Main Article Content

Abstract

In the study, I analyse the arguments which teachers of vocational and technical schools are guided by, while solving dilemmas present in their work with students and while making certain decisions. The data collected during ten focus interviews carried in different facilities show that they tend to make right or good choices and avoid making bad ones. Therefore, in the analysis I focus on moral and outsidemoral justifications of the dilemmas? settlement. It shows that most commonly they make their decisions either due to the individually experienced responsibilities or obligations or because of the expected benefits, in which they are guided by one of the following criteria: prudence, residual emotional experiences, the moral-legal one, the consequential one. The research also shows that the knowledge of ethical theories makes the choices easier, though not sparing teachers from bearing responsibility.

Keywords

dylematy w pracy nauczycieli moralne i pozamoralne uzasadnienia nauczycielskich decyzji dilemmas in the work of teachers moral and outside-moral justifications of teachers’ decisions

Article Details

How to Cite
Groenwald, M. (2015). Between a Difficult Choice and a ?No-Win Situation?. About Moral and Outsidemoral Justifications of Teachers? . INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 18(1(69), 133–150. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/110

References

  1. BARBOUR R., 2011, Badania fokusowe, przeł. B. Komorowska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  2. BARTKOWIAK L.E., 2006, Między powinnością a obowiązkiem – o kodeksach deontologicznych zawodów medycznych, Wiadomości Lekarskie, t. LIX, nr 11–12.
  3. BENTHAM J., 1958, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, przeł. B. Nawroczyński, PWN, Warszawa.
  4. BIELECKA-PRUS J., 2012, Wywiad skoncentrowany na problemie, [w:] K. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej, Wyd. Difin, Warszawa.
  5. BRANDT R.B., 1996, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, przeł. B. Stanosz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  6. CHARMAZ K., 2009, Teoria ugruntowana, przeł. B. Komorowska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  7. CHMIELEWSKI A., 2009, Polityka i etyka Alasdaira MacIntyre’a, [w:] A. MacIntyre, Etyka i polityka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  8. CHYROWICZ B., 2008, O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Wyd. „Znak”, Kraków.
  9. CRESWELL J.W., 2013, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, przeł. J. Gilewicz, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  10. DYLAK S., 2007, W cieniu własnej wiedzy – między pewnością a bezradnością wychowawcy, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, t. 3,
  11. GWP, Gdańsk.
  12. FILEK J., 2001, Filozofia jako etyka, Wyd. „Znak”, Kraków.
  13. FILEK J., 2014, Etyka. Reinterpretacje, Wyd. Homini, Kraków.
  14. GROENWALD M., 2011, Etyczne aspekty egzaminów szkolnych, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  15. GUBA E.G., LINCOLN Y.S., 2009, Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, przeł. M. Bobako, [w:] N.K Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  16. HARTMAN J., WOLEŃSKI J., 2009, Wiedza o etyce, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa.
  17. HOŁÓWKA J., 2001, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa.
  18. KANT I., 2001, Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, Wyd. „Antyk”, Kęty.
  19. KONECKI K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  20. KWIATKOWSKA H., 2007, Tożsamość wychowawcy, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, t. 3, GWP, Gdańsk.
  21. MENDEL M., 2009, Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  22. MĘCZKOWSKA A., 2002, Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego, OW „Impuls”, Kraków.
  23. MILL J.S., 2005, Utylitaryzm, przeł. M. Ossowska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  24. MILES M.B., HUBERMAN A.M., 2000, Analiza danych jakościowych, przeł. S. Zbielski, Wyd. Trans Humana, Białystok.
  25. NAGEL T., 1997, Pytania ostateczne, przeł. A. Romaniuk, Wyd. Fundacja „Aletheia”, Warszawa.
  26. NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  27. RUTKOWIAK J., 2010, Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela. Ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji, OW „Impuls”, Kraków.
  28. SZOŁTYSEK A. E., 2003, Filozofia pedagogiki, Wyd. Esse, Katowice.
  29. SZTOMPKA P., 2002, Socjologia, Wyd. „Znak”, Kraków.
  30. SZUTTA N., 2007, Współczesna etyka cnót, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  31. SZYLING G., 2011, Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, OW „Impuls”, Kraków.