Main Article Content

Abstract

Modern university model faces many problems; it is even said to be undergoing a crisis. The most frequent reasons include commercialization, mass education, bureaucracy, politicization, the development of digital technologies, popularity of postmodernism and critical trends in social sciences. What is sought for are the new, more functional solutions, which would be appropriate for the changing reality. As regards subject dimension a question about the nature of the master-disciple relation is posed. It has a significant impact on the content and coherence of the academic ethos and its student variant. Because of the undertaken studies a student is entitled (and obliged at the same time) to a concrete and sociallyrecognised activity, namely ? the acquisition of knowledge. In this respect, it differs from all formed professional roles, where at best this task is placed at the end of the catalogue of activities ascribed to a given role. However, what is the problem is the fact that often the learner does not know what he/she should be like lacking a personal model. Therefore, there is a risk that without ethical education, i.e. establishing the declarations of proceedings and codes, they will somewhere lose the essence of the role they are fulfilling.

Keywords

etos studencki kodeks studencki student ethos student code

Article Details

How to Cite
Smużewska, M. (2012). Student Ethos in Codes and Everyday Life. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(2(58), 141–155. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/185

References

  1. ANTONOWICZ D., 2002, Uniwersytet: od korporacji do instytucji, Zagadnienia Naukoznawstwa, nr 4.
  2. BANACH A.K., 1997, Młodzież chłopska na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1860/61–1917/18, Księgarnia Akademicka, Kraków.
  3. BASZKIEWICZ J., 1997, Młodość uniwersytetów, Żak, Warszawa.
  4. BAUMAN T., 2003, Zagrożona tożsamość uniwersytetu, [w:] A. Ładyżyński, J. Raińczuk (red.), Uniwersytet – między tradycją a wyzwaniami współczesności, Impuls, Kraków.
  5. BIELIŃSKI J., 1913, Królewski Uniwersytet Warszawski (1813–1831), t. 3, W.L. Anczyc i Spółka, Warszawa.
  6. BLOOM A.D., 1997, Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Zysk i S-ka, Poznań.
  7. CZEŻOWSKI T., 1989, W sprawie deontologii pracownika naukowego, [w:] Pisma z etyki i teorii wartości, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  8. Deklaracja praw i powinności etycznych studenta UMK, http://www.umk.pl/studenci/deklaracja/, (odczyt z dn. 10.01.2012 r.).
  9. DENEK K., 2010, Podmiotowość, partnerstwo, etos, Forum Akademickie, nr 7–8.
  10. GADAMER H.-G., 2008, Idea uniwersytetu – wczoraj, dziś, jutro, [w:] H.-G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  11. GIROUX H., 2008, Odzyskiwanie uniwersytetu jako demokratycznej sfery publicznej, [w:] Z. Kwieciński, M. Jaworska-Witkowska (red.), Ku integralności edukacji i humanistyki. Księga Jubileuszowa dla Lecha Witkowskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  12. GRAD J., 1987, Etos, [w:] Z. Staszczak (red.), Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, PWN, Warszawa–Poznań.
  13. GROMKOWSKA-MELOSIK A., 2007, Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy: studium z socjopatologii edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  14. GRZESIK A., 2002, Między kryzysem a odrodzeniem moralności: wartości moralne w świadomości studentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
  15. HEJWOSZ D., 2009, Wyzwania stojące przed szkolnictwem wyższym w Polsce. Uniwersytet czy wyższa szkoła zawodowa?, Liberté, http://www.liberte.pl/component/content/article/327.html, (odczyt z dn. 10.01.2012 r.).
  16. JASTRZĘBSKI J., 2006, Etyka i kodeksy uczonych, [w:] A. Szerląg (red.), Problemy edukacji w szkole wyższej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  17. JAWŁOWSKA A., 1975, Drogi kontrkultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  18. JÓŹWIAK J., 2004. Kodeksy i rzeczywistość. O przyczynach naruszania zasad, [w:] K. Kloc, E. Chmielecka (red.), Dobre obyczaje w kształceniu akademickim: materiały z ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej w dniach 20–21 maja 2004 roku w Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  19. KAMIŃSKI A., 1963, Polskie związki młodzieży (1804–1831), PWN, Warszawa.
  20. KAMIŃSKI A., 1968, Polskie związki młodzieży 1831–1848, PWN, Warszawa.
  21. KAPIAS M., KASPEREK K., POLOK G., 2008, Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.
  22. Komitet Etyki w Nauce, Dobre obyczaje w nauce, http://www.ken.pan.pl/images/stories/pliki/pdf/down.pdf (odczyt z dn. 10.01.2012 r.).
  23. KOPALIŃSKI W., 1983, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  24. KOSIŃSKI K., 2006, Oficjalne i prywatne życie młodzieży w czasach PRL, Rosner i Wspólnicy, Warszawa.
  25. KWIECIŃSKI Z., JAWORSKA-WITKOWSKA M. (red.), 2008, Ku integralności edukacji i humanistyki. Księga jubileuszowa dla Lecha Witkowskiego, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
  26. LAZARI-PAWŁOWSKA I., 1992, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] P.J. Smoczyński (red.), Etyki. Pisma wybrane, Ossolineum, Wrocław.
  27. MELOSIK Z., 2009, Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  28. MERTON R.K., 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  29. MINKIEWICZ B., 2004, Od kodeksu do etosu – z prac seminarium „Dobre obyczaje w nauczaniu”, [w:] K. Kazimierz, E. Chmielecka (red.), Dobre obyczaje w kształceniu akademickim: materiały z ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej w dniach 20-21 maja 2004 roku w Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  30. MOULIN L., 2002, Średniowieczni szkolarze i ich mistrzowie, Marabut, Gdańsk.
  31. NATKOWSKA M., 1999, Numerus clausus, getto ławkowe, numerus nullus, paragraf aryjski. Antysemityzm na Uniwersytecie Warszawskim 1931–1939, Żydowski Instytut Historyczny IN-B, Warszawa.
  32. OSTAFIŃSKA-MOLIK B., 2010, Studenci dziś i wczoraj. Refleksje o etosie, [w:] D. Pauluk (red.), Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  33. OZGA E., 2007, Aktywność organizacyjna młodzieży akademickiej, [w:] D. Skulicz (red.), Studenci we wspólnocie akademickiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  34. PAPUZIŃSKA M., 2009, Kryzys polskich uczelni. Szkoły z kasą, Polityka, http://www.polityka.pl/kraj/analizy/303296,1,kryzys-polskich-uczelni.read (odczyt z dn. 10.01.2012 r.).
  35. PAULUK D., 2011, W blasku ideałów i w cieniu codziennego życia – uniwersytet wczoraj, dziś i jutro, Kultura i Historia, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/2245 (odczyt z dn. 10.01.2012 r.).
  36. READINGS B., 2002, Zmierzch uniwersytetu?, Res Publica Nowa, nr 11 (170).
  37. SCHELER M., 1987, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa.
  38. SKIMINA S., 1930, Wspomnienia z lat 1904–1908, [w:] Półwiekowe dzieje Kółka Filologicznego U.U.J. 1879–1929, Kółko Filologiczne U.U.J. w Krakowie, Kraków.
  39. SMUŻEWSKA M., 2011, Prehistoria studenckiego ruchu naukowego – od pijarskich cyrkułów do czytelni akademickich, [w:] M. Smużewska, P. Tomaszewski (red.), Studencki ruch naukowy – wczoraj, dziś i jutro, Cycero, Toruń.
  40. SOKOŁOWSKI L.W., 1979, Ethos – próba analizy pojęcia, Kultura i Społeczeństwo, nr 1–2.
  41. STRZELECKI J., 1989, Socjalizmu model liryczny. Założenia o rzeczywistości w mowie publicznej: Polska 1975–1979, Czytelnik, Warszawa.
  42. SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
  43. ŚWIDA-ZIEMBA H., 2011, Młodzież PRL – portrety pokoleń w kontekście historii, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  44. TOMASZEWSKI P., 2011, Polskie korporacje akademickie w latach 1918–1939. Struktury, myśl polityczna, działalność, Cycero, Toruń.
  45. TYBURSKI W., 1999, Etos uczonego w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, [w:] Polska filozofia analityczna. W kręgu szkoły Lwowsko-Warszawskiej, Wydawnictwo UMK, Toruń.
  46. TYBURSKI W., 2002, Myśl etyczna w Polsce od XVI do XIX wieku, Top Kurier, Toruń.
  47. TYBURSKI W., WACHOWIAK A., WIŚNIEWSKI R., 1997, Historia filozofii i etyki. Źródła i komentarze, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, Toruń.
  48. WEBER M., 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Test, Lublin.
  49. WOJNAR I. (red.), 2000, Etos edukacji w XXI wieku: zbiór studiów, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.
  50. ZARĘBINA M., GĄSIOREK K., 2005, Świat wartości w języku studentów krakowskich z przełomu wieków: teksty z lat 1996–2002 z AGH, ASP, UJ, WSP, AE, AR, AM, AWF, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
  51. ZYBERTOWICZ A., 2003, O zacnych i niecnych regułach postępowania (także naukowego), [w:] Etyka w nauce, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Warszawa.
  52. ŻONGOŁŁOWICZ B., 2004, Dzienniki 1930–1936, Przegląd Wschodni, Retro Art, Warszawa.