Main Article Content

Abstract

Evaluation as way of institutional reflectivity became obligatory instrument in educational practice in Polish school after special ministerial regulation since 7th October 2012. Unfortunately ?the instrument? obtained very administrative role and is treated more as a accreditation, audit and control than developmental dialogue and participatory discourse of the educational stakeholders. That is why there are a lot of social, interactive but also methodological reductions that make evaluation process very technocratic without possibilities for learning and supporting internal potentials inside the school?s communities. Discovering developmental features of the evaluation process treated as a kind of educational interaction is a chance for exploring its pedagogical dimensions. At this way evaluation leads to understanding educational values of the schooling process and stimulates its human aspects.

Keywords

ewaluacja pedagogika ewaluacji evaluation evaluation pedagody

Article Details

How to Cite
Jaskuła, S. (2013). Pedagogy of Evaluation. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(4(64), 45–54. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/107

References

  1. BRONSON D.E., 2000, Progress and Problems in Social Work Research and Evaluation in the United States, Journal of Social Work Research and Evaluation: An International Publication, Vol. 1(2).
  2. GUBA E.G., LINCOLN Y.S., 1989, Fourth generation evaluation, Sage, London.
  3. HOUSE E.R., 1997, Demokratyzacja ewaluacji, [w:] L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  4. HOUSE E.R., 1997, Ewaluator w społeczeństwie, [w:] L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  5. JASKUŁA S., 2012, Ewaluacja rozwojowa jako wyzwanie współczesnego systemu edukacji, Zarządzanie Publiczne, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych, Uniwersytet Jagielloński 3 (19).
  6. JASKUŁA S., 2012, Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, Wyd. Grupa Tomami, Kraków.
  7. JASKUŁA S., 2011, Ewaluacja versus akredytacja – dwa światy w jednej przestrzeni, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Wyd. Grupa Tomami, Kraków.
  8. JASKUŁA S., 2010, O potrzebie re-ewaluacji w społeczeństwie nadmiaru informacji, [w:] K. Kasprzyk (red.), Ewaluacja programów operacyjnych – konteksty, dylematy, praktyki, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, Toruń.
  9. KORPOROWICZ L., 2001, Ewaluacja i społeczeństwo, [w:] E. Hałas (red.), Rozumienie zmian społecznych, TN KUL, Lublin.
  10. KORPOROWICZ L., 2010a, Interakcyjna misja ewaluacji, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  11. KORPOROWICZ L., 2010b, Współczesne koncepcje ewaluacji w kontekście wyzwań rozwoju regionalnego [w:] Ewaluacja programów operacyjnych na poziomie regionalnym – teoria i praktyka, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, Opole.
  12. PATTON M.Q., 1998, Qualitative Evaluation and Research Methods, Sage Publications, Newbury Park, London, New Delhi.
  13. PATTON M.Q., 1990, Discovering Process Use, The International Journal of Theory, Research and Practice , Vol. 4 (2), Sage Publications, London, Thousand Oaks, New Delhi.
  14. ROBSON C., 1997, Projektowanie ewaluacji, [w:] L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  15. SIMONS H., 1987, Getting to Know School in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation, The Falmer Press, London.
  16. TRIPODI T., 2000, The Contemporary Challenge in Evaluating Social Services – An International Perspective, Journal of Social Work research and Evaluation. An International Publication, Spring, Vol. 1 (1).