Main Article Content
Abstract
The subject of consideration are contemporary parents, who exhibit a certain kind of attention towards upbringing, forming and orienteering? The development/growth of their descendants. I mean here these people, who in the world of multiple and competing choices, make decisions in a thoughtful, rational and metodological? way. They become to be known as reflective parents. The introduction of the reflectivity category into considerations on the contemporary parenthood is to open a news pace of conceptualising processes and phenomena connected with the fulfillment of the parental role, selfunderstanding in this role and in the relations with a child.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ARCHER M., 2007, Making our way through the world, Cambridge University Press, Cambrdige.
- ARCHER M., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, Nomos, Kraków.
- BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- BECK U., GIDDENS A., LASH S., 2009, Modernizacja refleksywna. Polityka tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, PWN, Warszawa.
- BÜCHINGER K., 2001, Zur Professionalisierung der Elternrolle, [in:] C. Bier-Fleite (Hrsg.), Familie und öffentliche Erziehung. Aufgaben, Abhängigkeiten und gegenseitige Ansprüche, Leske +Budrich, Opladen, http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-663-10036-2_2#page-2 [dostęp: 02.09.2013 r.].
- BÜCHNER P., 2006, Der Bildungsort Familie. Grundlagen und Theoriebezüge, [in:] P. Büchner, A. Brake, (Hrsg.), Bildungsort Familie. Transmission von Bildung und Kultur im Alltag von Mehrgenerationenfamilien, Wiesbaden.
- DOHN N.B., 2011, On the Epistemological Presuppositions of Reflective Activities, Educational Theory, 6.
- DOMECKA M., 2013, Wprowadzenie do polskiego tłumaczenia książki Margaret S. Archer, [w:] M. Archer, Człowieczeństwo, Nomos, Kraków.
- DYKE M., FULLER A., 2012, Approaches to reflexivity: navigating educational and career pathways, British Journal of Sociology of Education, 6.
- GIDDENS A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław.
- JACYNO M., 2013, Anatomia nowoczesnej refleksyjności, Przegląd Socjologii Jakościowej, 3.
- KOZŁOWSKI W., MATCZAK E., 2013, Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci, Ruch Pedagogiczny, 1.
- LANGE A., XYLÄNDER M. (Hrsg.), 2011, Bildungswelt Familie. Theoretische Rahmung, empirische Befunde und disciplinäre Perspektiven, Juventa, Weinheim, München.
- MROZOWICKI A., 2013, Człowieczeństwo: struktura i sprawstwo w teorii socjologicznej Margaret S. Archer, [w:] M. Archer, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, Nomos, Kraków.
- ODROWĄŻ-COATES A., STAŃCZAK J., 2013, Strategie edukacyjne rodziców z klas średnich w Polsce i Arabii Saudyjskiej, Pedagogika Społeczna, 3.
- OSTROUCH-KAMIŃSKA J., 2011, Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Impuls, Kraków.
- PERKOWSKA-KLEJMAN A., 2012, Refleksyjność jako kategoria edukacyjna, Studia Edukacyjne, 21, https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/4284/1/studia_eduk_21_s_211-232.pdf [dostęp: 02.11.2013 r.].
- PERKOWSKA-KLEJMAN A., 2013, Modele refleksyjnego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1.
- PEUCKERT R., 2008, Familienformen im sozialen Wandel, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
- SCHMIDT-WENZEL A., 2008, Wie Eltern lernen. Eine empirisch qualitative Studie zur innerfamilialen Lernkultur, Verlag Barbara Budrich, Opladen.
- SCHÖN D., 1983, The Reflective Practitioner, Basic Book, New York.
- SCHREBER D., 2006, Pamiętniki nerwowo chorego, Libron, Kraków.
- SEGIET W., 2010, Rodzice inwestujący w przyszłośc swoich dzieci – odkrywanie sensu i znaczenia, [w:] J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- SMEYERS P., 2010, State Intervention and the Technologization and Regulation of Parenting, Educational Theory, 3.
- SMITH R., 2010, Total Parenting, Educational Theory, 3.
- SMOLIŃSKA-THEISS B., 2008, Lepiej urodzeni – lepiej kształceni, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerpaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, GWP, Gdańsk.
- SZLENDAK T., 2011, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- SZYMCZAK M. (red.), 1981, Słownik języka polskiego, Warszawa.
- VAN GYN G.H., 1996, Reflective Practice: The Needs of Professions and the Promise of Cooperative Education, Journal of Cooperative Education, 2, http://www.ceiainc.org/journal/journal_documents/3131996VanGynReflective.pdf [dostęp: 20.08.2011 r.].
- VINCENT C., BALL S.J., 2007, “Making Up” the Middle-Class Child: Families, Activities and Class Dispositions, Sociology, 6.
- WRZESIEŃ W., 2007, Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, Nauka, 3, http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_307_09_Wrzesien.pdf [dostęp: 20.08.2011 r.].
References
ARCHER M., 2007, Making our way through the world, Cambridge University Press, Cambrdige.
ARCHER M., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, Nomos, Kraków.
BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
BECK U., GIDDENS A., LASH S., 2009, Modernizacja refleksywna. Polityka tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, PWN, Warszawa.
BÜCHINGER K., 2001, Zur Professionalisierung der Elternrolle, [in:] C. Bier-Fleite (Hrsg.), Familie und öffentliche Erziehung. Aufgaben, Abhängigkeiten und gegenseitige Ansprüche, Leske +Budrich, Opladen, http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-663-10036-2_2#page-2 [dostęp: 02.09.2013 r.].
BÜCHNER P., 2006, Der Bildungsort Familie. Grundlagen und Theoriebezüge, [in:] P. Büchner, A. Brake, (Hrsg.), Bildungsort Familie. Transmission von Bildung und Kultur im Alltag von Mehrgenerationenfamilien, Wiesbaden.
DOHN N.B., 2011, On the Epistemological Presuppositions of Reflective Activities, Educational Theory, 6.
DOMECKA M., 2013, Wprowadzenie do polskiego tłumaczenia książki Margaret S. Archer, [w:] M. Archer, Człowieczeństwo, Nomos, Kraków.
DYKE M., FULLER A., 2012, Approaches to reflexivity: navigating educational and career pathways, British Journal of Sociology of Education, 6.
GIDDENS A., 2001, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław.
JACYNO M., 2013, Anatomia nowoczesnej refleksyjności, Przegląd Socjologii Jakościowej, 3.
KOZŁOWSKI W., MATCZAK E., 2013, Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci, Ruch Pedagogiczny, 1.
LANGE A., XYLÄNDER M. (Hrsg.), 2011, Bildungswelt Familie. Theoretische Rahmung, empirische Befunde und disciplinäre Perspektiven, Juventa, Weinheim, München.
MROZOWICKI A., 2013, Człowieczeństwo: struktura i sprawstwo w teorii socjologicznej Margaret S. Archer, [w:] M. Archer, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, Nomos, Kraków.
ODROWĄŻ-COATES A., STAŃCZAK J., 2013, Strategie edukacyjne rodziców z klas średnich w Polsce i Arabii Saudyjskiej, Pedagogika Społeczna, 3.
OSTROUCH-KAMIŃSKA J., 2011, Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Impuls, Kraków.
PERKOWSKA-KLEJMAN A., 2012, Refleksyjność jako kategoria edukacyjna, Studia Edukacyjne, 21, https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/4284/1/studia_eduk_21_s_211-232.pdf [dostęp: 02.11.2013 r.].
PERKOWSKA-KLEJMAN A., 2013, Modele refleksyjnego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1.
PEUCKERT R., 2008, Familienformen im sozialen Wandel, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
SCHMIDT-WENZEL A., 2008, Wie Eltern lernen. Eine empirisch qualitative Studie zur innerfamilialen Lernkultur, Verlag Barbara Budrich, Opladen.
SCHÖN D., 1983, The Reflective Practitioner, Basic Book, New York.
SCHREBER D., 2006, Pamiętniki nerwowo chorego, Libron, Kraków.
SEGIET W., 2010, Rodzice inwestujący w przyszłośc swoich dzieci – odkrywanie sensu i znaczenia, [w:] J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
SMEYERS P., 2010, State Intervention and the Technologization and Regulation of Parenting, Educational Theory, 3.
SMITH R., 2010, Total Parenting, Educational Theory, 3.
SMOLIŃSKA-THEISS B., 2008, Lepiej urodzeni – lepiej kształceni, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerpaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, GWP, Gdańsk.
SZLENDAK T., 2011, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
SZYMCZAK M. (red.), 1981, Słownik języka polskiego, Warszawa.
VAN GYN G.H., 1996, Reflective Practice: The Needs of Professions and the Promise of Cooperative Education, Journal of Cooperative Education, 2, http://www.ceiainc.org/journal/journal_documents/3131996VanGynReflective.pdf [dostęp: 20.08.2011 r.].
VINCENT C., BALL S.J., 2007, “Making Up” the Middle-Class Child: Families, Activities and Class Dispositions, Sociology, 6.
WRZESIEŃ W., 2007, Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? Kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży, Nauka, 3, http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_307_09_Wrzesien.pdf [dostęp: 20.08.2011 r.].