Main Article Content
Abstract
It is worth perceiving the worldwide popularity of the TV-format of the so-called medical show from the sociological perspective as a kind of phenomenon. The shows, where participants that struggle with complexes about various aspects of their physical appearance undergo plastic surgery, can constitute a crucial source of analysing both: 1) the transformations of the TV market and the presented offer of TV shows, which is more and more frequently positioned in the categories of emotainment; 2) the canons of
attractive looks promoted by media, which is considered in the contemporary culture as a very precious treasure as well as 3) the phenomena of publicizing privacy, which is combined with numerous other issues, described concisely by such concepts as ?the culture of exhibitionism? or ?the culture of narcissism?. The aim of this article is the proposal of a theoretic systematization of issues that are included in the three areas outlined above. In the further part of the study it will be illustrated by the analysis of the show ?Secrets of surgery? broadcast in TVN Style and TVN.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ABRAMOWICZ B., 2013, „Jak żyć?”, czyli o statusie i społecznej funkcji poradnictwa w ponowoczesności, Społeczeństwo i Polityka. Pismo Edukacyjne, nr 1. BIRESSI A., NUNN H., 2005, Reality TV. Realism and Revelation, Wallflower Press, London–New York.
- BOGUNIA-BOROWSKA M., 2012, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Wyd. UJ, Kraków.
- BRENTON S., COHEN R., 2004, Polowanie na ludzi. Za kulisami reality TV, Muza, Warszawa.
- BROCKES M., 1999, Welcome to Me TV, Guardian, 10 grudnia.
- BUCZKOWSKI A., 2005, Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Universitas, Kraków.
- CHMIELNICKI B., 2007, Ciało i psyche. Motywy skłaniające do operacji plastycznych, [w:] B. Pawlica,
- M.S. Szczepański, A. Zarębska-Mazan (red.), Pokusy piękna i urody. Rynek chirurgii plastycznej w oglądzie socjologicznym, Wyd. WSZiNS, Tychy.
- CHOJNACKI M., 2002, Twarz i ekran – próba analogii, [w:] A. Gwóźdź, P. Zawojski (red.), Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Rabid, Kraków.
- FOUCAULT M., 1995, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa.
- GODZIC W., 2004, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim bracie”, Universitas, Kraków.
- HARTMANN G., 2000, Tele-suffering and testimony in the dot com era, [in:] B. Zelizer (ed.), Visual Culture and the Holocaust, Rutgers University Press, New Brunwick, New Jersey, USA.
- JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.
- JAKUBOWSKA H., 2009, Socjologia ciała, Wyd. UAM, Poznań.
- JONIAK L., 2004, The Real World, [in:] H. Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, Vol. III, Fritzroy Dearborn, New York–London.
- KOWALSKI M., DROŻDŻ M., 2008, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych (edukacja przez „codzienność” telewizyjną), Impuls, Warszawa.
- LOOMIS A.W., 2004, Candid Camera, [in:] H. Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, Vol. I, Fritzroy Dearborn, New York–London.
- MCNAIR B., 2004, Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Muza, Warszawa.
- MELOSIK Z., 2010, Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Impuls, Kraków.
- MORGAN K.P., 1994, Women and Knife. Cosmetic Surgery and the Colonization of Women’s Bodies, [in:] A.M. Jaggar (ed.), Living with Contradictions. Controversies in Feminist Social Ethics, Boulder.
- PAWŁOWSKI B. (red.), 2009, Biologia atrakcyjności człowieka, WUW, Wrocław. PETERS J.D., 2001, Witnessing, Media, Culture and Society, No. 23.
- PTASZEK G., 2007, Talk show. Szczerość na ekranie?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- SARDAR Z., 2001, Era voyeura, Dialog, nr 2.
- SOEST VON T. et al., 2006, Psychological Factors Predicting the Motivation of Undergo Cosmetic Surgery, Plastic and Reconstructive Surgery, January.
- WHITE M., 2002, Television, Therapy, and The Social Subject; or The TV Therapy Machine, [in:] J. Friedman (ed.), Reality Squared. Televisual Discourse on the Real, Rutgers University Press, New Brunwick, New Jersey–London.
References
ABRAMOWICZ B., 2013, „Jak żyć?”, czyli o statusie i społecznej funkcji poradnictwa w ponowoczesności, Społeczeństwo i Polityka. Pismo Edukacyjne, nr 1. BIRESSI A., NUNN H., 2005, Reality TV. Realism and Revelation, Wallflower Press, London–New York.
BOGUNIA-BOROWSKA M., 2012, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Wyd. UJ, Kraków.
BRENTON S., COHEN R., 2004, Polowanie na ludzi. Za kulisami reality TV, Muza, Warszawa.
BROCKES M., 1999, Welcome to Me TV, Guardian, 10 grudnia.
BUCZKOWSKI A., 2005, Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Universitas, Kraków.
CHMIELNICKI B., 2007, Ciało i psyche. Motywy skłaniające do operacji plastycznych, [w:] B. Pawlica,
M.S. Szczepański, A. Zarębska-Mazan (red.), Pokusy piękna i urody. Rynek chirurgii plastycznej w oglądzie socjologicznym, Wyd. WSZiNS, Tychy.
CHOJNACKI M., 2002, Twarz i ekran – próba analogii, [w:] A. Gwóźdź, P. Zawojski (red.), Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Rabid, Kraków.
FOUCAULT M., 1995, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa.
GODZIC W., 2004, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim bracie”, Universitas, Kraków.
HARTMANN G., 2000, Tele-suffering and testimony in the dot com era, [in:] B. Zelizer (ed.), Visual Culture and the Holocaust, Rutgers University Press, New Brunwick, New Jersey, USA.
JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.
JAKUBOWSKA H., 2009, Socjologia ciała, Wyd. UAM, Poznań.
JONIAK L., 2004, The Real World, [in:] H. Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, Vol. III, Fritzroy Dearborn, New York–London.
KOWALSKI M., DROŻDŻ M., 2008, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych (edukacja przez „codzienność” telewizyjną), Impuls, Warszawa.
LOOMIS A.W., 2004, Candid Camera, [in:] H. Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, Vol. I, Fritzroy Dearborn, New York–London.
MCNAIR B., 2004, Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Muza, Warszawa.
MELOSIK Z., 2010, Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Impuls, Kraków.
MORGAN K.P., 1994, Women and Knife. Cosmetic Surgery and the Colonization of Women’s Bodies, [in:] A.M. Jaggar (ed.), Living with Contradictions. Controversies in Feminist Social Ethics, Boulder.
PAWŁOWSKI B. (red.), 2009, Biologia atrakcyjności człowieka, WUW, Wrocław. PETERS J.D., 2001, Witnessing, Media, Culture and Society, No. 23.
PTASZEK G., 2007, Talk show. Szczerość na ekranie?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
SARDAR Z., 2001, Era voyeura, Dialog, nr 2.
SOEST VON T. et al., 2006, Psychological Factors Predicting the Motivation of Undergo Cosmetic Surgery, Plastic and Reconstructive Surgery, January.
WHITE M., 2002, Television, Therapy, and The Social Subject; or The TV Therapy Machine, [in:] J. Friedman (ed.), Reality Squared. Televisual Discourse on the Real, Rutgers University Press, New Brunwick, New Jersey–London.