Main Article Content

Abstract

The article is a reply to A. Rogalska-Marasińska's polemical text entitled Human - Posthuman - Transhuman: Who Will Undertake the Education for Sustainable Development? I will try to show that despite some ideological deviations posthumanism poses contemporarily the only alternative to transhumanism which I define as an ideational inheritor of modern humanism. Thus, humanism cannot secure us from the existential risks of transhumanism. I will argue that, first and foremost, it is humanistic anthropocentrism that poses not only the greatest danger for the natural environment in general, but specifically for the human species, whose agency can be, in accordance to the logics of (trans)humanism, taken over by digital algorithms. The relational anthropology of posthumanism, on the other hand, could reinstate the transcendental image of man and education, which resist the reductionist tendency of transhumanism. At the end I will
dedicate a few comments to the possibilities of integrating posthumanism into the educational system through an institutional reactivation of philosophical education.

Keywords

posthumanizm transhumanizm humanizm nowożytny edukacja technologia edukacja filozoficzna posthumanism transhumanism modern humanism education technology philosophical education

Article Details

How to Cite
Lipowicz, M. (2019). Posthumanism: Between Ideology and Social Theory. An Attempt to Straighten Out Some Misconceptions Concerning the Concept of the Posthuman. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 22(1(85), 154–173. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/133

References

  1. BOSTROM N., 2005, A History of Transhuman Thought, Journal of Evolution and Technology, Vol. 14, Issue 1.
  2. BRASSIER R., 2007, Nihil Unbound. Enlightenment and Extinction, pal grave MacMillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
  3. CAMPA R., 2017, Automation, Education, Unemployment: A Scenario Analysis, Studia Paedagogia Ignatiana, Vol. 20 (1).
  4. FERRANDO F., 2016., Posthumanizm, transhumanizm, antyhumanizm, metahumanizm oraz nowy materializm. Różnice i relacje, tłum. R. Sapeńko, Rocznik Lubuski, t. 42, cz. 2.
  5. FOLTZ R.C., Czy przyroda jest sprawcza w znaczeniu historycznym? Historia świata, historia środowiska oraz to, w jaki sposób historycy mogą pomóc ocalić Ziemię, tłum. A. Czarnekca, [w:] E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  6. HARARI Y.N., 2018, Homo deus. Krótka historia jutra, tłum. M. Romanek, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  7. KWAŚNICA R., 2007. Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
  8. KWAŚNICA R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.
  9. LATOUR B., 2010, Przedmioty także posiadają sprawczość, tłum. A. Derra, [w:] E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  10. LIPOWICZ M., 2017, Posthumanizm jako podstawa edukacji dla zrównoważonego rozwoju? Możliwości i granice rewolucji edukacyjnej, Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, t. 20, nr 2 (78).
  11. MIZZIONI J., 2014, Environmental Ethics: A Catholic Review, Environmental Ethics, 36 (4).
  12. PRZANOWSKA M., 2015, Pytanie o sens (w) edukacji. Grondinowska smenatyka sensu i jej pedagogiczne egzemplifikacje a antyredukcjonizm hermeneutyki kształcenia, Kwartalnik Pedagogiczny, t. 60, wyd. 236.
  13. RATZINGER J., 2005, Europa Benedykta. W kryzysie kultur, tłum. W. Dzieża, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.
  14. RATZINGER J., 2004, Wiara - prawda - tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, Jedność, Kielce.
  15. RATZINGER J., 2012, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tłum. Z. Włodkowa, Znak, Kraków.
  16. ROGALSKA-MARASIŃSKA A., 2019, Człowiek - postczłowiek - transczłowiek: kto podejmie edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju?, Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, t. 22, nr 1.
  17. SCHELER M., 2008, Resentyment a moralności, tłum. B. Baran, Aletheia, Warszawa.
  18. SORGNER S. L., 2016, Transhumanismus: "die gefährlichste Idee der Welt"!?, Herder, Freiburg im Breisgau.
  19. SZTOMPKA P., 2002, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków.