Main Article Content
Abstract
The article presents and discusses the results of phenomenographical research conducted in the primary school in Poland. The study aims at analyzing how teachers, in situations unprovoked by the researcher, understand and assess the fact of the technologization of their school (the implementation of mobile devices). The cognitive result of the phenomenography is the determination of a map of meanings (technology defined as poison, addictive drug or Trojan horse) that reveals various ways how teachers understand mobile devices and their educational and cultural roles.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BERGER P., LUCKMANN T., 2010, Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, PWN, Warszawa.
- CARON A.H., CARONIA L., 2007, Moving cultures. Mobile communication in everyday life, McGill-Queens University Press, Montreal.
- DESCARTES R., 1981, Rozprawa o metodzie, PWN, Warszawa.
- DINGLI A., SEYCHEL D., 2015, The New Digital Natives: Cutting the Chord, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg.
- FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, PWN, Warszawa.
- JAN PAWEŁ II, 2013, Encyklika Evangelium Vitae, Dom Wydawniczy Rafael, Kraków.
- KATZ J., 1997, Media Rants: Postpolitics in the Digital Nation, Hardwired, San Francisco.
- KLICHOWSKI M., PRZYBYŁA M., 2013, Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji, Studia Edukacyjne, 24.
- LANDOWSKI E., MARRONE G., 2002, La società degli oggetti. Problemi di interoggettività. Meltemi, Rome.
- LATOUR B., 1996, On Interobjectivity. Mind, Culture and Activity, 3 (4).
- PASTERZE KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W POLSCE, 2014, List pasterski na niedzielę Świętej Rodziny, [w:] Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo KP, Warszawa.
- MARTON F., BOOTH S., 1997, Learning and awareness, Erlbaum Associates, Mahwah.
- MĘCZKOWSKA A., 2003, Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, Kwartalnik Pedagogiczny, 3.
- NOSOL P., 2014, Technologia i sport, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
- PEGRUM M., 2014, Mobile learning. Languages, literacies, cultures, Palgrave Macmillan, New York.
- SZKUDLAREK T., 1997, Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, Socjologia Wychowania XIII, z. 317.
References
BERGER P., LUCKMANN T., 2010, Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, PWN, Warszawa.
CARON A.H., CARONIA L., 2007, Moving cultures. Mobile communication in everyday life, McGill-Queens University Press, Montreal.
DESCARTES R., 1981, Rozprawa o metodzie, PWN, Warszawa.
DINGLI A., SEYCHEL D., 2015, The New Digital Natives: Cutting the Chord, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg.
FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, PWN, Warszawa.
JAN PAWEŁ II, 2013, Encyklika Evangelium Vitae, Dom Wydawniczy Rafael, Kraków.
KATZ J., 1997, Media Rants: Postpolitics in the Digital Nation, Hardwired, San Francisco.
KLICHOWSKI M., PRZYBYŁA M., 2013, Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji, Studia Edukacyjne, 24.
LANDOWSKI E., MARRONE G., 2002, La società degli oggetti. Problemi di interoggettività. Meltemi, Rome.
LATOUR B., 1996, On Interobjectivity. Mind, Culture and Activity, 3 (4).
PASTERZE KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W POLSCE, 2014, List pasterski na niedzielę Świętej Rodziny, [w:] Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo KP, Warszawa.
MARTON F., BOOTH S., 1997, Learning and awareness, Erlbaum Associates, Mahwah.
MĘCZKOWSKA A., 2003, Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, Kwartalnik Pedagogiczny, 3.
NOSOL P., 2014, Technologia i sport, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
PEGRUM M., 2014, Mobile learning. Languages, literacies, cultures, Palgrave Macmillan, New York.
SZKUDLAREK T., 1997, Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, Socjologia Wychowania XIII, z. 317.