Main Article Content

Abstract

This article contributes to the debates on global education. Its aim is to analyze the field of global education and to critically reflect upon its theoretical fundaments. This article indicates numerous conceptual and theoretical dilemmas concerning the field of global education, such as the notions of culture, development, global citizenship and global citizenship education. The article finishes with a conclusion about the heterogeneity of global education being the result of its different theoretical assumptions, pedagogical traditions, ideological beliefs and major goals being advocated for it.

Keywords

edukacja globalna globalna edukacja obywatelska globalne obywatelstwo edukacja rozwojowa global education global citizenship education global citizenship development education

Article Details

How to Cite
Kuleta-Hulboj, M. (2015). Some Remarks on the Heterogenity of Global Education. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 18(1(69), 67–80. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/104

References

  1. ANDREOTTI V., 2006, Soft Versus Critical Global Citizenship Education, Policy & Practice: A Development Education Review, 3.
  2. ANDREOTTI V., 2011a, Actionable Postcolonial Theory in Education, Palgrave Macmillan (Postcolonial studies in education), New York.
  3. ANDREOTTI V., 2011b, Global Education, Social Change and Teacher Education: The Importance of Theory, [in:] L. Jääskeläinen, T. Kaivola, E. O’Loughlin, L. Wegimont (eds.), Proceedings of the International Symposium on Competencies of Global Citizens. Becoming a Global Citizen. Espoo, Finland, 5th–7th October 2011, Global Education Network Europe.
  4. BARNARD A., SPENCER J. (red.), 2008, Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, przeł. M. Barbaruk-Fereńska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.
  5. BOURN D., 2005, “Interconnectedness Versus Interdependence”. Reflections in Response to David Selby, ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 1 (28), http://www.pedocs.de/volltexte/2013/6115/pdf/ZEP_1_2005_Bourn_Interconnectedness.pdf, pobrano: 10.05.2014.
  6. CZERNY M., 2005, Globalizacja a rozwój. Wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. Deklaracja z Maastricht w sprawie edukacji globalnej, 2002, [w:] E. O’Loughlin, L. Wegimont, Edukacja globalna w Polsce. Europejski proces partnerskiego przeglądu edukacji globalnej. Krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce, Global Education Network Europe – Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Amsterdam–Warszawa.
  8. DIRKS N., 1992, Colonialism and Culture (Introduction), [in:] N. Dirks (ed.), Colonialism and culture, University of Michigan Press, Madison.
  9. DOMAŃSKA E., 2008, Badania postkolonialne, [w:] L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  10. EVANS M., INGRAM L.-A., MACDONALD A., WEBER N., 2009, Mapping the “Global Dimension” of Citizenship Education in Canada: The Complex Interplay of Theory, Practice and Context, [in:] Citizenship Teaching and Learning, 2 (5), http://www.citized.info/pdf/eJournal/5%202%20final.pdf#page= 23, pobrano: 12.05.2014.
  11. FUJIKANE H., 2003, Approaches to Global Education in the United States, the United Kingdom and Japan, [in:] International Review of Education – Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 1–2 (49).
  12. GOLKA, M., 2008, Socjologia kultury. Wykłady z socjologii, t. 5, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  13. HICKS D., 2001, Re-Examining the Future: The Challenge for Citizenship Education, Educational Review 3 (53).
  14. HICKS D., 2003, Thirty Years of Global Education: A Reminder of Key Principles and Precedents, Educational Review, 3 (55).
  15. JASIKOWSKA K., 2011, Globalna edukacja – wyzwanie dla systemu oświaty i nauki w globalnym świecie, Kultura – Historia – Globalizacja, 10, http://www.khg.uni.wroc.pl, pobrano: 28.08.2014.
  16. JASIKOWSKA K., 2013, Edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa: historia idei i współczesne problemy, Kultura – Historia – Globalizacja, 14 (http://www.khg.uni.wroc.pl, pobrano: 11.05.2014).
  17. KEMPNY M., 1998, Globalizacja, [w:] Y. Bokszański, A. Kojder i in. (red.), Encyklopedia socjologii, t. I, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  18. KIRKWOOD T.F., 2001, Our Global Age Requires Global Education: Clarifying Definitional Ambiguities, The Social Studies, 1 (92).
  19. KRUSZELNICKI W., 2010, Antropologia i kolonializm, czyli o kulturowo-politycznym uwikłaniu reprezentacji, Kultura i Historia, 17, www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl, pobrano: 09.04.2014.
  20. KULETA-HULBOJ M., 2005, Edukacja międzykulturowa: problemy definicyjne, Auxilium Sociale, 2.
  21. KULETA-HULBOJ M., 2013, Międzynarodowe seminarium naukowe „Akademia a problematyka globalna”, Pedagogika Społeczna, 4 (50).
  22. ŁOMNY Z. (red.), 1996, Budowa zaufania międzynarodowego celem edukacji globalnej. O pokojowy start ludzkości w XXI wiek: materiały z II Międzynarodowego Interdyscyplinarnego Sympozjum Opole 95, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  23. MARKOWSKA-MANISTA U., NIEDŹWIEDZKA-WARDAK A., 2012, Istota edukacji globalnej jako źródło problemów – z doświadczeń Polski, [w:] H. Ciążela, W. Tyburski (red.), Odpowiedzialność globalna i edukacja globalna. Wymiary teorii i praktyki, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
  24. MARKOWSKA-MANISTA U., NIEDŹWIEDZKA-WARDAK A. (red.), 2013a, Edukacja globalna w nauczaniu uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Chrześcijańska Służba Charytatywna, Warszawa, www.chsch.pl, pobrano 27.02.2014.
  25. MARKOWSKA-MANISTA U., NIEDŹWIEDZKA-WARDAK A., 2013b, Refleksje dotyczące współczesnych interdyscyplinarnych problemów pedagogiki: na przykładzie nurtu edukacji globalnej, [w:] Z. Szarota, F. Szlosek (red.), Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Radom.
  26. MARSHALL H., 2005, Developing the Global Gaze in Citizenship Education: Exploring The Perspectives of Global Education NGO Workers in England, International Journal of Citizenship and Teacher Education, 2 (1), http://www.citized.info/ejournal/Vol%201%20Number%202/011.pdf, pobrano: 10.05.2014.
  27. MARSHALL H., 2007, Global Education in Perspective: Fostering a Global Dimension in an English Secondary School, Cambridge Journal of Education, 3 (37).
  28. MCCLOSKEY S., 2010, Wprowadzenie: przedefiniowanie pojęć rozwoju w zmiennej sytuacji globalnej gospodarki, [w:] G. McCann, S. McCloskey (red.), Lokalnie – globalnie. Kluczowe zagadnienia studiów nad rozwojem, Polska Akcja Humanitarna, Warszawa.
  29. MCEWAN Ch., 2009, Postcolonialism and Development, Routledge (Routledge perspectives on development), London–New York.
  30. MELOSIK Z., 1989, „Edukacja skierowana na świat” – ideał wychowawczy XXI wieku, Kwartalnik Pedagogiczny, 3(133).
  31. MELOSIK Z., 1994, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, IHNOiT, Warszawa.
  32. MINCER T., 2013, Na ile globalna jest edukacja globalna?, Kultura – Historia – Globalizacja, 14, http://www.khg.uni.wroc.pl, pobrano: 11.05.2014.
  33. Regulamin konkursu „Edukacja globalna 2014”, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, http://www.polskapomoc.gov.pl/files/Aktualnosci2014/EG2014/Regulamin_EG2014.pdf, pobrano: 12.05.2014.
  34. MINOW M., 1990, Making All The Difference. Inclusion, Exclusion, And American Law, Cornell University Press, Ithaca.
  35. MUNCK R., 1999, Dependency and Imperialism in the New Times: A Latin American Perspective, European Journal of Development Research, 1 (11).
  36. MUNDY K., MANION C., 2008, Global Education in Canadian Elementary Schools: An Exploratory Study, Canadian Journal of Education, 4 (31).
  37. NAUMIUK A., 2010, Edukacja obywatelska, [w:] T. Pilch i in. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement A–Ż, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  38. NIKITOROWICZ J., 2003, Edukacja globalna, [w:] T. Pilch i in. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  39. O’LOUGHLIN E., WEGIMONT L., 2009, Edukacja globalna w Polsce. Europejski proces partnerskiego przeglądu edukacji globalnej: krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, GENE Global Education Network Europe, Warszawa, Amsterdam.
  40. OSLER A., VINCENT K., 2002, Citizenship and the Challenge of Global Education, Trentham Books, Stoke on Trent.
  41. PAYNE A., PHILLIPS N., 2011, Rozwój, przeł. M. Dera, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  42. PIKE G., 2000, Global Education and National Identity: In Pursuit of Meaning, Theory Into Practice, 2 (39).
  43. PIKE G., SELBY D., 1988, Global Teacher, Global Learner, Hodder & Stoughton, London.
  44. Raport z procesu międzysektorowego na temat edukacji globalnej, 2011, Grupa Zagranica, Warszawa, http://www.zagranica.org.pl/sites/zagranica.org.pl/files/attachments/Dokumenty/Ministerialne/raport_z_procesu_miedzysektorowego_eg.pdf, pobrano: 12.05.2014.
  45. RUDNICKI P., 2012, Działanie jako forma oporu wobec ideologii dominujących, [w:] P. Rudnicki, M. Starnawski, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  46. RUTKOWIAK J., 1995, Nauczyciel wobec wyzwań demokracji, [w:] J. Żebrowski (red.), Edukacja a społeczeństwo obywatelskie. Z teorii i praktyki demokratyzacji polskiej szkoły, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk.
  47. SCHATTLE H., 2008, Education for Global Citizenship: Illustrations of Ideological Pluralism and Adaptation, Journal of Political Ideologies, 1 (13).
  48. SCHEUNPFLUG A., ASBRAND B., 2006, Global Education and Education for Sustainability, Environmental Education Research, 1 (12).
  49. SELBY D., 2004, The Signature of the Whole. Radical Interconnectedness and Its Implications for Global and Environmental Education, ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 4 (27), http://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=6152, pobrano: 10.05.2014.
  50. SELBY D., 2005, Responding to globalisation and the global condition. Technocratic skills or normative ideals for transformation? A critique of Douglas Bourn’s conception of global education, ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 1 (28), http://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=6116, pobrano: 10.05.2014.
  51. SHULTZ L., 2007, Educating for Global Citizenship: Conflicting Agendas and Understandings, Alberta Journal of Educational Research, 3 (53).
  52. STOREY A., 2010, Mierzenie rozwoju społecznego, [w:] G. McCann, S. McCloskey (red.), Lokalnie – globalnie. Kluczowe zagadnienia studiów nad rozwojem, przeł. K. Makaruk, T. Krzyżanowski, Polska Akcja Humanitarna, Warszawa.
  53. WOJNAR I., 2000, Humanistyczne intencje edukacji, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  54. WOSIŃSKA W., 2008, Oblicza globalizacji, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot.