Main Article Content
Abstract
The article addresses the issue of pitfalls which appear during work with the category of resistance and its application in theoretical and empirical analyses. The article presents different perspectives on this notion and discusses its multidimensional character and contextuality. What emerged from the work with that category is its polarization. This phenomenon blurs the category of resistance, at the same time contributing to its excessive limitation. In both cases, there is a risk of recognizing resistance in every situation or ignoring its explicit displays. The aim of the article is to show the struggles of working with a complex theoretical and empirical category that is "resistance" as well as to discuss the pitfalls resulting from the lack of athorough literature analysis and a critical reflection on theoretical and practical studies concerning a given concept and terms connected to it.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2019 Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BABICKA-WIRKUS A., 2015, Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji uczniów, Kraków.
- BIELSKA E., 2013, Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych. Główne problemy, pojęcia, rozstrzygnięcia, Katowice.
- CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk.
- GARA J., 2016, Fenomen nieredukowalności teorii i praktyki pedagogicznej - wystąpienie na XXX Letniej Szkole Młodych Pedagogów Pułapki badań nad edukacją, Katowice-Wisła, 12–16 września 2016 r.
- GENOVESE E., 1974, Roll, Jordan, Roll: The World the Slaves Made, New York.
- HOLLANDER J.A., EINWOHNER R.L., 2004, Conceptualizing Resistance, Sociological Forum, Vol. 19, No. 4.
- HYNES M., 2013, Reconceptualizing resistance: sociology and the affective dimension of resistance, The British Journal of Sociology, Vol. 64, Issue 4.
- MCLAREN P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przekł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wrocław.
- MCLAREN P., 1999, Schooling as a Ritual Performance. Toward Political Economy of Educational Symbols and Gestures, Lanham-Boulder-New York-Oxford.
- MROŻEK S., 1996, Tango.
- RABY R., 2005, What is Resistance?, Journal of Youth Studies, Vol. 8, No. 2.
- RANCIÈRE J., 2007, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przekł. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Kraków.
- RUBIN J.W., 1996, Defining resistance: Contested interpretations of everyday acts, [in:] A. Sarat, S.S. Silbey (red.), Studies in Law, Politics, and Society, Vol. 16, Greenwich, CT.
- SCOTT J., 1985, Weapons of the Weak. Everyday Forms of Peasant Resistance, London.
- SHARPE J., ROUTLEDGE P., PHILO C., PADDISON R., 2000, Entanglements of power: geographies of domination/resistance, [in:] C. Philo, P. Routledge, J. Sharpe, R. Paddison (eds.), Entanglements of Power: Geographies of Domination/Resistance, London.
- Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/
- WATSON G., 1971, Resistance to Change, American Behavioral Scientist, Vol. 14.
- WEITZ R., 2001, Women and their hair: Seeking Power through resistance and accommodation, Gender & Society, No. 15.
- WIECZOREK K., 2015, Skrzydeł nam trzeba czy ołowiu? Kreatywność człowieka a struktura przestrzeni wolności, [w:] J. Wacha, Ł. Janicki (red.), Opór - Protest - Wykroczenie, Lublin.
References
BABICKA-WIRKUS A., 2015, Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji uczniów, Kraków.
BIELSKA E., 2013, Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych. Główne problemy, pojęcia, rozstrzygnięcia, Katowice.
CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk.
GARA J., 2016, Fenomen nieredukowalności teorii i praktyki pedagogicznej - wystąpienie na XXX Letniej Szkole Młodych Pedagogów Pułapki badań nad edukacją, Katowice-Wisła, 12–16 września 2016 r.
GENOVESE E., 1974, Roll, Jordan, Roll: The World the Slaves Made, New York.
HOLLANDER J.A., EINWOHNER R.L., 2004, Conceptualizing Resistance, Sociological Forum, Vol. 19, No. 4.
HYNES M., 2013, Reconceptualizing resistance: sociology and the affective dimension of resistance, The British Journal of Sociology, Vol. 64, Issue 4.
MCLAREN P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przekł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wrocław.
MCLAREN P., 1999, Schooling as a Ritual Performance. Toward Political Economy of Educational Symbols and Gestures, Lanham-Boulder-New York-Oxford.
MROŻEK S., 1996, Tango.
RABY R., 2005, What is Resistance?, Journal of Youth Studies, Vol. 8, No. 2.
RANCIÈRE J., 2007, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przekł. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Kraków.
RUBIN J.W., 1996, Defining resistance: Contested interpretations of everyday acts, [in:] A. Sarat, S.S. Silbey (red.), Studies in Law, Politics, and Society, Vol. 16, Greenwich, CT.
SCOTT J., 1985, Weapons of the Weak. Everyday Forms of Peasant Resistance, London.
SHARPE J., ROUTLEDGE P., PHILO C., PADDISON R., 2000, Entanglements of power: geographies of domination/resistance, [in:] C. Philo, P. Routledge, J. Sharpe, R. Paddison (eds.), Entanglements of Power: Geographies of Domination/Resistance, London.
Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/
WATSON G., 1971, Resistance to Change, American Behavioral Scientist, Vol. 14.
WEITZ R., 2001, Women and their hair: Seeking Power through resistance and accommodation, Gender & Society, No. 15.
WIECZOREK K., 2015, Skrzydeł nam trzeba czy ołowiu? Kreatywność człowieka a struktura przestrzeni wolności, [w:] J. Wacha, Ł. Janicki (red.), Opór - Protest - Wykroczenie, Lublin.