Main Article Content

Abstract

Evaluation is like Corporate Social Responsibility deeply involved in institutional, cultural and social values of the real communities. It means that evaluation process is not a ?mechanical?, valuefree data assessment , but is an interactive discourse engaged in human interests, attitudes, needs and images. Evaluators are responsible for designing research activity with own type of human relations, but also human rights, with respect to dignity each social group. From this point of view social ethics of evaluation has three dimensions according to responsibility of purpose, a way of conducting and application as a final value of valuing. Ethical aspects of evaluation should be one of the most important feature tested in evaluation practice as a level of evaluation culture in the new model of the knowledge based society.

Keywords

etyka ewaluacji ewaluacja ethics of evaluation evaluation

Article Details

How to Cite
Korporowicz, L. (2013). Social Ethics of Evaluation. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(4(64), 35–43. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/105

References

  1. DAHLER-LARSEN P., 2009, Learning-Oriented Educational Evaluation in Contemporary Society, [in:] K.E Ryan, J.B. Cousins (eds.), The SAGE International Handbook of Educational Evaluation, London.
  2. GIDDENS A., 1991, Modernity and Self-Identity. Self and Identity in the late Modern Age, Polity Press, London.
  3. GIDDENS A., 2001, Nowe zasady metody socjologicznej, przeł. G. Woroniecka, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków.
  4. JASKUŁA S., 2011, Ewaluacja versus akredytacja – dwa światy w jednej przestrzeni, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigiel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Wyd. Grupa Tomami, Kraków.
  5. JASKUŁA S., 2012, Ewaluacja rozwojowa jako wyzwanie współczesnego systemu edukacji, Zarządzanie Publiczne, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych, Uniwersytet Jagielloński 3 (19).
  6. JASKUŁA S., 2012a, Mutualizm ewaluacji i diagnozy edukacyjnej, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, Wyd. Grupa Tomami, Kraków.
  7. KIETLIŃSKI K., 2009, Moralność gospodarki opartej na wiedzy, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.
  8. KORPOROWICZ L., 2010, Interakcyjna misja ewaluacji, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  9. KORPOROWICZ L., 2010, Ewaluacja w społeczeństwie wiedzy: wyzwania, dylematy, zagrożenia, [w:] K. Kasprzyk (red.), Ewaluacja programów operacyjnych: konteksty, dylematy, praktyki, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko- Pomorskiego w Toruniu, Toruń.
  10. KORPOROWICZ L., 2011, Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków.
  11. PATTON M.Q., 2008, Utilization-Focused Evaluation, (4th ed.), Sage, London.
  12. PAWSON R., TILLEY N., 1998, Realistic Evaluation, SAGE Publication, London.
  13. SCHÖN D.A., 1991, The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action, Ashgate, Brookfield USA.
  14. SCHRATZ M., WALKER R., 1995, Research as Social Change. New opportunities for qualitative research, Routledge, London.
  15. SCRIVEN M., 1991, Beyond Formative and Summative Evaluation, [in:] M. McLauglin, D.C. Philips (eds.), Evaluation and Education: At Quarter Century, University of Chicago Press, Chicago.
  16. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce. Wstępna analiza, 2007, raport Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Global Compact, Warszawa.