Main Article Content

Abstract

Contemporary concepts of educational diagnosis and evaluation are presented in terms of processes leading to development. This sets the most general framework of the reflection undertaken in the text concerning the question as to what is the extent to which pedagogical theories, applied in practical studies explicitly or hidden behind methodological criteria and/or norms, shape a different horizon of understanding everyday teacher actions. This can provide teachers with premises for critical reflection on their own experience and knowledge held, which is a basis for changes to both thinking about education as well as to educational actions. In consideration of this issue I assume that the perspective of self-reflection on acting which is closest to teachers is set by individual pedagogical theories strongly linked to cognitive schemata and routine actions. Their being knocked out of such automatism is rendered possible (following J. Bruner) thanks to contrast, confrontation and metacognition, with each of these strategies possibly resulting in different effects. This problematizes claims behind many solutions officially and/or commonly applied in education and undertakings made which rarely reach beyond the level of pedagogical informality despite being meant to alter the nature of Polish school. At the same time, however, the analyses conducted point to the potential hidden in the process of teacher self-diagnosis/self-evaluation drawing ? at the level of interpretation ? on different pedagogical theories presented in terms of categories to opening the horizon of reasoning concerning school and one?s own actions in it.

Keywords

Diagnoza pedagogiczna ewaluacja Pedagogical diagnosis evaluation

Article Details

How to Cite
Szyling, G. (2013). Diagnosis and Evaluation vs. Theoretical Horizons of Reflection on Acting. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(4(64), 55–70. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/111

References

  1. BRUNER J., 2006, Kultura edukacji, Universitas, Kraków.
  2. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2012, Ile „techne”, ile „praxis”? W poszukiwaniu koncepcji praktyki jako elementu kształcenia nauczycielskiego profesjonalizmu, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3 (59).
  3. DYLAK S., 2000, Nauczycielskie ideologie pedagogiczne a kształcenie nauczycieli, [w:] K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, Warszawa.
  4. FLICK U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. GIDDENS A., 2008, Konsekwencje nowoczesności, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  6. GROENWALD M., 2007, Przestrzeń jako kategoria strukturotwórcza w badaniu osiągnięć uczniów, [w:] M. Strzyż, A. Zieliński (red.), Region w edukacji przyrodniczo-geograficznej, Wydawnictwo Instytutu Geografii Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
  7. JASKUŁA S., 2012, Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej, [w:] B. Niemierko, K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, PTDE, Wrocław.
  8. JEWDOKIMOW M., „Uczniowie są aktywni”? Analiza wymagania, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  9. KASÁČOVÁ B., CABANOVÁ M., 2011, Pedagogická diagnostika. Teória a metódy diagnostikovania v elementárnej edukácii, Pedagogicka fakulta, Uniwerzita Mateja Bela, Banská Bystrica.
  10. KINCHELOE J.L., McLaren P., 2009, Teoria krytyczna i badania jakościowe, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. KLUS-STAŃSKA D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
  12. KOŁODZIEJCZYK J., 2011, Recepcja procesu ewaluacji zewnętrznej w szkołach i placówkach edukacyjnych, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  13. KONARZEWSKI K., 2000, Jak uprawiać badania oświatowe? Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.
  14. KONARZEWSKI K., 2004, Kształcenie i wychowanie w szkołach podstawowych i gimnazjach w roku szkolnym 2002/2003, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  15. KORPOROWICZ L., 2010, Interakcyjna misja ewaluacji, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  16. KORPOROWICZ L., 2011, Ewaluacja jako animacja. W kierunku ewaluacji piątej generacji, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  17. KOSTURBAŁA-BRAK A., Formy kooperacji między nauczycielami a uczniami w doskonaleniu procesów edukacyjnych. Analiza spełnienia kryterium, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  18. KOZIELECKI J., 2002, Teoria czynności a psychotransgresjonizm, [w:] I. Kurcz, D. Kądzielawa (red.), Psychologia czynności. Nowe perspektywy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  19. KWIATKOWSKA H., 2008, Pedeutologia, WAiP, Warszawa.
  20. MAZURKIEWICZ G., 2011, Reforma nadzoru pedagogicznego jako projekt cywilizacyjny, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  21. MELOSIK Z., Szkudlarek T., 2009, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.
  22. MESSICK S., 1980, Trafność testu a etyka oceny (diagnozy), [w:] J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów, GWP, Sopot 2005.
  23. MESSICK S., 1995, Trafność oceny psychologicznej, [w:] J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów, GWP, Sopot 2005.
  24. MIZEREK H., 1999, Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
  25. NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  26. PERKOWSKA-KLEJMAN H., 2012, Czy twoi studenci są refleksyjni?, Studia Edukacyjne, nr 21.
  27. POLAK K., 2000, Podążając ku niewidzialnemu (Teorie indywidualne nauczycieli), [w:] K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, Warszawa.
  28. Rozporządzenie MEN z dn. 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z dn. 9 października 2009.
  29. SZYLING G., 2011, Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Impuls, Kraków.
  30. SZYLING G., 2013, O „nadwyżce wiedzy” w diagnozowaniu klasy szkolnej (w druku).
  31. TRIPP D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, Warszawa.
  32. ZAMOJSKI P., 2011, Pomyśleć szkołę inaczej... Edukacja matematyczno-przyrodnicza w toku debat publicznych, Wydawnictwo Fundacji Rozwoju UG, Gdańsk.