Main Article Content
Abstract
The paper presents deliberations on chances to undertake the education for sustainable development in the conditions of a predicted total change of the type of human existence. In the close future our globe is to be inhabited by various humanoids, strange creatures, and cyborgs, while "normal" people (without genetic and/or technological improvements) will constitute the lowest social class. A new society, neglecting the traditional social order and universal values will also abandon other relicts of an old epoch, like art and culture. Thus a post-human will not need to be educated any more. A teaching-learning process will be replaced by downloading data into human-machine's brain/hardware. Such a creature - without soul, with no sense of responsibility for itself and the others, and without the idea of respect and love for the whole world will be unable to undertake and realize the immense project of sustainable development. So, if that "black scenario" is only to be a final warning for humanity, it should be obligatory for everyone to oppose all dangerous activities of human manipulations and actively cultivate and nurture human education.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2019 Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BACON F., 1995, Nowa Atlantyda i Z Wielkiej Odnowy, przeł. W. Kornatowski, J. Wikarjak, Wydawnictwa Normalizacyjne Alfa, Warszawa.
- BAKKE M., 2010, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- BARKER CH., 2005, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- BRADOTTI R., 2012, Etyka stawania-się-niewykrywalnym, przeł. J. Bednarek, [w:] A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- BRAIDOTTI R., 2014, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
- BRZOZOWSKA P., 2017a, Pierwszy robot otrzymał obywatelstwo. Sophia ma szansę zastąpić człowieka, https://kobieta.wp.pl/pierwszy-robot-wlasnie-otrzymal-obywatelstwo-sophia-ma-szanse-zastapic-czlowieka-6181245558818433a (dostęp: 27.10.2017).
- BRZOZOWSKA P., 2017b, Seks-roboty z funkcją gwałtu. Kobieca przyszłość maluje się w mrocznych barwach, https://kobieta.wp.pl/seks-roboty-z-funkcja-gwaltu-kobieca-przyszlosc-maluje-sie-w-mrocznychbarwach-6146240769463937a (dostęp: 20.07.2017).
- FOUCAULT M., 2006, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
- FRIESEN N., 2018, Personalized Learning Technology and the New Behaviorism: Beyond Freedom & Dignity, https://www.academia.edu/people/search?utf8=%E2%9C%93&q=Personalized+Learning+Technology+and+the+New+Behaviorism%3A+Beyond+Freedom+%26+Dignity+ (dostęp: 16.05.2018).
- FROMM E., 2016, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, przeł. J. Karłowski, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
- FUKUYAMA F., 2004, Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, przeł. B. Pietrzyk, Wydawnictwo Znak, Kraków.
- FUKUYAMA F., 2017, Koniec historii i ostatni człowiek, przeł. T. Bieroń i M. Wichrowski, Wydawnictwo Znak, Kraków.
- GAJDA J., 2006, Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- GŁOWACKA P., KOWALSKA K., WALKOWIAK H., JANCZARCZYK M., KLICHOWSKI M., 2015, Jaka wizja edukacji wyłania się z transhumanistycznego chaosu?, Podstawy edukacji, t. 8. Między porządkiem a chaosem.
- GOLA B., 2018, Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- HARAWAY D., 2003, Manifest cyborgów: nauka, technika i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, przeł. S. Królak i E. Majewska, Przegląd Filozoficzno-Literacki, nr 1 (3).
- HARAWAY D., 2012, Manifest gatunków stowarzyszonych, przeł. J. Bednarek, [w:] A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- HOŁY-ŁUCZAJ M., 2014, Posthumanizm Między metafizyką a etyką, Kultura i Wartości, 3 (11).
- HUXLEY A., 2017, Nowy wspaniały świat, przeł. B. Baran, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
- JAN PAWEŁ II, 2005, List do artystów, TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław.
- KLICHOWSKI M., 2014, Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, Wydawnictwo UAM, Poznań.
- Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa, 1948, ONZ, Nowy Jork 9 grudnia 1948, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19520020009/O/D19520009.pdf (dostęp: 20.03.2018).
- KUNOWSKI S., 2007, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.
- LIPOWICZ M., 2017, Posthumanizm jako podstawa edukacji dla zrównoważonego rozwoju? Możliwości i granice rewolucji edukacyjnej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 20, nr 2 (78).
- MELOSIK Z., 2007, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- NAYAR P.K., 2014, Posthumanism, Polity Press, Cambridge, UK/Malden USA.
- OSTROWSKA U., 2015, Twórczość z perspektywy akcjologicznej, [w:] A.J. Sowiński (red.), Twórczość pedagogicznie kształtowana, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
- POTULICKA E., 2014, Ekonomiści w edukacji – perspektywa globalna. Zagrożenia i szanse, [w:] W. Kojs,
- E. Rostańska, K. Wójcik (red.), Edukacja i gospodarka w kontekście procesów globalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- RADOMSKA M., 2010, Braidotti/Haraway – perspektywa posthumanizmu, Nowa Krytyka, 24–25, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
- Robot Sophia otrzymał indeks AGH i zamierza rozpocząć naukę w Polsce, https://www.tvp.info/37651483/robot-sophia-otrzymal-indeks-agh-i-zamierza-rozpoczac-nauke-w-polsce (dostęp: 14.06.2018).
- ROGALSKA-MARASIŃSKA A., 2010, Humanizm – dialog – tożsamość. Edukacja europejska na tle wyzwań globalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- ROGALSKA-MARASIŃSKA A., 2015, (Wielo)kulturowe inspiracje w humanistycznym rozwoju ucznia, [w:] A.J. Sowiński (red.), Twórczość pedagogicznie kształtowana, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
- ROGALSKA-MARASIŃSKA A., 2017, Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- SCHILLER F., 1972, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, przeł. I. Krońska, J. Prokopiuk, Czytelnik, Warszawa.
- SIEMEK M.J., 1970, Fryderyk Schiller, Wiedza Powszechna, Warszawa.
- Człowiek – postczłowiek – transczłowiek: kto podejmie edukację... 151
- SOWIŃSKI A.J., 2017, Eseje o wychowaniu adekwatnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
- STONE Z., 2017, Everything You Need to Know About Sophia the World’s First Robot Citizen, https://www.forbes.com/sites/zarastone/2017/11/07/everything-you-need-to-know-about-sophia-the-worldsfirst-robot-citizen/#39ec407546fa (dostęp: 07.11.2017).
- SUCHODOLSKI B., 1990, Wychowanie mimo wszystko, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- SUCHODOLSKI B., WOJNAR I., 1998, Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- ŚLIWERSKI B., 2012, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- ŚLIWERSKI B., 2016, Pedagogika serca w XXI wieku, [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Łaszczyk, B. Śliwerski (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Difin S.A., Warszawa.
- ŚLIWERSKI B., 2017, Wprowadzenie, [w:] B. Śliwerski, M. Walancik (red.), Wybór tekstów Profesora Bogdana Nawroczyńskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- ŚLIWERSKI B., 2018, Konferencję otworzy robotka Sophia, http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2018/05/konferencje-otworzy-robotka-sophia.html (dostęp: 01.05.2018).
- VENTER J.C., 2014, Life at the Speed of Light. From the Double Helix to the Dawn of Digital Life, Penguin Books; New York, USA.
- WASZEWSKI J., 2015, W stronę transhumanistycznego wyścigu zbrojeń, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński, J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
- WOJNAR I., 1998, Trwała obecność pedagogiki kultury, [w:] J. Gajda (red.) Pedagogika kultury: historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej. Perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
- ZOU Z., ZHU CH., LI Y., LEI X., ZHANG W., 2018, Rehealable, fully recyclable, and malleable electronic skin enabled by dynamic covalent thermoset nanocomposite, Science Advances, Vol. 4, No. 2, 2 February 2018, American Association for the Advancement of Science, https://doi.org/10.1126/sciadv.aaq0508 (dostęp: 14.05.2018).
- ZYBERTOWICZ A., 2015a, Wprowadzenie, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński,
- J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
- ZYBERTOWICZ A., 2015b, Technonauka i przyszłość władzy, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński, J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
- ZYBERTOWICZ A., 2015c, Bilans, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński, J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
- ŻYGULSKI K., 1998, Uwagi o ekstremalnych zjawiskach w kulturze współczesnej, [w:] I. Wojnar, J. Kubin, Kultura – inspiracją kształcenia ogólnego, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Warszawa.
References
BACON F., 1995, Nowa Atlantyda i Z Wielkiej Odnowy, przeł. W. Kornatowski, J. Wikarjak, Wydawnictwa Normalizacyjne Alfa, Warszawa.
BAKKE M., 2010, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
BARKER CH., 2005, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przeł. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
BRADOTTI R., 2012, Etyka stawania-się-niewykrywalnym, przeł. J. Bednarek, [w:] A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
BRAIDOTTI R., 2014, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa.
BRZOZOWSKA P., 2017a, Pierwszy robot otrzymał obywatelstwo. Sophia ma szansę zastąpić człowieka, https://kobieta.wp.pl/pierwszy-robot-wlasnie-otrzymal-obywatelstwo-sophia-ma-szanse-zastapic-czlowieka-6181245558818433a (dostęp: 27.10.2017).
BRZOZOWSKA P., 2017b, Seks-roboty z funkcją gwałtu. Kobieca przyszłość maluje się w mrocznych barwach, https://kobieta.wp.pl/seks-roboty-z-funkcja-gwaltu-kobieca-przyszlosc-maluje-sie-w-mrocznychbarwach-6146240769463937a (dostęp: 20.07.2017).
FOUCAULT M., 2006, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
FRIESEN N., 2018, Personalized Learning Technology and the New Behaviorism: Beyond Freedom & Dignity, https://www.academia.edu/people/search?utf8=%E2%9C%93&q=Personalized+Learning+Technology+and+the+New+Behaviorism%3A+Beyond+Freedom+%26+Dignity+ (dostęp: 16.05.2018).
FROMM E., 2016, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, przeł. J. Karłowski, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
FUKUYAMA F., 2004, Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, przeł. B. Pietrzyk, Wydawnictwo Znak, Kraków.
FUKUYAMA F., 2017, Koniec historii i ostatni człowiek, przeł. T. Bieroń i M. Wichrowski, Wydawnictwo Znak, Kraków.
GAJDA J., 2006, Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
GŁOWACKA P., KOWALSKA K., WALKOWIAK H., JANCZARCZYK M., KLICHOWSKI M., 2015, Jaka wizja edukacji wyłania się z transhumanistycznego chaosu?, Podstawy edukacji, t. 8. Między porządkiem a chaosem.
GOLA B., 2018, Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
HARAWAY D., 2003, Manifest cyborgów: nauka, technika i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, przeł. S. Królak i E. Majewska, Przegląd Filozoficzno-Literacki, nr 1 (3).
HARAWAY D., 2012, Manifest gatunków stowarzyszonych, przeł. J. Bednarek, [w:] A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
HOŁY-ŁUCZAJ M., 2014, Posthumanizm Między metafizyką a etyką, Kultura i Wartości, 3 (11).
HUXLEY A., 2017, Nowy wspaniały świat, przeł. B. Baran, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
JAN PAWEŁ II, 2005, List do artystów, TUM Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław.
KLICHOWSKI M., 2014, Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, Wydawnictwo UAM, Poznań.
Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa, 1948, ONZ, Nowy Jork 9 grudnia 1948, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19520020009/O/D19520009.pdf (dostęp: 20.03.2018).
KUNOWSKI S., 2007, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.
LIPOWICZ M., 2017, Posthumanizm jako podstawa edukacji dla zrównoważonego rozwoju? Możliwości i granice rewolucji edukacyjnej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 20, nr 2 (78).
MELOSIK Z., 2007, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
NAYAR P.K., 2014, Posthumanism, Polity Press, Cambridge, UK/Malden USA.
OSTROWSKA U., 2015, Twórczość z perspektywy akcjologicznej, [w:] A.J. Sowiński (red.), Twórczość pedagogicznie kształtowana, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
POTULICKA E., 2014, Ekonomiści w edukacji – perspektywa globalna. Zagrożenia i szanse, [w:] W. Kojs,
E. Rostańska, K. Wójcik (red.), Edukacja i gospodarka w kontekście procesów globalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
RADOMSKA M., 2010, Braidotti/Haraway – perspektywa posthumanizmu, Nowa Krytyka, 24–25, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Robot Sophia otrzymał indeks AGH i zamierza rozpocząć naukę w Polsce, https://www.tvp.info/37651483/robot-sophia-otrzymal-indeks-agh-i-zamierza-rozpoczac-nauke-w-polsce (dostęp: 14.06.2018).
ROGALSKA-MARASIŃSKA A., 2010, Humanizm – dialog – tożsamość. Edukacja europejska na tle wyzwań globalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
ROGALSKA-MARASIŃSKA A., 2015, (Wielo)kulturowe inspiracje w humanistycznym rozwoju ucznia, [w:] A.J. Sowiński (red.), Twórczość pedagogicznie kształtowana, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
ROGALSKA-MARASIŃSKA A., 2017, Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
SCHILLER F., 1972, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, przeł. I. Krońska, J. Prokopiuk, Czytelnik, Warszawa.
SIEMEK M.J., 1970, Fryderyk Schiller, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Człowiek – postczłowiek – transczłowiek: kto podejmie edukację... 151
SOWIŃSKI A.J., 2017, Eseje o wychowaniu adekwatnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.
STONE Z., 2017, Everything You Need to Know About Sophia the World’s First Robot Citizen, https://www.forbes.com/sites/zarastone/2017/11/07/everything-you-need-to-know-about-sophia-the-worldsfirst-robot-citizen/#39ec407546fa (dostęp: 07.11.2017).
SUCHODOLSKI B., 1990, Wychowanie mimo wszystko, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
SUCHODOLSKI B., WOJNAR I., 1998, Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
ŚLIWERSKI B., 2012, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
ŚLIWERSKI B., 2016, Pedagogika serca w XXI wieku, [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Łaszczyk, B. Śliwerski (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Difin S.A., Warszawa.
ŚLIWERSKI B., 2017, Wprowadzenie, [w:] B. Śliwerski, M. Walancik (red.), Wybór tekstów Profesora Bogdana Nawroczyńskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
ŚLIWERSKI B., 2018, Konferencję otworzy robotka Sophia, http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2018/05/konferencje-otworzy-robotka-sophia.html (dostęp: 01.05.2018).
VENTER J.C., 2014, Life at the Speed of Light. From the Double Helix to the Dawn of Digital Life, Penguin Books; New York, USA.
WASZEWSKI J., 2015, W stronę transhumanistycznego wyścigu zbrojeń, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński, J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
WOJNAR I., 1998, Trwała obecność pedagogiki kultury, [w:] J. Gajda (red.) Pedagogika kultury: historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej. Perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
ZOU Z., ZHU CH., LI Y., LEI X., ZHANG W., 2018, Rehealable, fully recyclable, and malleable electronic skin enabled by dynamic covalent thermoset nanocomposite, Science Advances, Vol. 4, No. 2, 2 February 2018, American Association for the Advancement of Science, https://doi.org/10.1126/sciadv.aaq0508 (dostęp: 14.05.2018).
ZYBERTOWICZ A., 2015a, Wprowadzenie, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński,
J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
ZYBERTOWICZ A., 2015b, Technonauka i przyszłość władzy, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński, J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
ZYBERTOWICZ A., 2015c, Bilans, [w:] A. Zybertowicz, M. Gurtowski, K. Tamborska, M. Trawiński, J. Waszewski, Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.
ŻYGULSKI K., 1998, Uwagi o ekstremalnych zjawiskach w kulturze współczesnej, [w:] I. Wojnar, J. Kubin, Kultura – inspiracją kształcenia ogólnego, Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Warszawa.