Main Article Content
Abstract
The purpose of the article is to show the possibilities of prophylactic activities among young football fans. Their declared, aggressive behaviour along with belonging to specific groups of supporters are to stimulate the educational reflection of teachers and educators.
The method used was a diagnostic survey method with a questionnaire technique. The questionnaire used in the survey was prepared in an electronic form, which was posted on the Facebook social network in portals affiliating football fans. In those studies, two statistical methods were used. The research results indicate that preventive activities in schools should go towards strengthening the image of a positive fan, both the one who watches the match and is not emotionally involved in it, as well as the one that contributes to the decoration of the games by creating artistic bindings and who strongly identifies himself with his club. However, it is necessary to carry out tasks that, on the one hand, will build a sense of belonging and identity - that are particularly important especially during the adolescence of a young person, and on the other, will show the consequences of aggressive behaviour.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2019 Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BABIK M., 2010, Szkoła wobec subkultury kibiców, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- BERKOWITZ L., 1989, The frustration-aggression hypothesis: examination and reformulation, Psychological Bulletin, No. 1096.
- BORECKA-BIERNAT D., 1998, Zachowania agresywne i nieśmiałe młodzieży w sytuacji ekspozycji społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- DUDAŁA J., 2004, Fani-Chuligani, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, 2007, t. IV, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
- GAŚ Z.B., 2014, Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny, Fundacja „Masz szansę”, Lublin.
- HODAN B., ŻUKOWSKA Z., 1996, Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno-wychowawcze funkcje, Olomouc–Warszawa.
- JANUS T., 2014, Zjawisko agresji w widowiskach sportowych, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
- KAMYS B., 2007/2008, Statystyczne metody opracowania pomiarów – 2, Instytut Fizyki UJ.
- KOWALSKA J. (red.), 2012, Fair play w wychowaniu do kulturalnego odbioru widowiska sportowego (na przykładzie łódzkiego projektu „Jestem fair”), MSW, Warszawa.
- KOWALSKA J.E., KAŹMIERCZAK A., 2010, Zasada fair play jako wartość wychowawcza w edukacji szkolnej i w przeciwdziałaniu chuligaństwu na stadionach. Raport z badań w ramach projektu pilotażowego „Jestem fair” realizowanego w łódzkich szkołach, MSWiA, Warszawa.
- KOWALSKI R., 2000, Potomkowie Hooligana. Szalikowcy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- KRAHE B., 2005, Agresja, przeł. J. Suchecki, GWP, Gdańsk.
- KUBACKA-JASIECKA D., 2006, Agresja i autodestrukcja z perspektywy obronno-adaptacyjnych dążeń Ja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- PIOTROWSKI P. (w rozmowie z Michałem Dobrołowiczem), 2015, Dla polskiego kibica ważny jest etos, przywiązanie do barw klubowych, Serwis informacyjny RMF 24, 25.03.2015, http://www.rmf24.pl/sport/news-dla-polskiego-kibica-wazny-jest-etos-przywiazanie-do-barw-kl,nId,1703777.
- Agresywne zachowania kibiców piłki nożnej – próba poznania zjawiska... 127
- PORAJ G., 2013, Poziom syndromu agresji a funkcjonowanie w roli zawodowej u nauczycieli, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.
- POSPIESZYL I., 2009, Patologie społeczne, PWN, Warszawa.
- POTEJKO P., 2004, Dewiacyjne zachowania kibiców sportowych jako zjawisko patologii społecznej [w:] M. Prokosz (red.), Dewiacyjne aspekty współczesnego świata. Przejawy – zapobieganie – terapia, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- PROKOSZ M., 2013, Agresja stadionowa – przejawy oraz strategie profilaktyczne, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2014 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego (…) (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), file:///C:/Users/User/Downloads/D2017000035601%20(5).pdf [dostęp: 28.07.208].
- SHUY-AMI A., 2014, Happiness, Life Satisfaction and Sport Fan, Wydawnictwo Academic Star Publishing Company, Izrael.
- SITKIEWICZ-BORZUCKA K., 2013, Modele i postacie uwarunkowań agresji adolescentów, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.
- ŚLIWA L., 2015, Ważna jest zadyma, http://gosc.pl/doc/790469.Wazna-jest-zadyma [dostęp: 21.09.2015].
- TEDESCHI J.T., FELSON R.B., 1994, Violence, aggression& coercive actions, Washington American Psychological: Association, 1994.
- WYSOCKA E., 2013, Społeczno-kulturowe wyznaczniki agresji-próba systematyzacji, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.
References
BABIK M., 2010, Szkoła wobec subkultury kibiców, Wydawnictwo WAM, Kraków.
BERKOWITZ L., 1989, The frustration-aggression hypothesis: examination and reformulation, Psychological Bulletin, No. 1096.
BORECKA-BIERNAT D., 1998, Zachowania agresywne i nieśmiałe młodzieży w sytuacji ekspozycji społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
DUDAŁA J., 2004, Fani-Chuligani, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, 2007, t. IV, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
GAŚ Z.B., 2014, Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny, Fundacja „Masz szansę”, Lublin.
HODAN B., ŻUKOWSKA Z., 1996, Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno-wychowawcze funkcje, Olomouc–Warszawa.
JANUS T., 2014, Zjawisko agresji w widowiskach sportowych, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
KAMYS B., 2007/2008, Statystyczne metody opracowania pomiarów – 2, Instytut Fizyki UJ.
KOWALSKA J. (red.), 2012, Fair play w wychowaniu do kulturalnego odbioru widowiska sportowego (na przykładzie łódzkiego projektu „Jestem fair”), MSW, Warszawa.
KOWALSKA J.E., KAŹMIERCZAK A., 2010, Zasada fair play jako wartość wychowawcza w edukacji szkolnej i w przeciwdziałaniu chuligaństwu na stadionach. Raport z badań w ramach projektu pilotażowego „Jestem fair” realizowanego w łódzkich szkołach, MSWiA, Warszawa.
KOWALSKI R., 2000, Potomkowie Hooligana. Szalikowcy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
KRAHE B., 2005, Agresja, przeł. J. Suchecki, GWP, Gdańsk.
KUBACKA-JASIECKA D., 2006, Agresja i autodestrukcja z perspektywy obronno-adaptacyjnych dążeń Ja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
PIOTROWSKI P. (w rozmowie z Michałem Dobrołowiczem), 2015, Dla polskiego kibica ważny jest etos, przywiązanie do barw klubowych, Serwis informacyjny RMF 24, 25.03.2015, http://www.rmf24.pl/sport/news-dla-polskiego-kibica-wazny-jest-etos-przywiazanie-do-barw-kl,nId,1703777.
Agresywne zachowania kibiców piłki nożnej – próba poznania zjawiska... 127
PORAJ G., 2013, Poziom syndromu agresji a funkcjonowanie w roli zawodowej u nauczycieli, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.
POSPIESZYL I., 2009, Patologie społeczne, PWN, Warszawa.
POTEJKO P., 2004, Dewiacyjne zachowania kibiców sportowych jako zjawisko patologii społecznej [w:] M. Prokosz (red.), Dewiacyjne aspekty współczesnego świata. Przejawy – zapobieganie – terapia, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
PROKOSZ M., 2013, Agresja stadionowa – przejawy oraz strategie profilaktyczne, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2014 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego (…) (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), file:///C:/Users/User/Downloads/D2017000035601%20(5).pdf [dostęp: 28.07.208].
SHUY-AMI A., 2014, Happiness, Life Satisfaction and Sport Fan, Wydawnictwo Academic Star Publishing Company, Izrael.
SITKIEWICZ-BORZUCKA K., 2013, Modele i postacie uwarunkowań agresji adolescentów, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.
ŚLIWA L., 2015, Ważna jest zadyma, http://gosc.pl/doc/790469.Wazna-jest-zadyma [dostęp: 21.09.2015].
TEDESCHI J.T., FELSON R.B., 1994, Violence, aggression& coercive actions, Washington American Psychological: Association, 1994.
WYSOCKA E., 2013, Społeczno-kulturowe wyznaczniki agresji-próba systematyzacji, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa.