Main Article Content

Abstract

Equality is one of the most important categories in pedagogical reflection. However, it is difficult to determine its semantic scope, because it has many various dimensions: ontological, legal, social, economic and political ones. The attempts to define it in literature have usually led to narrowing its semantic scope to certain dimensions, while at the same time legitimizing a certain area of inequality. As a result, equality has been reduced to the matter of equality in dignity, equality of rights and legal equality. In education, this approach is not satisfactory, because it gives permission for all other types of inequality. In addition, current equality policies are external and arbitrary in the face of entities experiencing inequality. Thus, the egalitarianization of education requires involvement of all entities in recognizing, deconstructing and counteracting inequalities.

Keywords

edukacja równość polityka równości education, equality equality policy

Article Details

How to Cite
Lewartowska-Zychowicz, M. . (2019). Equality in Education - about the Theorethic Legitimations of Inequality and the Practical Necessity of Equality Policies. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 22(1(85), 1–18. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/123

References

  1. ANZENBACHER A., 1978, Menschenwürde zwischen Freiheit und Gleichheit. Christliche Soziallehre - Prinzipien und Konfrontation, St. Pölten-Wien 1978; cyt. za: Mazurek J., 1981, Wolność i równość społeczna, Roczniki Nauk Społecznych, t. IX.
  2. ARYSTOTELES, Etyka eudemejska, http://biblioteka.kijowski.pl/arystoteles/etyka_eudemejska.pdf (dostęp: 11.09.2018).
  3. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1994, Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin.
  4. FRIEDMAN M., FRIEDMAN R., 2006, Wolny wybór, przeł. J. Kwaśniewski, Wydawnictwo "Aspect", Sosnowiec.
  5. HAYEK A.F. VON, 2006, Konstytucja wolności, przeł. J. Stawiński, PWN, Warszawa.
  6. HEYWOOD A., 2007, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, przeł. M. Habura, PWN, Warszawa.
  7. KONSTAŃCZAK S., 2001, Równość jako kategoria filozoficzna, Słupskie Studia Filozoficzne, nr 3.
  8. KWIECIŃSKI Z., 2007, Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość? Implikacje edukacyjne, Nauka, nr 4.
  9. LEWARTOWSKA-ZYCHOWICZ M., 2010, Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności, Impuls, Kraków.
  10. MAZUREK J., 1981, Wolność i równość społeczna, Roczniki Nauk Społecznych, t. IX.
  11. PARFIT D., 1997, Equality and Priority, Ratio no. 10; cyt. za: T. Żuradzki, Równość: przegląd problemu, https://www.researchgate.net/publication/268979750_Rownosc_przeglad_problemu (dostęp: 7.09.2018).
  12. MĘCZKOWSKA-CHRISTIANSEN A., MIKIEWICZ P., 2009, Wprowadzenie - idee równości i edukacja, [w:] A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz, Idee - diagnozy - nadzieje: szkoła polska a idee równości, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  13. MISES L. VON, 1999, Mentalność antykapitalistyczna, przeł. J.M. Małek, Arcana, Kraków. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_
  14. Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf (dostęp: 15.09.2018).
  15. RANCIÉRE J., 2008, Nienawiść do demokracji, przeł. M. Kropiwnicki, Instytut Wydawniczy "Książka i Prasa", Warszawa.
  16. ŚLEDZIŃSKA-SIMON A., 2011, Zasada równości i zasada niedyskryminacji w prawie Unii Europejskiej, Studia BAS, nr 2 (26).
  17. ROUSSEAN J.J., 1948, Umowa społeczna, przeł. A. Peretiatkowicz, Księgarnia Wydawnictw Prawniczych i Naukowych, Łódź.
  18. WALZER M., 2007, Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, przeł. M. Szczubiałka, Wydawnictwo UW, Warszawa.
  19. ZIEMBIŃSKI Z., 1992, O pojmowaniu sprawiedliwości, Instytut Wydawniczy "Dajmonion", Lublin.
  20. ŻURADZKI T., Równość: przegląd problemu, https://www.researchgate.net/publication/268979750_Rownosc_przeglad_problemu (dostęp: 7.09.2018).