Main Article Content

Abstract

University is an institution whose fundamental task is to gain and distribute scientific truth. Until recently, academic education was seen as a value itself, nowadays, however, a university is often considered an economic institution, expected to swiftly produce workforce. Due to such perspective, higher education is degraded to a peculiar branch of industry, whose essence is to sell its services. An academic diploma instead of being a symbol of knowledge, has become another commodity available on the market. The thing that forced the transformation of the higher education system was acceding to the Bologna Process.


The aim of the research was to get to know students? opinions concerning the realization of the Bologna Process resolutions. An attempt to analyze the connection between the opinions of the students on such matters as multistage studies, ECTS points, students? mobility, a diploma supplement and procedures ensuring the correct education quality in terms of a profile, department and stage of studies was made.


The results indicate various opinions among students concerning the Bologna Process with the majority of them declaring not having any opinion about it at all. The respondents of the practical fields of studies and state vocational schools are positive about the multistage form of studying. The group representing the 2nd stage of studying declare that multistage studies make education process longer and they are often more critical towards the diploma supplement. The representatives of general fields of university studies declare that the division of the education process into degrees, makes the process longer and is the source of extra duties, for example, writing a B.A. dissertation.


 

Keywords

proces boloński globalizacja w edukacji jakość kształcenia kompetencje zawodowe ewolucja uniwersytetu Bologna process globalization of education quality of teaching professional competence university evolution

Article Details

How to Cite
Nowakowska, H. (2015). The Realization of the Bologna Process in Students? Opinions. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 18(1(69), 123–131. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/109

References

  1. DENEK K., 2013, Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości, Edukacja Humanistyczna, nr 1(28), Szczecin.
  2. KLOC K., CHMIELECKA E., 2004, Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Materiały z ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej w dniach 20–21 maja 2004 r. w Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Wydawnictwo Fundacji Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  3. KRAŚNIEWSKI A., 2009, Proces Boloński to już 10 lat, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
  4. LYOTARD J.F., 1997, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migalski, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
  5. MELOSIK Z., 2009, Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
  6. MICHALSKI B., 2008, Konsekwencje procesu bolońskiego dla rozwoju gospodarczego i międzynarodowej konkurencyjności gospodarki, [w:] M.G. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy w kontekście spójności społeczno-ekonomicznej, Zeszyt nr 13, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
  7. REMISIEWICZ Ł., 2013, W stronę holistycznej socjologicznej teorii egzaminu, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3(63).
  8. RITZER G., 2005, Makdonaldyzacja społeczeństwa, przeł. L. Stawowy, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
  9. STRÓŻEWSKI W., 2008, O idei uniwersytetu, [w:] A. Grzegorczyk, J. Sójka (red.), Fenomen uniwersytetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.