Main Article Content

Abstract

The pedagogical idea of lifelong learning is currently partaking the lamentable fate of all the other sub-systems of education: it is increasingly being subsumed under the neoliberal ideology of market fundamentalism which sees learning as a vehicle to economic progress and to consumptionist participation in the economy and thus strips learning it of its public, ethical and emancipatory significance. The main precondition of this participation is, simply, acceptance ? the individual?s ability to conform to the existing state of things. In my paper, I use Foucault?s critical concepts of discourse, knowledge/power and bio-power to analyze the mainstream discourses of lifelong learning and counseling and to illuminate the part they play in reinforcing and reproducing the neoliberal philosophy of education: a philosophy of social conformism and ?governmentality?. I demonstrate within the andragogical and ?counsellogical? reflection on education the overwhelming presence of instrumental rationality, rampant both in its axiological and interpretive assumptions. I further argue that adopting such a perspective makes educators characteristically uncritical of pre-understandings originating in their own social environment and thus governing their thought, and ultimately renders their pedagogies a grossly conformist, antiintellectual, let alone anti-pedagogical enterprise.

Keywords

całożyciowe uczenie się andragogika poradnictwo pedagogika krytyczna neoliberalizm racjonalność instrumentalna lifelong learning andragogy counselling critical pedagogy neoliberalism instrumental rationality

Article Details

How to Cite
Kruszelnicki, W. (2015). Lifelong Learning and Counselling as Pedagogies of Conformism and Governmentality ? a Critical Look. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 18(1(69), 21–43. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/102

References

  1. ALHEIT P., 2002, Podwójne oblicze całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
  2. ASPIN D.N. (ed.), 2007, Philosophical Perspectives on Lifelong Learning, Springer, Dordrecht.
  3. BENN R., FIELDHOUSE R., 1998, The Role of Adult Learning in Promoting Active Citizenship in Britain in the Twentieth Century, [in:] A. Bron, J. Field, E. Kurantowicz (eds.), Adult Education and Democratic Citizenship II, Impuls, Kraków.
  4. BIESTA G., 2011, Learning Democracy in School and Society: Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship, Sense Publishers, Rotterdam.
  5. BOTKIN J. W., ELMANDRJA M., MALITZA M., 1982, Uczyć się bez granic, przeł. K. Kukliński, PIW, Warszawa.
  6. BRON A., FIELD J., KURANTOWICZ E. (eds.), 1998, Adult Education and Democratic Citizenship II, Impuls, Kraków.
  7. BRON M., FIELD J. (eds.), 2001, Adult Learning and Democratic Citizenship III, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  8. Commission of the European Communities, 2001, Making A European Area of Lifelong Learning. A Reality, Brussels.
  9. DEAKIN CRICK R.D., JOLDERSMA C.W., 2006, Habermas, Lifelong Learning and Citizenship Education, Studies in Philosophy of Education, Vol. 26, No. 2.
  10. DRABIK-PODGÓRNA V., 2010, Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie zawodowym, Edukacja Dorosłych, nr 1.
  11. EDWARDS R., 2008, Actively Seeking Subjects?, [in:] A. Fejes, K. Nicholl (eds.), Foucault and Lifelong Learning: Governing the Subject, Routledge, London–New York.
  12. European Commission, 1996, Teaching and Learning: Towards a Learning Society, Luxembourg.
  13. European Commission, 2000, Commission Staff Working Paper: Memorandum on Lifelong Learning, Brussels.
  14. FAURE E. (red.), 1975, Uczyć się, aby być, przeł. Z. Zakrzewska, PWN, Warszawa.
  15. FIELD J., 2005, Social Capital and Lifelong Learning, Policy Press, Bristol.
  16. FORNALCZYK A., PEREŚWIET-SOŁTAN A., 2013, Od redakcji, Forum Oświatowe, nr 2.
  17. FOUCAULT M., 1980, Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972–1977, C. Gordon (ed.), transl. C. Gordon et al., Pantheon Books, New York.
  18. FOUCAULT M., 1998a, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Aletheia, Warszawa.
  19. FOUCAULT M., 1998b, Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Collège de France, 1976, przeł. M. Kowalska, KR, Warszawa.
  20. FOUCAULT M., 2000, Wola wiedzy, [w:] tenże, Historia seksualności, przeł. T. Komendant, B. Banasiak, K. Matuszewski, Czytelnik, Warszawa.
  21. GIROUX H., GIROUX S.S., 2004, Take Back Higher Education, Palgrave Macmillan, New York.
  22. GRAMSCI A., 1973, Selections from the Prison Notebooks, Lawrence & Wishart, London.
  23. HABERMAS J., 2002, Teoria działania komunikacyjnego, t. 2, przeł. A. M. Kaniowski, PWN, Warszawa.
  24. HEJNICKA-BEZWIŃSKA T., 1990, Paradygmat pedagogiki instrumentalnej w Polsce, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza, Wydawnictwo UMK, Toruń.
  25. HEJNICKA-BEZWIŃSKA T. (red.), 1995, Racjonalność pedagogiki, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz.
  26. HILDEBRANDT-WYPYCH D., 2014, Obywatelstwo w strategii kształcenia ustawicznego Unii Europejskiej – wsparcie uczestnictwa w demokracji czy rozwój kapitału ludzkiego?, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
  27. JARVIS P., 2000, Imprisoned in the Global Classroom, Revisited: Towards an Ethical Analysis of Lifelong Learning, [in:] K. Appleton, C. MacPherson, D. Orr (eds.), Proceedings of the Inaugural International Lifelong Learning Conference, Central Queensland University Press, Rockhampton.
  28. KAŁACH M., 2013, W Łodzi pracę straci kolejnych 103 nauczycieli, Dziennik Łódzki, 12 VIII, http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/966548,w-lodzi-prace-straci-103nauczycieli,id,t.html?cookie=1, dostęp: 25 IX 2014.
  29. KARGULOWA A., 2006, O teorii i praktyce poradnictwa, PWN, Warszawa.
  30. KARGULOWA A. (red.), 2009, Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, PWN, Warszawa.
  31. KŁAWSIUĆ-ZDUŃCZYK A., 2010, Nowy wymiar poradnictwa w ujęciu rezolucji dotyczącej integracji całożyciowego poradnictwa ze strategiami uczenia się przez całe życie, Edukacja Dorosłych, nr 1.
  32. KŁAWSIUĆ-ZDUŃCZYK A., 2014, Poradnictwo całożyciowe jako element wsparcia w edukacji dorosłych, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
  33. KŁODKOWSKA J., 2010, Aplikacja konstruktywizmu do praktyki poradnictwa, Edukacja Dorosłych, nr 1.
  34. KRUSZELNICKI M., 2015, Tutoring, mentoring, coaching – troskliwe oblicze władzy (ćwiczenia z krytyki Foucaultiańskiej), Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 69(1).
  35. KURANTOWICZ E., NIZIŃSKA A., 2012, Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  36. KWAŚNICA R., 1987, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego, Wrocław.
  37. KWIECIŃSKI Z., 2000a, Edukacja wobec wyzwań demokracji, [w:] Z. Kwieciński, Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Edytor, Poznań–Olsztyn.
  38. KWIECIŃSKI Z., 2000b, Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przejścia formacyjnego, [w:] Z. Kwieciński, Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Edytor, Poznań–Olsztyn.
  39. KWIECIŃSKI Z., 2004, Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3.
  40. KWIECIŃSKI Z., 2007, Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, [w:] Z. Kwieciński, Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Edytor, Poznań–Olsztyn; Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  41. MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  42. MESJASZ J., 2013, Bariery i ograniczenia mentoringu w polskich organizacjach, Forum Oświatowe, nr 2.
  43. NOWOROLNIK-MASTALSKA M., 2013, Rozwój profesjonalny jako uczenie się w relacjach, Studia Poradoznawcze, nr 2.
  44. OECD, 1996, Lifelong Learning for All, Paris.
  45. PIORUNEK M., 2011, Konteksty poradnictwa – przyczynek do dyskursu, [w:] M. Piorunek (red.), Poradnictwo. Kolejne przybliżenia, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
  46. RUTKOWIAK J., 2010, Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej?, [w:] J. Rutkowiak, E. Potulicka, Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków.
  47. RUTKOWIAK J., POTULICKA E., 2010, Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków.
  48. SEDDON T., 2004, Remaking Civic Formation: Towards A Learning Citizen?, London Review of Education, nr 3.
  49. SZKUDLAREK T., 2001, Ekonomia i moralność. Przemieszczenie dyskursu edukacyjnego, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny.
  50. SZKUDLAREK T., 2003, Pedagogika krytyczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa.
  51. TRĘBIŃSKA-SZUMIGRAJ E., 2009, Emancypacja w poradnictwie, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, PWN, Warszawa.
  52. UNESCO, 1996, Learning: The Treasure Within: Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-First Century, Paris.
  53. UNESCO, 1997, Open and Distance Learning: Prospects and Policy Considerations, Paris.
  54. USHER R., EDWARDS R. (eds.), 2007, Lifelong Learning – Signs, Discourses, Practices, Springer, Dordrecht.
  55. WAIN K., 1987, Philosophy of Lifelong Learning, Croom Helm, London.
  56. WOJTASIK B., 1993, Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  57. WOJTASIK B., 2012, Refleksje na temat stanu polskiego poradnictwa, Studia Poradoznawcze, nr 1.
  58. WORLD BANK, 2003, Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for the Developing Countries. A World Bank Report, The International Bank for Reconstruction and Development, Washington D.C.