Main Article Content

Abstract

In this article, we examine forms of masculinity in The Analogs’ songs. We distinguish several forms of masculinity. Then, we analyze the relationships between men and between men and women. Finally, we ask about an alternative vision of masculinity. We wonder to what extent The Analogs, as a street punk band, transgress patriarchal masculinity and to what extent they reproduce it.

Keywords

punk patriarchat The Analogs męskość skinhead oi punk patriarchy The Analogs masculinity skinhead oi

Article Details

How to Cite
Szwabowski, O., & Gruntkowska, D. (2025). The Warrior and the Beast. Masculinity According to The Analogs. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society. https://doi.org/10.34862/tce.2025.2.1

References

  1. Bauberot, A. (2021). Nie rodzimy się męscy, stajemy się tacy. W: A. Corbin, J.-J. Courtine, G. Vigarello (red.), Historia męskości: T. 3. XX-XXI wiek. Męskość w kryzysie (s. 137-160). słowo/obraz terytoria.
  2. de Beauvoir, S. (2020). Druga płeć (G. Mycielska i M. Leśniewska, Tłum.). Czarna Owca.
  3. Bertaud, J.-P. (2020a). Męskość wojskowa. W: A. Corbin, J-J Courtine, G. Vigarello (red.), Historia męskości: T. 2. XIX wiek: tryumf męskości (s. 139-178). słowo/obraz terytoria.
  4. Bertaud, J.-P. (2020b). Wojsko i świadectwo męskości. W: A. Corbin, J-J Courtine, G. Vigarello (red.), Historia męskości: T. 2. XIX wiek : tryumf męskości (s. 55-70). słowo/obraz terytoria.
  5. Borgeson, K., Valeri, R. (2015). Gay Skinheads: Negotiating a Gay Identity in a Culture of Traditional Masculinity. Journal of Men's Studies, 23(1), 44-62. https://doi.org/10.1177/1060826514561975
  6. Burzyńska, A. (2013). Dekonstrukcja, polityka i performatyka. Univesitas.
  7. Connell, R. W. (2005). Masculinities. University of California Press.
  8. de Beauvoir, S. (2020). Druga płeć. Czarna Owca.
  9. Gall, G. (2022). The punk rock politics od Joe Strummer. Radicalism, resistance and rebellion. Manchester University Press.
  10. Gray, N. (2011). The Clash. Ostatnia załoga na mieście. Kagva.
  11. Griffin, N. (2012). Gendered Performance Performing Gender in the DIY Punk and Hardcore Music Scene. Journal of International Women's Studies, 13(2), 66-81. https://vc.bridgew.edu/jiws/vol13/iss2/6/
  12. Gruntkowska, D., Szwabowski, O. (2023b). Od apolityki do antypolityki (?): Rozumienie i krytyka polityki w utworach The Analogs. Forum Oświatowe, 36(2 (70), 53-76. https://doi.org/10.34862/fo.2023.2
  13. Gruntkowska, D., Szwabowski, O. (2024b). Wizja dzieciństwa w utworach The Analogs. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (3), 40-51. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.4782
  14. Gruntkowska, D., Szwabowski, O. (2023a). O projekcie Publiczne pedagogie The Analogs. Parezja, 19(1), 123-129. https://doi.org/10.15290/parezja.2023.19.11
  15. Gruntkowska, D., Szwabowski, O. (2024a). The Analogs, alkohol i narkotyki. W: J. Świrko, T. Żółkowska, Człowiek, społeczeństwo, edukacja – teorie, koncepcje i praktyki (t. 3, s. 21-36), Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.
  16. Hannerz, E. (2015). Performing Punk, New York: Palgrave Macmillan.
  17. Harrington, C. (2021). What is “Toxic Masculinity” and Why Does it Matter? Men and Masculinities, 24(2), 345-352. https://doi.org/10.1177/1097184X20943254
  18. Healy, M. (1996). Gay skins: Class, masculinity, and queer appropriations. Cassell.
  19. Hebdige, D. (1979). Subculture. The Meaning of Style. Routledge.
  20. hooks, b. (2022). Gotowi na zmianę: o mężczyznach, męskości i miłości. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  21. hooks, b. (2025). Wszystko o miłości, Nowe wizje. Filtry.
  22. Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze. Popkultura w edukacji. Impuls.
  23. Jubas, K., Taber, N., Brown, T. (red.). (2015). Popular Culture as Pedagogy. Sense Publisher.
  24. Kaczorowska, K. (2019). Podkultura więzienna. W: J. Helios, W. Jedlecka, A. Kwieciński (red.), Prawo wobec wyzwań współczesności: z zagadnień nauk penalnych (s. 107-116). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. https://doi.org/10.34616/23.19.083
  25. Kamiński, M. M. (1993). Subkultura aresztów śledczych. Studia Socjologiczne, (3-4), 115-138. https://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_1993_nr_3-4_s.115_138.pdf
  26. Kent, S. K. (2021). Gender. Krótka historia. RM.
  27. Kluczyńska, U. (2024). Teorie męskości hegemonicznej. W: A. M. Kłonkowska, U. Kluczyńska, Socjologia męskości. Teorie w badaniach (s. 33-48). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8331-393-1.03
  28. Kłonkowska, A. M. (2024). Męskości toksyczne. W: A. M. Kłonkowska, U. Kluczyńska, Socjologia męskości. Teorie w badaniach (s. 49-60). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8331-393-1.04
  29. Kozyr-Kowalski, S. (2004). Socjologia, społeczeństwo obywatelskie i państwo. Wydawnictwo Naukowe Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  30. Levant, R. F. (1997). The Masculinity Crisis. The Journal of Men's Studies, 5(3), 221-231. https://doi.org/10.1177/106082659700500302
  31. Lutostański, M. J. (2015). Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  32. Marcus, S. (2022). Do przodu, dziewczyny! Prawdziwa historia rewolucji Riot Grrrl. Wydawnictwo Czarne.
  33. Marshall, G. (2024). Jesteśmy skinheadami. Rules Team.
  34. Migliaccio, T. (2009). Men's Friendships: Performances of Masculinity. The Journal of Men's Studies, 17(3), 226-241. https://doi.org/10.3149/jms.1703.226
  35. Nowacki, Z. (2022). Więzień wśród więźniów. Aspekty działań kooperacyjnych oraz niekooperacyjnych. W: J. D. Pol (red.), Interdyscyplinarnie o człowieku w więzieniu (s. 37-65). Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości. https://jandezyderiuszpol.pl/publication/view/interdyscyplinarnie-o-czlowieku-w-wiezieniu/
  36. Pęczak, M., Wertenstein-Żuławski, J. (1990). Tekst piosenki rockowej W: M. Pęczak, J. Wertenstein-Żuławski (red.), Spontaniczna kultura młodzieżowa (s. 268-283). Wiedza o kulturze.
  37. Pigenet, M. (2020). Robotnicze formy męskości. W: A. Corbin, J.-J. Courtine, G. Vigarello (red.), Historia męskości: T. 2. XIX wiek : tryumf męskości (s. 179-213). słowo/ obraz terytoria.
  38. Pillon, T. (2021). Męskość robotnicza. W: A. Corbin, J.-J. Courtine, G. Vigarello (red.), Historia męskości: T. 3. XX-XXI wiek. Męskość w kryzysie (s. 269-290). słowo/obraz terytoria.
  39. Piotrowska, B. (2022). Dysharmonia pomiędzy wierszem a tekstem piosenki na przykładzie twórczości Marka Grechuty w Krajobrazie pełnym nadziei. Academic Journal of Modern Philology, 17, 153-161. https://doi.org/10.34616/ajmp.2022.17.15
  40. Rettman, T. (2020). Straight edge. Historia hardcore'u na trzeźwo. KAGRA.
  41. Rydz, M. (1971). „Drugie życie” więźniów młodocianych w zakładzie karno-śledczym w X. Etyka, 8, 165-175. https://doi.org/10.14394/etyka.592
  42. Sandlin J. A., Schultz, B. D., Burdick J. (red.). (2010). Handbook of Public Pedagogy. Routledge.
  43. Savage, J. (2013). Historia punk rocka. England's dreaming. Axis Mundi.
  44. Siwak, W. (1993). Estetyka Rocka. Semper.
  45. SJP. (b.d.). Frajer. Słownik języka polskiego (on-line). https://sjp.pl/frajer
  46. Skucha, M. (2020). Powołanie prawdziwego mężczyzny. Polski dyskurs katolicki o mężczyźnie i (jego) męskości. W: T. Kaliściak, W. Śmiej, P. Mosaka (red.), Biopolityka męskości (s. 183-199). Instytut Badań Literackich.
  47. Sobczak, P. (2012). Tekst piosenki jako dzieło literackie — dzieło literackie jako tekst piosenki. Zarys problematyki, przykłady realizacji. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 16(2), 127-139. https://doi.org/10.18778/1505-9057.16.10
  48. Storey, M. (2005). "And as things fall apart": The Crisis of Postmodern Mascullinity in Bret Eston Ellis's American Psycho and Dennis Cooper's Frisk. Critique, 47(1), 57-72. https://doi.org/10.3200/CRIT.47.1.57-72
  49. Szwabowski, O., Gruntkowska, D. (2023). Idol czy latarnia? Problem autorytetu w dwóch utworach The Analogs. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 25(2(94), 115-131. https://doi.org/10.34862/tce/2023/10/04/ap-69
  50. The Analogs. (1996a). Oi! Młodzież [piosenka]. Na: Oi! Młodzież. Rock'n'roller.
  51. The Analogs. (1996b). Te chłopaki [piosenka]. Na: Oi! Młodzież. Rock'n'roller.
  52. The Analogs. (1996c). Nasze ciałą [piosenka]. Na: Oi! Młodzież. Rock'n'roller.
  53. The Analogs. (1996d). Szczecin [piosenka]. Na: Oi! Młodzież. Rock'n'roller.
  54. The Analogs. (1998). W Objęciach Diabła [piosenka]. Na: Street Punk Rulez! Rock'n'roller.
  55. The Analogs. (2000a). Max Schmelling [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
  56. The Analogs. (2000b). Futbol [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
  57. The Analogs. (2000c). Dzieciaki ulicy [piosenka]. Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
  58. The Analogs. (2000d). Niemy krzyk [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
  59. The Analogs. (2000e). Dziewczyny z brudnych miast [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
  60. The Analogs. (2001). Sny o potędze [piosenka]. Na: Blask szminki. Jimmy Jazz Records.
  61. The Analogs. (2002a). Grzeczny chłopiec [piosenka]. Na: Trucizna. Jimmy Jazz Records.
  62. The Analogs. (2002b). Trucizna [piosenka]. Na: Trucizna. Jimmy Jazz Records.
  63. The Analogs. (2004a). Mili chłopcy [piosenka]. Na: Kroniki policyjne. Jimmy Jazz Records.
  64. The Analogs. (2004b). Kroniki policyjne [piosenka]. Na: Kroniki policyjne. Jimmy Jazz Records.
  65. The Analogs. (2004c). Miasta gorzki smak [piosenka]. Na: Kroniki policyjne, Jimmy Jazz Records.
  66. The Analogs. (2004d). Życie to jest gra [piosenka]. Na: Kroniki policyjne. Jimmy Jazz Records.
  67. The Analogs. (2006a). Uliczni wojownicy [piosenka]. Na: Poza prawem. Jimmy Jazz Records.
  68. The Analogs. (2006b). Blizny, alkohol i tatuaże [piosenka]. Na: Poza prawem. Jimmy Jazz Records.
  69. The Analogs. (2008a). Latarnia [piosenka]. Na: Miejskie opowieści. Jimmy Jazz Records.
  70. The Analogs. (2008b). Przegrany [piosenka]. Na: Miejskie opowieści. Jimmy Jazz Records.
  71. The Analogs. (2008e). Dziewczyny [piosenka]. Na: Miejskie opowieści. Jimmy Jazz Records.
  72. The Analogs. (2010a). Bądź wierny jak Zawisza [piosenka]. Na: Taniec Cieni. Jimmy Jazz Records.
  73. The Analogs. (2010b). Mam stówę w kieszeni [piosenka]. Na: S.O.S. Street Influence.
  74. The Analogs. (2010b). Zjebany weekend [piosenka]. Na: Taniec Cieni. Jimmy Jazz Records.
  75. The Analogs. (2012a). Znów jesteśmy razem [piosenka]. Na: XIII. Ballady czasu upadku. Lou & Rocked Boys.
  76. The Analogs. (2012b). Gorycz [piosenka]. Na: XIII. Ballady czasu upadku. Lou & Rocked Boys.
  77. The Analogs. (2012c). 500 lat [piosenka]. Na: XIII. Ballady czasu upadku. Lou & Rocked Boys.
  78. The Analogs. (2012d). Pył do pyłu [piosenka]. Na: XIII. Ballady czasu upadku. Lou & Rocked Boys.
  79. The Analogs. (2012e). To miasto spłonie [piosenka]. Na: XIII. Ballady czasu upadku. Lou & Rocked Boys.
  80. The Analogs. (2013a). Berserker’s Team [piosenka]. Na: Na serca mego dnie. Oldschool Records.
  81. The Analogs. (2013b). Nigdy Się Nie Poddam [piosenka]. Na: Na serca mego dnie. Oldschool Records.
  82. The Analogs. (2014a). Bilboardy [piosenka]. Na: Bezpieczny port. Lou & Rocked Boys.
  83. The Analogs. (2014b). Wszystko zdmuchniesz [piosenka]. Na: Bezpieczny port. Lou & Rocked Boys.
  84. The Analogs. (2014c). Życie to pył [piosenka]. Na: Bezpieczny port. Lou & Rocked Boys.
  85. The Analogs. (2014d). Bezpieczny port [piosenka]. Na: Bezpieczny port. Lou & Rocked Boys.
  86. The Analogs. (2014e). Bomby w dół [piosenka]. Na: Bezpieczny port. Lou & Rocked Boys.
  87. The Analogs. (2015a). Bezimienna armia [piosenka]. Na: Ostatnia kołysanka. Lou & Rocked Boys.
  88. The Analogs. (2015b). Rozpacz [piosenka]. Na: Ostatnia kołysanka. Lou & Rocked Boys.
  89. The Analogs. (2018a). Kiedy byłeś dzieckiem [piosenka]. Na: Wilk. Lou & Rocked Boys.
  90. The Analogs. (2018b). Tak bardzo tęsknię [piosenka]. Na: Wilk. Lou & Rocked Boys.
  91. The Analogs. (2018c). Podpal to [piosenka]. Na: Wilk. Lou & Rocked Boys.
  92. The Analogs. (2021a). Ballada o Ronim [piosenka]. Na: CHWDP. Lou & Rocked Boys.
  93. The Analogs. (2021b). Butelka pełna łez [piosenka]. Na: CHWDP. Lou & Rocked Boys.
  94. The Analogs. (2021c). 1989 [piosenka]. Na: CHWDP. Lou & Rocked Boys.
  95. The Analogs. (2021d). Jedność i braterstwo [piosenka]. Na: CHWDP. Lou & Rocked Boys.
  96. The Analogs. (2022). Piracka Flaga [piosenka]. Na: Piracka Flaga. https://www.youtube.com/watch?v=MaHCtvyO2Co
  97. The Analogs. (2024a). Ruda Kejla [piosenka]. Na: Bestia. Oldschool Records.
  98. The Analogs. (2024b). Morze krwi [piosenka]. Na: Bestia. Oldschool Records.
  99. The Analogs. (2024c). Bestia [piosenka]. Na: Bestia. Oldschool Records.
  100. Ventsel, A. (2020). Punk and Skin United. Identity, Class and the Economics of an Eastern German Subculture, New York, Oxford: Berghahn Books.
  101. Vigarello, G. (2021). Męskości sportowe. W: J.-J. Courtine (red.), Historia męskości, T. 3. XX-XXI wiek. Męskość w kryzysie (s. 195-218). słowo/obraz terytoria.
  102. Winter, M. (2015). What is punk rock? What is DIY? Masculinities and politics between l'art pour l'art and l'art pour la révolution. W: P. Guerra, T. Moreira (red.), Keep it Simple, Make it Fast! An approach to underground music scenes (t. 1, s. 147-157). Universidade do Porto. Faculdade de Letras. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2285.0721
  103. Worley, M. (2013). Oi! Oi! Oi!: Class, Locality, and British Punk. Twentieth Century British History, 24(4), 606–636. https://doi.org/10.1093/tcbh/hwt001
  104. Worley, M. (2016). ‘Hey little rich boy, take a good look at me’: Punk, class and British Oi! Educare, (2), 7-25. https://doi.org/10.24834/educare.2016.2.1062
  105. Zańko, P. (2020). Pedagogie oporu. Impuls.