Main Article Content
Abstract
In this paper I consider the possibility of challenging the rationality which is generally acknowledged as the foundation of our thinking about school education and students? development. The core of this rationality is the concept of the biography as the driving force which eventually results in the individual?s standardized development, or directed growth, as is generally defined within the semantics. By assuming as a starting point T. Kuhn?s theory of paradigms and likewise taking for granted the possibility of their co-existence in the field of social sciences I indicate the necessity to open up to a new paradigm in the theory and practice of educational diagnostic measurement and evaluation. Main source for the arguments critically discussing the traditional concept of ?development? and proving its ambiguity are research work done and analyses provided from the positivistic as well as the radical methodology camp. I expound a number of studies and analysis clearly showing that this paradigm is equivocal in itself and its unquestioned acceptance problematic. I emphasize the position of critical philosophy, (inspired by Foucault?s concept of expert power/knowledge), deconstructing traditional developmental psychology (B. Bradley, J. Morss, E. Burman). Exemplary for an education rejecting the idea of the normalized/ standardized development and its diagnosing I would like to point out both the Reggio Emilia and the Stockholm Projects as described by G. Dahlberg, P. Moss and A. Pence.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ALEKSANDER Z., 1998, Cenić kulturową tożsamość, Nowa Polszczyzna, nr 1.
- BERNSTEIN B., 1980, Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, [w:] G. Shugar, M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka, PWN, Warszawa.
- BRADLEY B., 1989, Visions of infancy: A critical introduction to child psychology, Polity Press, Oxford.
- BURMAN E., 1994, Deconstructing developmental psychology, Routledge, London.
- DAHLBERG G., MOSS P., PENCE A., 2013, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- DATTA L., 2001, The wheelbarrow, the mosaic and the double helix. Challenges and strategies for successfully carrying out mixed methods evaluation, Evaluation Journal of Australasia, Vol. 1, No. 2.
- DĄBROWSKI M., 2009, Umiejętności matematyczne uczniów kończących klasę trzecią. Wykonywanie obliczeń, [w:] M. Dąbrowski (red.), Trzecioklasista i jego nauczyciel. Raport z badań ilościowych 2008, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa.
- DĄBROWSKI M., 2009, Umiejętności matematyczne uczniów kończących klasę trzecią. Rozwiązywanie zadań tekstowych, [w:] M. Dąbrowski (red.), Trzecioklasista i jego nauczyciel. Raport z badań ilościowych 2008, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa.
- DYLAK S., 2012, Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka, [w:] W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań–Rzeszów.
- ESCOBAR A., 1991, Planning, [in:] W. Sachs (ed.), The Development Dictionary: A Guide to Knowledge as Power, Zed Books, London.
- FOUCAULT M., 1993, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa.
- GAWLICZ K., 2009, Wrastanie w nierówność. Edukacja przedszkolna a odtwarzanie struktur dominacji i podporządkowania, [w:] A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz (red.), Idee – Diagnozy – Nadzieje. Szkoła polska a idee równości, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- GREEN J., 2007, Mixed Methods in Social Inquiry, John Wiley & Sons.
- GROBLER A., 2010, Ekumenizm metodologiczny, Roczniki Psychologiczne KUL, t. 13, nr 1.
- GUBA E.G., LINCOLN Y.S., 2009, Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- HORGAN J., HORGAN J., 1999, Koniec nauki, czyli o granicach wiedzy u schyłku ery naukowej, Pruszyński i S-ka, Warszawa.
- KARPIŃSKI M., GRUDNIEWSKA M., ZAMBROWSKA M., 2012, Wstępne wyniki badania umiejętności matematycznych w gimnazjum, IBE, Warszawa.
- KLUS-STAŃSKA D., 2008, Dziecko w pułapce wczesnej edukacji – perspektywy krytyki adaptacyjnej i emancypacyjnej, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4.
- KLUS-STAŃSKA D., 2009, Paradygmaty współczesnej dydaktyki – poszukiwanie kwiatu paproci czy szansa na tożsamość teoretyczno-metodologiczną. Wprowadzenie, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
- KLUS-STAŃSKA D., 2012, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- KONARZEWSKI K., 2012, TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, http://www.wzzso.pl/osi.pdf [dostęp: 20 czerwca 2013].
- KUHN T.S., 1985, Raz jeszcze o paradygmatach, [w:] T.S. Kuhn, Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, PIW, Warszawa.
- MARCINIAK Z., SUŁOWSKA A., 2007, Matematyka, [w:] M. Federowicz (red.), Umiejętności polskich gimnazjalistów. Pomiar, wyniki, zadania tekstowe z komentarzami, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
- MORSS J.R., 1996, Growing Critical: Alternatives to Developmental Psychology, Routledge, London.
- NĘCKA E., 1995, Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
- NISBETT R.E., 2009, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Wydawnictwo Smak Słowa, Gdańsk.
- POLKINGHORNE J., 1998, Poza nauką. Kontekst kulturowy współczesnej nauki, Wydawnictwo Amber, Warszawa.
- RUTKOWIAK J., 2009, Wielość paradygmatów dydaktyki, a wspólny mianownik realności życia. Ku pytaniom o przekładalność paradygmatów, [w:]: D. Klus-Stańska, L. Hurło, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. The Journal of Creative Behavior, 2102, Vol. 46, No. 4.
- TRZEBIŃSKI J., 1981, Twórczość a struktura pojęć, PWN, Warszawa.
References
ALEKSANDER Z., 1998, Cenić kulturową tożsamość, Nowa Polszczyzna, nr 1.
BERNSTEIN B., 1980, Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, [w:] G. Shugar, M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka, PWN, Warszawa.
BRADLEY B., 1989, Visions of infancy: A critical introduction to child psychology, Polity Press, Oxford.
BURMAN E., 1994, Deconstructing developmental psychology, Routledge, London.
DAHLBERG G., MOSS P., PENCE A., 2013, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
DATTA L., 2001, The wheelbarrow, the mosaic and the double helix. Challenges and strategies for successfully carrying out mixed methods evaluation, Evaluation Journal of Australasia, Vol. 1, No. 2.
DĄBROWSKI M., 2009, Umiejętności matematyczne uczniów kończących klasę trzecią. Wykonywanie obliczeń, [w:] M. Dąbrowski (red.), Trzecioklasista i jego nauczyciel. Raport z badań ilościowych 2008, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa.
DĄBROWSKI M., 2009, Umiejętności matematyczne uczniów kończących klasę trzecią. Rozwiązywanie zadań tekstowych, [w:] M. Dąbrowski (red.), Trzecioklasista i jego nauczyciel. Raport z badań ilościowych 2008, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa.
DYLAK S., 2012, Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka, [w:] W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań–Rzeszów.
ESCOBAR A., 1991, Planning, [in:] W. Sachs (ed.), The Development Dictionary: A Guide to Knowledge as Power, Zed Books, London.
FOUCAULT M., 1993, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa.
GAWLICZ K., 2009, Wrastanie w nierówność. Edukacja przedszkolna a odtwarzanie struktur dominacji i podporządkowania, [w:] A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz (red.), Idee – Diagnozy – Nadzieje. Szkoła polska a idee równości, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
GREEN J., 2007, Mixed Methods in Social Inquiry, John Wiley & Sons.
GROBLER A., 2010, Ekumenizm metodologiczny, Roczniki Psychologiczne KUL, t. 13, nr 1.
GUBA E.G., LINCOLN Y.S., 2009, Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
HORGAN J., HORGAN J., 1999, Koniec nauki, czyli o granicach wiedzy u schyłku ery naukowej, Pruszyński i S-ka, Warszawa.
KARPIŃSKI M., GRUDNIEWSKA M., ZAMBROWSKA M., 2012, Wstępne wyniki badania umiejętności matematycznych w gimnazjum, IBE, Warszawa.
KLUS-STAŃSKA D., 2008, Dziecko w pułapce wczesnej edukacji – perspektywy krytyki adaptacyjnej i emancypacyjnej, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4.
KLUS-STAŃSKA D., 2009, Paradygmaty współczesnej dydaktyki – poszukiwanie kwiatu paproci czy szansa na tożsamość teoretyczno-metodologiczną. Wprowadzenie, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
KLUS-STAŃSKA D., 2012, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
KONARZEWSKI K., 2012, TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, http://www.wzzso.pl/osi.pdf [dostęp: 20 czerwca 2013].
KUHN T.S., 1985, Raz jeszcze o paradygmatach, [w:] T.S. Kuhn, Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, PIW, Warszawa.
MARCINIAK Z., SUŁOWSKA A., 2007, Matematyka, [w:] M. Federowicz (red.), Umiejętności polskich gimnazjalistów. Pomiar, wyniki, zadania tekstowe z komentarzami, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
MORSS J.R., 1996, Growing Critical: Alternatives to Developmental Psychology, Routledge, London.
NĘCKA E., 1995, Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
NISBETT R.E., 2009, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Wydawnictwo Smak Słowa, Gdańsk.
POLKINGHORNE J., 1998, Poza nauką. Kontekst kulturowy współczesnej nauki, Wydawnictwo Amber, Warszawa.
RUTKOWIAK J., 2009, Wielość paradygmatów dydaktyki, a wspólny mianownik realności życia. Ku pytaniom o przekładalność paradygmatów, [w:]: D. Klus-Stańska, L. Hurło, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. The Journal of Creative Behavior, 2102, Vol. 46, No. 4.
TRZEBIŃSKI J., 1981, Twórczość a struktura pojęć, PWN, Warszawa.