Main Article Content
Abstract
The aim of the article is to present the transformations which occurred in the recent decades in the Polish education system. Education boom and ?massification? of university education with little demand for specialists in economy have led to the inflation of diplomas in the recent years. Analyses showed that the return rate on university education decreased, unemployment of university graduates grew and the impact of education on professional position diminished. The weakened impact of a diploma on the professional status is visible among graduates with lower status of less prestigious schools. The result of the deteriorating situation of youth on the labour market are lower education aspirations among students of the final years of secondary schools. Negative effects of massification of education are particularly visible in youths with low status, who in the face of re-education of the society, withdraw from attempts to achieve a university diploma. The main problem resulting from unintended education changes is the increase in social inequalities.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ADAMSKI W., 1977, Młode pokolenie Ameryki. Kultura i społeczeństwo w sytuacji kryzysu, PWN, Warszawa.
- BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
- BOROWICZ R., 2000, Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia. Casus Suwalszczyzny, Wszechnica Mazurska, Olecko.
- BOROWICZ R., 2008, Kwestie społeczne; trudne do rozwiązania czy nierozwiązywalne?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- BOUDON R., 2008, Efekt odwrócenia, tłum. A. Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- BUZEK J., 1999, Chcemy gruntownie przebudować system edukacyjny. Przegląd Rządowy (http://www.poprzedniastrona.premier.gov.pl/archiwum/7810_7879.htm, pobrano 20.01.2011).
- CZAPIŃSKI J., 2011, Stopa zwrotu z inwestowania na poziomie wyższym, [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2011, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
- Education at a Glance 2011, 2011, OECD Publishing (http://www.oecd.org/education/highereducationandadultlearning/ 48631582.pdf, pobrano: 2.08.2012).
- FREEMAN R.B., 1976, The Overeducated American, Academic Press, New York.
- GÓRNIAK J., 2012, Kompetencje jako klucz do rozwoju polski, PARP, UJ, Warszawa.
- Baza danych BKL, 2011, PARP, UJ (http://bkl.parp.gov.pl/bazy-danych, pobrano: 10.09.2012).
- Raporty BKL, 2011, PARP, UJ,(http://bkl.parp.gov.pl/raporty, pobrano: 12.08.2012).
- University Systems Ranking: Citizens and Society in the Age of the Knowledge, 2008 (http://www.lisboncouncil.net/publication/publication/38-university-systems-ranking-citizens-and-society-in-the-age-of-knowledge.html, pobrano: 23.07.2011).
- Informacja o popularności kierunków studiów w ostatnich pięciu latach w uczelniach nadzorowanych przez MNiSW, 2012 (http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/ministerstwo/Aktualnosci/20120118/20120118_popularnosc_poszczegolnych_kierunkow_w_ostatnich_5_latach.pdf, pobrano: 10.09.2012).
- KWAŚNIEWICZ W., 2000, Procesy żywiołowe, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 3, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- KWIECIŃSKI Z., 2002, Wykluczanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
- MARCINKOWSKA I., RUZIK A., STRAWIŃSKI P., WALEWSKI M., 2008, Badanie struktury i zmian rozkładu wynagrodzeń w Polsce w latach 2000–2006, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
- MERTON R., 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- MILNER M., 1972, The illusion of equality, Jossey-Bass, San Francisco. Młodzież 2010, 2011, CBOS, Warszawa.
- Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2010/2011, 2011 (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_e_oswiata_i_wychowanie_2010-2011.pdf, pobrano: 20.08.2012).
- Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2012, 2012 (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/LUD_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf, pobrano: 2.07.212).
- SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
- Woźny z dyplomem, 2012, Gazeta Wyborcza (http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,90443,12443887, pobrano: 10.09.2012).
- ZAHORSKA M., 2009, Edukacja drogą marginalizacji?, [w:] K. Slany, Z. Seręga (red.), Sprostać zmianom, Nomos, Kraków.
References
ADAMSKI W., 1977, Młode pokolenie Ameryki. Kultura i społeczeństwo w sytuacji kryzysu, PWN, Warszawa.
BECK U., 2002, Społeczeństwo ryzyka, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
BOROWICZ R., 2000, Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia. Casus Suwalszczyzny, Wszechnica Mazurska, Olecko.
BOROWICZ R., 2008, Kwestie społeczne; trudne do rozwiązania czy nierozwiązywalne?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
BOUDON R., 2008, Efekt odwrócenia, tłum. A. Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
BUZEK J., 1999, Chcemy gruntownie przebudować system edukacyjny. Przegląd Rządowy (http://www.poprzedniastrona.premier.gov.pl/archiwum/7810_7879.htm, pobrano 20.01.2011).
CZAPIŃSKI J., 2011, Stopa zwrotu z inwestowania na poziomie wyższym, [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza Społeczna 2011, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Education at a Glance 2011, 2011, OECD Publishing (http://www.oecd.org/education/highereducationandadultlearning/ 48631582.pdf, pobrano: 2.08.2012).
FREEMAN R.B., 1976, The Overeducated American, Academic Press, New York.
GÓRNIAK J., 2012, Kompetencje jako klucz do rozwoju polski, PARP, UJ, Warszawa.
Baza danych BKL, 2011, PARP, UJ (http://bkl.parp.gov.pl/bazy-danych, pobrano: 10.09.2012).
Raporty BKL, 2011, PARP, UJ,(http://bkl.parp.gov.pl/raporty, pobrano: 12.08.2012).
University Systems Ranking: Citizens and Society in the Age of the Knowledge, 2008 (http://www.lisboncouncil.net/publication/publication/38-university-systems-ranking-citizens-and-society-in-the-age-of-knowledge.html, pobrano: 23.07.2011).
Informacja o popularności kierunków studiów w ostatnich pięciu latach w uczelniach nadzorowanych przez MNiSW, 2012 (http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/ministerstwo/Aktualnosci/20120118/20120118_popularnosc_poszczegolnych_kierunkow_w_ostatnich_5_latach.pdf, pobrano: 10.09.2012).
KWAŚNIEWICZ W., 2000, Procesy żywiołowe, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 3, Oficyna Naukowa, Warszawa.
KWIECIŃSKI Z., 2002, Wykluczanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
MARCINKOWSKA I., RUZIK A., STRAWIŃSKI P., WALEWSKI M., 2008, Badanie struktury i zmian rozkładu wynagrodzeń w Polsce w latach 2000–2006, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
MERTON R., 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
MILNER M., 1972, The illusion of equality, Jossey-Bass, San Francisco. Młodzież 2010, 2011, CBOS, Warszawa.
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2010/2011, 2011 (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_e_oswiata_i_wychowanie_2010-2011.pdf, pobrano: 20.08.2012).
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2012, 2012 (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/LUD_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf, pobrano: 2.07.212).
SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Woźny z dyplomem, 2012, Gazeta Wyborcza (http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,90443,12443887, pobrano: 10.09.2012).
ZAHORSKA M., 2009, Edukacja drogą marginalizacji?, [w:] K. Slany, Z. Seręga (red.), Sprostać zmianom, Nomos, Kraków.