.), Zderzenia i przenikania kultur na pograniczach, WSP, Opole.
  11. KOSAKOWSKI C., 2003, Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Akapit, Toruń.
  12. KRAUSE A., 2010, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Impuls, Kraków.
  13. KURCZ M., 2011, Dżuba – miasto pogranicza afrykańskiego. Analiza doświadczeń różnych aspektów pograniczności, [w:] H. Rusek, A. Pieńczak (red.), Etnologiczne i antropologiczne obrazy świata – konteksty i interpretacje. Prace ofiarowane Profesorowi Zygmuntowi Kłodnickiemu w 70. rocznicę urodzin, UŚ, Cieszyn–Katowice.
  14. KURCZ Z., 2008, Przedmiot socjologii pogranicza w świetle polskich doświadczeń, [w:] Z. Kurcz (red.), Polskie pogranicze w procesie przemian, WWSZiP, Wałbrzych.
  15. LUBAŚ M., 2013, Różnorodność w działaniu. Antropologia granic społecznych niegdyś i obecnie, [w:] G. Kubica, H. Rudek (red.), Granice i pogranicza: państw, grup, dyskursów… Perspektywa antropologiczna i socjologiczna, UŚ, Katowice.
  16. MACHAJ I., 2000, Pogranicze, [w:] H. Domański, W. Morawski, J. Mucha, M. Ofierska, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Encyklopedia Socjologii. t. O–R, Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  17. NIKITOROWCZ J., 2005, Pogranicze w kontekście wielo- i międzykulturowym, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. IV (P), Żak, Warszawa.
  18. NIKITOROWICZ J., 1995, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Trans Humana, Białystok.
  19. SADOWSKI A., 2007, Pogranicze. Studia społeczne. Kontynuacja i zmiana. Pogranicza. Studia społeczne, t. XIII.
  20. SADOWSKI A., 2004, Pogranicze jako przedmiot badań socjologicznych w warunkach integracji europejskiej, [w:] K. Krzysztofek, A. Sadowski (red.), Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej. Implikacje dla wschodniego pogranicza Polski, t. 1, UB, Białystok.
  21. SERAFIN T., 2009, Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców, Volters Kluwers Polska, Warszawa.
  22. SĘKOWSKA Z., 1998, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, WSPS, Warszawa.
  23. SZCZEPAŃSKI J., 1970, Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa.
  24. WASZKIEWICZ A., DUMNICKA K., 2012, Finansowanie uczniów z niepełnosprawnościami, [w:] Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, Biuro rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
  25. WITKOWSKI L., 2000, Edukacja humanistyczna. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, IBE, Warszawa.
  26. ZARZYCKI T., 2009, Peryferie. Nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych, Scholar, Warszawa.