Main Article Content

Abstract

A modern human being is more and more often aware that they have to come to terms with the ambiguity and multidimensional character of ?events? in their own biography. However, a new ?organisation? of one?s life requires to undertake actions and educational efforts to ?tell? one?s own biography, which is accompanied by active formulation (but also solution) of problems. The counsellors who work with people coming from other cultural areas than they do, seek methods and tools which will be effective in the work with ?non-traditional? people who seek guidance. Such a possibility ?is provided? by the method of live space map, which may be treated not only as a method of work in the counselling field, but also as a way of acquiring biographic knowledge in the process of learning. The educational episodes which appear in life and problems connected thereto are treated as challenges and should be considered by individuals in the category of educational chances.

Keywords

poradnictwo międzykulturowe mapowanie przestrzeni życiowej intercultural counselling

Article Details

How to Cite
Słowik, A. (2012). Providing Help by the Means of Live Space Map in Intercultural Counselling. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 15(2(58), 77–96. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/177

References

  1. ALHEIT P., 1995, Biographical Learning. Theoretical Outline, Challenges and Contradictions of a New Approach in Adult Education, [in:] P. Alheit (ed.), The Biographical Approach in European Adult Education, Verband Wiener Volksbildung/ESREA, Wien.
  2. BAUMAN T., 2010, Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków.
  3. BAUMAN Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  4. BAUMAN Z., 2011, Kultura w płynnej nowoczesności, Perfekt, Warszawa.
  5. BERTAUX D., 2006, L’enquête et ses méthodes. Le récit de vie, Armand Colin, Paris.
  6. BRON A., 2009, Biograficzność w badaniach andragogicznych, [w:] M. Olejarz (red.), X Dyskursy Młodych Andragogów, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  7. CASTELLS M., 2007, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa.
  8. DELORY-MOMBERGER Ch., 2000, Les histories de vie. De l`invention de soi au projet de formation, Anthropos, Paris.
  9. ERIKSEN T.H., 2001, Tyrania chwili, PIW, Warszawa.
  10. HALL E.T., 2001, Poza kulturą, PWN, Warszawa.
  11. HERRING R.D., 1997, Multicultural counseling in schools: A synergistic approach, American Counseling Association, Alexandria, VA.
  12. HOFSTEDE G., 2000, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa.
  13. JOSSO Ch., 1991, Cheminer vers soi, L’âge d’homme, Lausanne.
  14. MATSUMOTO D., JUANG L., 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk.
  15. PEAVY R.V., 1997, Sosiodynamic Counseling. A constructivist perspective, Trafford Publishing, Victoria.
  16. PIEGAT-KACZMARCZYK M., 2007, Kompetencje międzykulturowe doradcy zawodowego, [w:] M. Piegat-Kaczmarczyk, Z. Rejmer-Ronowicz, B. Smoter, E. Kownacka (red.), Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym, KOWEZiU, Warszawa.
  17. SIARKIEWICZ E., 2003, Pomiędzy codziennością a powszechnością. Poradnictwo na progu, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr specjalny.
  18. SŁOWIK A., 2007, Spotkanie z doradcą zawodu pracującym w wielokulturowym środowisku, Pedagogika Pracy, 51.
  19. STRAŚ-ROMANOWSKA M., 1996, Poradnictwo wobec problemów egzystencjalnych człowieka, [w:] A. Kargulowa (red.), Dramaturgia poradnictwa, AUW, No. 1889, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  20. SZUMIGRAJ M., 2009, O problemie w poradnictwie, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu: podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
  21. TROMPENAARS F., HAMPDEN-TURNER Ch., 2002, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.