Main Article Content
Abstract
The aim of the article is to present the model of research that uses art in the original project of ?Socially excluded mothers?. The goals of the research are oriented, amongst others, for learning about the experiences of socially excluded mothers; prompting self-reflection of the researched women on their maternity experiences and making the research participants and recipients sensitive and building their critical reflection connected with the experiences of the researched women. The suggested model of research through art takes on a form of a participatory, critical and socially engaged research practice. In this text there have been discussed subsequent stages of the applied model. What is specific here is the involvement of art elements in the investigation proccess. On the basis of the conducted research there will be prepared scenarios for the actresses invited to the project, whose task will be to enact the researched women. These scenes will be filmed and then made public during the performance.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BENTON T., CRAIB I., 2003, Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
- BOGUNIA-BOROWSKA M., SZTOMPKA P. (red.), 2012, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków.
- DENZIN N.K., LINCOLN Y.S. (red.), 2009a, Metody badań jakościowych, t. 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009b, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- FINLEY S., 2009, Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie, [w:] N.K. Denzin, Y.S. LINCOLN (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- GREENWOOD D., LEVIN M., 2009, Reformy nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- LINCOLN Y.S., GUBA E.G., 2000, Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences, [in:] N.K. Denzin, Z.S. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative research, 2nd ed., Sage Publicatons, Inc., Thousand Oaks–London–New Delhi.
- KEMMIS S., 2010, Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- KINCHELOE J.L., McLaren P., 2009, Teoria krytyczna i badania jakościowe. Rewizja, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- KUBINOWSKI D., 2011, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
- MALEWSKI M., 1998, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- NAISBITT J., NAISBITT N., PHILIPS D., 2003, High tech, High touch: technologia a poszukiwanie sensu, Zysk i S-ka, Poznań.
- PRYSZMONT M., 2004, Eklektyzm metodologiczny, czyli interparadygmatyczne przygody badawcze, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(25).
- PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2010, Ukryty program edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
- PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2014, „Świat społeczny w kalejdoskopie”, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
- WYKA A., 1993, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław.
References
BENTON T., CRAIB I., 2003, Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
BOGUNIA-BOROWSKA M., SZTOMPKA P. (red.), 2012, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków.
DENZIN N.K., LINCOLN Y.S. (red.), 2009a, Metody badań jakościowych, t. 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009b, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
FINLEY S., 2009, Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie, [w:] N.K. Denzin, Y.S. LINCOLN (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
GREENWOOD D., LEVIN M., 2009, Reformy nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
LINCOLN Y.S., GUBA E.G., 2000, Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences, [in:] N.K. Denzin, Z.S. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative research, 2nd ed., Sage Publicatons, Inc., Thousand Oaks–London–New Delhi.
KEMMIS S., 2010, Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
KINCHELOE J.L., McLaren P., 2009, Teoria krytyczna i badania jakościowe. Rewizja, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
KUBINOWSKI D., 2011, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
MALEWSKI M., 1998, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
NAISBITT J., NAISBITT N., PHILIPS D., 2003, High tech, High touch: technologia a poszukiwanie sensu, Zysk i S-ka, Poznań.
PRYSZMONT M., 2004, Eklektyzm metodologiczny, czyli interparadygmatyczne przygody badawcze, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(25).
PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2010, Ukryty program edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2014, „Świat społeczny w kalejdoskopie”, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
WYKA A., 1993, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław.