Main Article Content
Abstract
Nowadays, higher education institutions participate in a nationwide discussion about the quality of education. What cannot be avoided in this context are questions about their responsibilities. Education is such a kind of social practice that must respond both to local and national demands as well as global ones. The global dimension of education forces us, the researchers of this field, to examine both practices that are present in other countries as well as the social and cultural diagnoses of threats and problems that may be solved thanks to and by the means of education. The national, meaning here also the local dimension of education, indicates the necessity of diagnosing problems of a given country and trying to find their solution. The social competences, which should be executed by higher education institutions must correspond to the function of education and include such ?components? or parts as social knowledge, the readiness to act in the social sphere and to the benefit of the community as well as a positive attitude to such actions. Therefore, I have put forward a social diagnosis as the departure point for specifying the tasks of higher education institutions in order to later concentrate on social competences being one of the effects of academic education.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, 2010, Wydawnictwo Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
- BAUMAN Z., 2010, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
- BOURDIEU P., 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
- BOURDIEU P., 2009, Rozum praktyczny. O teorii działania, przeł. J. Stryjczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria Cultura, Kraków.
- CHMIELECKA E., Uzupełnienia do rozporządzenia MNiSzW z dnia 6 czerwca 2011-07-10;
- CHMIELECKA E., Wyniki prac Zespołu ds. opisu poziomów efektów kształcenia dla Krajowych Ram Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym, Warszawa, 12 marca 2011.
- DOMAŃSKI H., 2005, Państwo to nie my, Polityka, nr 2533/5005-12-10.
- DOMAŃSKI H., 2009, Społeczeństwa europejskie: stratyfikacja i systemy wartości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- DOMAŃSKI H., RYCHARD A., ŚPIEWAK P., 2005, Polska. Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
- GIDDENS A., 2007, Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przekł. A. Szulżyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- GIZA-POLESZCZUK A., 2004, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- GOŁĘBNIAK B.D. (red.), 2007, Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- HALL A., 2004, Jaka Polska, Wydawnictwo Rosner & Wspólnicy, Warszawa.
- Materiały z konferencji Fundacji Stefana Batorego „Polska po katastrofie. Państwo-społeczeństwo-polityka”, z udziałem: Henryka Domańskiego, Dariusza Gawina, Macieja Gduli, Mirosławy Grabowskiej, Anna Gizy-Poleszczuk, Aleksandra Halla, Jacka Kochanowicza, Roberta Krasowskiego, Ireneusza Krzemińskiego, Radosława Markowskiego, Rafała Matyi, Janusza Reykowskiego, Andrzeja Rycharda, Aleksandra Smolara, Wiesława Staśkiewicza, Mirosława Wyrzykowskiego. http://www.batory.org.pl/debaty/20110407.html.
- KRZEMIŃSKI I., 2006, Wolność, równość, odmienność. Nowe ruchy społeczne w Polsce początku XXI wieku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- KWIECIŃSKI Z., 2000, Tropy – ślady – próby: studia i szkice z pedagogii pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań.
- LACHOWICZ-TABACZEK K., 2004, Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej: Ich wpływ na poznanie i zachowanie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- LACHOWICZ-TABACZEK K., PACHNOWSKA B., 2007, Nierówności interpersonalne; Jak samoocena narodowa Polaków może wpływać na ich relacje interpersonalne z rodakami, [w:] J. Klebaniuk (red.), Oblicza nierówności społecznych, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa.
- MATYJA R., 2007, Gabinety polityczne: niedostrzeżona szansa, [w:] D. Bach-Golecka (red.), Gabinety polityczne. Narzędzia skutecznego rządzenia, Ośrodek Myśli Politycznej i WSBNLU, Kraków–owy Sącz.
- MATYJA R., 2004, Przywództwo i instytucje, [w:] Budowanie instytucji państwa 1989–2001. W poszukiwaniu modelu, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa .
- MATYJA R., 2000 Trzecia Rzeczpospolita – kłopoty z tożsamością, [w:] A. Rzegocki (red.), Państwo jako wyzwanie, Ośrodek Myśli Politycznej i Księgarnia Akademicka, Kraków.
- NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2001, Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- NUSSBAUM M., 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. A. Męczkowska, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- REYKOWSKI J., 2007, Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.
- RORTY R., 1998, Konsekwencje pragmatyzmu, przeł. C. Karkowski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
- SZAFRANIEC K., 1986, Anomia – przesilenie tożsamości. Jednostka i społeczeństwo wobec zmiany, Wydawnictwo UMK, Toruń.
- SZAFRANIEC K., 2003, Anomia okresu transformacji a orientacje normatywne młodzieży. Perspektywa międzygeneracyjna, [w:] J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM i Komitetu Socjologii PAN, Kraków.
- SZKUDLAREK T. (współred.), 2005, Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- SZKUDLAREK T., MELOSIK Z., 2009, Kultura, tożsamość, edukacja: migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- WITKOWSKI L., 2008, Edukacja i humanistyka, IBE, Warszawa.
References
Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, 2010, Wydawnictwo Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
BAUMAN Z., 2010, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
BOURDIEU P., 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
BOURDIEU P., 2009, Rozum praktyczny. O teorii działania, przeł. J. Stryjczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria Cultura, Kraków.
CHMIELECKA E., Uzupełnienia do rozporządzenia MNiSzW z dnia 6 czerwca 2011-07-10;
CHMIELECKA E., Wyniki prac Zespołu ds. opisu poziomów efektów kształcenia dla Krajowych Ram Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym, Warszawa, 12 marca 2011.
DOMAŃSKI H., 2005, Państwo to nie my, Polityka, nr 2533/5005-12-10.
DOMAŃSKI H., 2009, Społeczeństwa europejskie: stratyfikacja i systemy wartości, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
DOMAŃSKI H., RYCHARD A., ŚPIEWAK P., 2005, Polska. Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
GIDDENS A., 2007, Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przekł. A. Szulżyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
GIZA-POLESZCZUK A., 2004, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
GOŁĘBNIAK B.D. (red.), 2007, Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
HALL A., 2004, Jaka Polska, Wydawnictwo Rosner & Wspólnicy, Warszawa.
Materiały z konferencji Fundacji Stefana Batorego „Polska po katastrofie. Państwo-społeczeństwo-polityka”, z udziałem: Henryka Domańskiego, Dariusza Gawina, Macieja Gduli, Mirosławy Grabowskiej, Anna Gizy-Poleszczuk, Aleksandra Halla, Jacka Kochanowicza, Roberta Krasowskiego, Ireneusza Krzemińskiego, Radosława Markowskiego, Rafała Matyi, Janusza Reykowskiego, Andrzeja Rycharda, Aleksandra Smolara, Wiesława Staśkiewicza, Mirosława Wyrzykowskiego. http://www.batory.org.pl/debaty/20110407.html.
KRZEMIŃSKI I., 2006, Wolność, równość, odmienność. Nowe ruchy społeczne w Polsce początku XXI wieku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
KWIECIŃSKI Z., 2000, Tropy – ślady – próby: studia i szkice z pedagogii pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań.
LACHOWICZ-TABACZEK K., 2004, Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej: Ich wpływ na poznanie i zachowanie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
LACHOWICZ-TABACZEK K., PACHNOWSKA B., 2007, Nierówności interpersonalne; Jak samoocena narodowa Polaków może wpływać na ich relacje interpersonalne z rodakami, [w:] J. Klebaniuk (red.), Oblicza nierówności społecznych, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa.
MATYJA R., 2007, Gabinety polityczne: niedostrzeżona szansa, [w:] D. Bach-Golecka (red.), Gabinety polityczne. Narzędzia skutecznego rządzenia, Ośrodek Myśli Politycznej i WSBNLU, Kraków–owy Sącz.
MATYJA R., 2004, Przywództwo i instytucje, [w:] Budowanie instytucji państwa 1989–2001. W poszukiwaniu modelu, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa .
MATYJA R., 2000 Trzecia Rzeczpospolita – kłopoty z tożsamością, [w:] A. Rzegocki (red.), Państwo jako wyzwanie, Ośrodek Myśli Politycznej i Księgarnia Akademicka, Kraków.
NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2001, Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
NUSSBAUM M., 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. A. Męczkowska, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
REYKOWSKI J., 2007, Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.
RORTY R., 1998, Konsekwencje pragmatyzmu, przeł. C. Karkowski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
SZAFRANIEC K., 1986, Anomia – przesilenie tożsamości. Jednostka i społeczeństwo wobec zmiany, Wydawnictwo UMK, Toruń.
SZAFRANIEC K., 2003, Anomia okresu transformacji a orientacje normatywne młodzieży. Perspektywa międzygeneracyjna, [w:] J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, Wydawnictwo WAM i Komitetu Socjologii PAN, Kraków.
SZKUDLAREK T. (współred.), 2005, Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
SZKUDLAREK T., MELOSIK Z., 2009, Kultura, tożsamość, edukacja: migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
WITKOWSKI L., 2008, Edukacja i humanistyka, IBE, Warszawa.