Main Article Content

Abstract

The article contains a polemic with such thinking about pedagogy, which - on the one hand - expects from this discipline answers to questions about the meaning of human life and the desired, projected image of the world, and on the other hand - in a situation of disappointment, lack of such defined answers, speaks about weakness and resignation of pedagogy from its obligation. The author of the text, which the starting point for the polemics conducted in this article, proposes a hermeneutical reflection on the openness of questions, and also turns to art (literature) as a pedagogical inspiration. Therefore, the paper deals with the issue of interpretation of hermeneutical thought, concerning literary, ethical and pedagogical motifs.

Keywords

pedagogika pytanie hermeneutyka literatura sztuka pedagogy question art literature hermeneutics

Article Details

How to Cite
Reut, M. (2018). Pedagogy and "the Question of the Sense of Life". INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(Specjalny), 17–28. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/169

References

  1. Borges J.L., 1998a, Ars poetica, [w:] idem, Twórca, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  2. Borges J.L., 1998b, O ścisłości w nauce, [w:] idem, Twórca, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  3. Butor M., 1971, Powieść jako poszukiwanie, tłum. J. Guze, Czytelnik, Warszawa (http://encyklopedia.interia.pl/literatura-swiatowa/newsmichel-butor-powiescfrancuska).
  4. Depta H., 2015, Sztuka pytania - pytania sztuki, Kwartalnik Pedagogiczny, 2(236).
  5. Gadamer H.-G., 1993, Prawda i metoda, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków.
  6. Nussbaum M.C., 2004-2005, Antygona Sofoklesa: konflikt, spojrzenie i uproszczenie, tłum. M. Smulewska, Teologia Polityczna, nr 2 (fragment pracy M.C. Nussbaum, The Fragility of Goodness, rozdz. 3, Sophocles' Antigone: conflict, vision and simplification)
  7. Reut M., 2010, Narracja i tożsamość. Pytanie o "ja" jako problem etyczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  8. Reut M., 2014, Sokratejskie pytanie, wyobraźnia narracyjna i światowe obywatelstwo, Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, t. 17, nr 2(66).
  9. Ricoeur P., 2003, O sobie samym jako innym, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  10. Ricoeur P., 1992, Ku hermeneutyce krytycznej, tłum. A. Dutka, Pamiętnik Literacki, 83/1, s. 182-192 (przekład wg: P. Ricoeur, Pour une herméneutique critique, [w:] Du Texte à l’action. Essai d’herméneutique, Edition du Seuil, Paris 1986).
  11. Szekspir W., 2003, Hamlet, tłum. J. Paszkowski, Warszawa.
  12. Taylor Ch., 2001, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  13. Vernant J.P., 2005, Aux racines de l'homme tragique, rozmowa F. Darge, "Le Monde", z 14.03.
  14. Wierciński A., 2012, Paula Ricoeura antropologiczna hermeneutyka osoby jako l'homme capable, Analiza i Egzystencja, 19.