Main Article Content

Abstract

The article addresses the issue of pitfalls which appear during work with the category of resistance and its application in theoretical and empirical analyses. The article presents different perspectives on this notion and discusses its multidimensional character and contextuality. What emerged from the work with that category is its polarization. This phenomenon blurs the category of resistance, at the same time contributing to its excessive limitation. In both cases, there is a risk of recognizing resistance in every situation or ignoring its explicit displays. The aim of the article is to show the struggles of working with a complex theoretical and empirical category that is "resistance" as well as to discuss the pitfalls resulting from the lack of athorough literature analysis and a critical reflection on theoretical and practical studies concerning a given concept and terms connected to it.

Keywords

opór pułapki polaryzacja oporu resistance research pitfalls, polarization of resistance

Article Details

How to Cite
Babicka-Wirkus, A. (2019). The Pitfalls of Resistance: the Challenges of Researching Actions Based on Opposition. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 22(1(85), 19–30. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/125

References

  1. BABICKA-WIRKUS A., 2015, Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji uczniów, Kraków.
  2. BIELSKA E., 2013, Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych. Główne problemy, pojęcia, rozstrzygnięcia, Katowice.
  3. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk.
  4. GARA J., 2016, Fenomen nieredukowalności teorii i praktyki pedagogicznej - wystąpienie na XXX Letniej Szkole Młodych Pedagogów Pułapki badań nad edukacją, Katowice-Wisła, 12–16 września 2016 r.
  5. GENOVESE E., 1974, Roll, Jordan, Roll: The World the Slaves Made, New York.
  6. HOLLANDER J.A., EINWOHNER R.L., 2004, Conceptualizing Resistance, Sociological Forum, Vol. 19, No. 4.
  7. HYNES M., 2013, Reconceptualizing resistance: sociology and the affective dimension of resistance, The British Journal of Sociology, Vol. 64, Issue 4.
  8. MCLAREN P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, przekł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wrocław.
  9. MCLAREN P., 1999, Schooling as a Ritual Performance. Toward Political Economy of Educational Symbols and Gestures, Lanham-Boulder-New York-Oxford.
  10. MROŻEK S., 1996, Tango.
  11. RABY R., 2005, What is Resistance?, Journal of Youth Studies, Vol. 8, No. 2.
  12. RANCIÈRE J., 2007, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przekł. M. Kropiwnicki, J. Sowa, Kraków.
  13. RUBIN J.W., 1996, Defining resistance: Contested interpretations of everyday acts, [in:] A. Sarat, S.S. Silbey (red.), Studies in Law, Politics, and Society, Vol. 16, Greenwich, CT.
  14. SCOTT J., 1985, Weapons of the Weak. Everyday Forms of Peasant Resistance, London.
  15. SHARPE J., ROUTLEDGE P., PHILO C., PADDISON R., 2000, Entanglements of power: geographies of domination/resistance, [in:] C. Philo, P. Routledge, J. Sharpe, R. Paddison (eds.), Entanglements of Power: Geographies of Domination/Resistance, London.
  16. Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/
  17. WATSON G., 1971, Resistance to Change, American Behavioral Scientist, Vol. 14.
  18. WEITZ R., 2001, Women and their hair: Seeking Power through resistance and accommodation, Gender & Society, No. 15.
  19. WIECZOREK K., 2015, Skrzydeł nam trzeba czy ołowiu? Kreatywność człowieka a struktura przestrzeni wolności, [w:] J. Wacha, Ł. Janicki (red.), Opór - Protest - Wykroczenie, Lublin.