Main Article Content
Abstract
The author presents basic standards determining the course of diagnostic process in pedagogy and exemplifying the ethical attitude of a pedagogue which result from decision-making character of pedagogic assessment. The author divides the standards into basic i.e. related to axiological ethics (ethicalprofessional standards determined by respect and acknowledgement of basic values which the author catalogues) and derivative i.e. related to prescriptive ethics (practical rules of pedagogue?s ethical conduct determining the quality of the diagnostic process and the quality of its results). Ethical and praxeological rules resulting from axiological ethics are organised by the author by distinguishing their three categories: general rules of cognition (general rules in the process of educative reality cognition; rules of practical decision-making assessment); ethical rules of the assessment (rules determining personal-formal competences; rules determining indispensable interpersonal and relational competences) and the rules of methodology of action (rules determining pragmatics and methodology of intervention effects; rules determining effectiveness of modification process).
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- CZAPÓW C., 1980, Wychowanie resocjalizujące – elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa.
- MAZURKIEWICZ E., 1974, Problemy diagnostyki społecznej w praktyce pedagogicznej, [w:] T. Pilch, R. Wroczyński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
- OBUCHOWSKA I., 1997, Diagnoza psychologiczna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, nr 2(7).
- PALUCHOWSKI W.J., 2007, Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy, WAiP, Warszawa.
- ROE A., 2002, What makes a competent psychologist?, European Psychologist, vol. 7, nr 3.
- STĘPLEWSKA-ŻAKOWICZ K., 2009, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk.
- TRUSZ S. (red.), 2013, Efekty oczekiwań interpersonalnych. Wybór tekstów, SCHOLAR, Warszawa.
- URBAN B., 2000, Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wyd. UJ, Kraków.
- WYSOCKA E., 2008, Diagnoza i interwencja w naukach społecznych, Pedagogika Społeczna, nr 2(28).
References
CZAPÓW C., 1980, Wychowanie resocjalizujące – elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa.
MAZURKIEWICZ E., 1974, Problemy diagnostyki społecznej w praktyce pedagogicznej, [w:] T. Pilch, R. Wroczyński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
OBUCHOWSKA I., 1997, Diagnoza psychologiczna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, nr 2(7).
PALUCHOWSKI W.J., 2007, Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy, WAiP, Warszawa.
ROE A., 2002, What makes a competent psychologist?, European Psychologist, vol. 7, nr 3.
STĘPLEWSKA-ŻAKOWICZ K., 2009, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk.
TRUSZ S. (red.), 2013, Efekty oczekiwań interpersonalnych. Wybór tekstów, SCHOLAR, Warszawa.
URBAN B., 2000, Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wyd. UJ, Kraków.
WYSOCKA E., 2008, Diagnoza i interwencja w naukach społecznych, Pedagogika Społeczna, nr 2(28).